Hoe mooi is het als een organisatie zichtbaar trots is op haar werkgeverschap? Ik ben ervan overtuigd dat iedere organisatie een mooi verhaal te vertellen heeft. Jammer dat ze vaak niet weten hoe ze dit binnen en buiten hun organisatie kunnen uitstralen. Daar kan ik als young professional het verschil maken, én dat heb ik gedaan bij Landelijk Dienstencentrum voor de Rechtspraak (LDCR).

Tijdens mijn opdracht bij het LDCR was ik verantwoordelijk voor de arbeidsmarktcommunicatie. Het LDCR is een centrale organisatie binnen de Rechtspraak die de rechtbanken, gerechtshoven en bijzondere colleges ondersteunt in de bedrijfsvoering. De arbeidsmarktcommunicatie van het LDCR had al even stilgelegen. Daardoor waren er veel kansen voor mij om op te pakken. Van het opzetten van een LinkedIn-pagina tot het verbeteren van de vacatureteksten, maar ook het uitvoeren van onderzoeken en adviseren over de employee journey.

Ik weet wie ik ben, zie jij dat ook?

Hoe zonde is het als een organisatie precies weet waar je voor staat, maar je dit niet vertelt? Een vraag die je wellicht niet vaak stelt, maar hopelijk in de toekomst wel. Zowel binnen als buiten je organisatie is het belangrijk om het échte verhaal van de organisatie te vertellen.

Bij het LDCR lag een mooie kans om hun verhaal te vertellen. Het LDCR is een fijne werkgever waar veel ruimte is voor professionele en persoonlijke ontwikkeling. Het is een plek waar ruimte is om nieuwe ideeën in te brengen en daar daadwerkelijk jouw invulling aan te geven. Door een eigen LinkedIn-pagina op te zetten, ben ik begonnen met het vertellen van dit LDCR verhaal. De vraag die hierbij centraal staat is niet pas jij als werkzoekende bij ons? Maar passen wij bij jou?

Tevreden medewerkers maken jouw succes

In een succesvolle organisatie is de tevredenheid van medewerkers van onschatbare waarde. Een positieve werkomgeving, waarin medewerkers zich gewaardeerd voelen en de ruimte krijgen om te groeien, vormt de kern van duurzaam succes. Zonder je medewerkers ben je als organisatie nergens. Toch is hier niet altijd evenveel aandacht voor.

Bij het LDCR zijn dit belangrijke thema’s. De vraag werd alleen niet gesteld of dit ook zo op de medewerkers overkwam. Om hier inzicht in te krijgen ben ik een onderzoek begonnen. Hoe ervaren de medewerkers het LDCR als werkgever? Uit dit onderzoek kwam onder andere naar voren dat bepaalde thema’s die het LDCR belangrijk vindt, niet altijd leven bij de werknemer. Als je dit gesprek met je werknemers niet aangaat, kom je hier dus niet achter.

Mijn impact bij het LDCR

Bij SchaalX volg ik iedere week een masterclass over een actueel onderwerp uit het vakgebied.

De een na de andere enthousiaste spreker uit het werkveld geeft mij weer nieuwe inzichten in hun expertise. Zoals Martin van Kranenburg, die je alles, maar dan ook echt alles, over het schrijven van teksten leert. Dankzij zijn masterclasses ben ik veel bewuster en doelgroepgerichter gaan schrijven. Dit kon ik bij het LDCR gelijk toepassen op de vacatureteksten. Ik heb de focus in de vacatureteksten verplaatst van wat wil ik vertellen, naar wat wil mijn doelgroep weten.

Maar met kennis alleen kom je er niet. Door inzicht te krijgen in jezelf als persoon en professional, ben ik bewuster van de toegevoegde waarde die ik breng bij een organisatie. Zo heb ik onder andere geleerd dat niet impulsief zijn mijn kracht is. Bij elke taak voor het LDCR kon ik door grondig vooronderzoek altijd weloverwogen adviezen geven en beslissingen maken.

Waar ligt jouw kracht?

 

Over de auteur

Anne-Marie is een SchaalX jonge communicatiespecialist en volgt het excellent beoordeelde digitale communicatie programma bij SchaalX.

Anne-Marie