Na de hyperkrapte op de arbeidsmarkt én de start van covid keert de krapte terug naar normale proporties. De arbeidsmarkt is over het hoogtepunt heen. Baanzoekers moeten meer moeite doen én werkgevers kunnen even ademhalen. Een blik op de trends die vanuit de Intelligence Group worden gesignaleerd in de arbeidsmarkt. Maar hoe zit het met specifiek marketing- en communicatiefuncties? Hieronder meer.

Welke indicatoren geven aan dat de arbeidsmarkt over het hoogtepunt heen is?

  • Het aantal mensen dat een baan heeft gevonden in het eerste kwartaal van 2024 is 60.000 minder dan een jaar geleden. Het afgelopen jaar was dit 1,78 miljoen personen. Historisch nog steeds hoog. Tegelijkertijd is de arbeidsmarktactiviteit toegenomen tot 11,9% wat duidt op meer aanbod van 40.000 actieve baanzoekers ten opzichte van het eerste kwartaal van 2023.
  • Voor het eerst sinds halverwege 2020 zijn minder mensen benaderd door recruiters, werkgevers en bureaus voor een nieuwe baan. Dit getal stijgt al een decennia, kwartaal op kwartaal, tot het eerste kwartaal 2024. Toen daalde het aantal personen dat minimaal één keer per maand wordt benaderd voor een nieuwe baan van 41,6% naar 41,3%
  • Er is ook sprake van een lichte toename van de verwachte zoekduur naar een baan door werknemers. Ook hier was al ruim drie jaar geen stijging meer waargenomen.
  • De verhouding tussen vraag en aanbod kwam dit kwartaal nét onder de 3:1, waardoor de kwalificatie van de wervingshaalbaarheid op de totale markt voor het eerst in bijna drie jaar van ‘zeer moeilijk’ naar ‘moeilijk’ is gegaan. Nog steeds kan een actieve baanzoeker kiezen uit 3 openstaande vacatures.

 

Van een ruime arbeidsmarkt is voorlopig nog geen sprake.
De vraag is nog steeds hoog en het aanbod relatief laag. Daarbij zorgen vergrijzing en een lage arbeidsproductiviteit eerder voor een toenemende druk op de arbeidsmarkt dan voor een verdere afkoeling. “Werkgevers moeten wennen aan het feit dat ze weer reacties krijgen op vacatures, al loopt het nog niet storm. Ook staan de uurtarieven van zzp’ers onder druk. Signalen dat de arbeidsmarkt iets normaliseert”, aldus Geert-Jan Waasdorp, CEO van Intelligence Group. “De vraagkant van de arbeidsmarkt heeft duidelijk de handrem iets aangetrokken. De onstuimige groei bij bureaus lijkt tot stilstand gekomen. Tegelijkertijd is de markt in transitie omdat werknemers nog steeds kiezen voor het zzp-schap. Voldoende dynamiek die ook invloed heeft op de gepercipieerde krapte door werkgevers.”

En hoe ziet het beeld eruit voor marketing- en communicatiefuncties?
Bovenstaande trends zijn ook zichtbaar in ‘ons’ vak. We zien een daling van het aantal marketing en communicatie vacatures met maar liefst 15%. De vacaturedruk voor deze functies neemt af naar 4:2 (4 banen op 2 actief werkzoekende). Daarmee is de conclusie dat we van ‘zeer schaars’ naar ‘schaars’ gaan. En daar zal het voorlopig ook nog wel even op blijven staan.

Bron: Intelligence Group

Over de auteur

Managing Consultant SchaalX Young Digital Professionals