Generatie Z aan het werk: hoe ga je daar mee om?

Geschreven door Ilse van den Hoven op 13 Sep 2017
Categorieën: Algemeen

Daar sta ik dan. Met het felbegeerde papiertje in mijn hand en een twee maanden durende zomervakantie achter de rug begin ik deze maand aan mijn eerste baan: Communicatie & PR coördinator bij SchaalX en SCHAAL+. Mijn naam is Ilse, ik ben 21 jaar en woon in de gezellige studentenstad Nijmegen. Begin dit jaar heb ik mijn bachelorscriptie voor SchaalX geschreven en daarna kreeg ik de mogelijkheid om hier aan de slag te gaan. Wat ik verder nog meer ben? Ik ben generatie Z (lees: geboren tussen 1995-2010*). Mijn generatie is de toekomst van de arbeidsmarkt. 

Over mijn generatie, de selfie-generatie, wordt veel gesproken. Alhoewel het grootste gedeelte van deze generatie zich nog bevindt in de schoolboeken (of e-books?), is het oudste deel van deze generatie nu net afgestudeerd en start op de arbeidsmarkt. Ik dus. Hoog tijd om jullie wat meer bewust te maken van generatie Z én hoe wij werken. 

But first, wie is generatie Z precies? 
Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2010**. De bijnaam ‘digital natives’ hebben we gekregen, omdat wij geen wereld zonder smartphones, internet of Google hebben gekend. We weten niet beter dan dat alles slechts een paar klikken van ons verwijderd is (de oorzaak van mijn online shopping verslaving denk ik ;)). Daarnaast zijn we opgegroeid in een tijdperk van terrorisme, controles op het vliegveld en geweld op het journaal. De financiële crisis hebben sommigen van ons bewust meegemaakt. We zagen onze gen y-ouders of millennial-broers of zussen struggelen met het behouden of het vinden van een baan. Social media zijn een onderdeel van onze dagelijkse routine en we delen zo’n beetje uhhh… alles. Waar Hyves en Facebook bij de vorige generatie populair waren, domineren wij Instagram, Youtube en Snapchat. Gemiddeld gebruiken we zo’n 5 (!) schermen tegelijk. Geen  wonder dat onderzoekers concluderen dat onze spanningsboog zeer kort is, de beweerde 8 seconden zijn helemaal waar. 

Wat vinden wij dan belangrijk op de werkvloer?
Inspirators versus bazen 
Wij, generatie Z, zijn een echte netwerkgeneratie. We vragen om duidelijkheid en willen graag weten waar we aan toe zijn. We willen geïnspireerd worden door kennis en ervaring, niet door autoriteit op te leggen. Daarom zijn we op zoek naar ‘inspirators’ in plaats van ‘bazen’. Hiërarchische structuren, lijnverantwoordelijkheden en organogrammen interesseren ons niet zoveel. Als we op zoek zijn naar antwoorden, gaan we recht op ons doel af. We zitten het liefst bij de ‘baas’ aan tafel. Hoe platter de organisatie, hoe beter.

Grenzeloos denken 
Het internet kent geen grenzen. Lokaal, nationaal en internationaal: op het wereldwijde web loopt alles door elkaar. Ook onze werktijden en -plaatsen zijn grenzeloos geworden. Samenwerken is niet gebonden aan een plaats, generatie Z werkt zowel thuis als op kantoor. We zijn immers opgegroeid met de mogelijkheden van Whatsapp, Skype en FaceTime. 
Rekening houden met deze behoefte aan flexibiliteit en vrijheid is cruciaal. We werken graag met doelen: leg ons uit wat er moet gebeuren en wanneer het klaar moet zijn. Het ‘hoe en waar’ zijn daarbij niet het belangrijkste. 

Onze taal
Onze generatie is gewend aan een eindeloze overdosis aan informatie. Hierdoor zijn we de eerste generatie die een filter tegen onzin en overbodige informatie heeft ontwikkeld. We weten welke bronnen wel of niet betrouwbaar zijn (de speld?) en kennen de kracht van rating en ranking. Win ons dus voor je op een oprechte manier. Combineer de actualiteit en onze belevingswereld met humor, doet het altijd goed. We zien het liefst beeldende content die snel to-the-point komt. Geen ellenlange boekdelen vol argumenten en weerleggingen. Keep it simple: we hebben tenslotte maar een aandachtsboog van 8 seconden.

Misschien duurt het voor jou nog even voordat je met generatie Z komt samen te werken, maar als het zover is, dan weet je ieder geval alvast iets meer over ‘ons’. Heb je nog vragen? Dan mag je me natuurlijk altijd bellen of mailen (06 408 076 35 & ilse.vandenhoven@schaalx.nl), want op die 5 schermen zie ik het natuurlijk gelijk binnenkomen ;)

*Generaties worden gedefinieerd aan de hand van hun geboortejaar. In de literatuur worden de jaartallen nog wel eens behoorlijk bediscussieerd en is er geen eenduidige bepaling. Een zekere overlap met generatie Y nemen we dan maar  even voor lief.

**Bron: Frankwatching [bteaser]Ilse van den Hoven[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 3-11-2017 14:00
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-10-2017 16:18
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 20-10-2017 15:08
Marit Berghout
Gepubliceerd op 13-10-2017 9:00
Jorick Merx
Gepubliceerd op 5-10-2017 17:00
Anneke Panella-Drijver
Gepubliceerd op 3-11-2017 14:00
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 25-10-2017 16:18
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 20-10-2017 15:08
Marit Berghout
Gepubliceerd op 5-10-2017 17:00
Anneke Panella-Drijver
Bekijk alle blogs
SchaalX gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close