Hoe trek je een online marketeer over de streep?

Geschreven door Jorick Merx op 28 Aug 2017
Categorieën: Algemeen

blog_image:article_schaal_150392207959a4079fb915d.jpg:end_blog_imageDe vacatures voor online marketeers kom je overal tegen, bijna elke organisatie heeft moeite om online marketeers aan zich te binden of hen over de streep te trekken. We zien dat bijna elke kandidaat meerdere procedures heeft lopen en aan alle kanten benaderd wordt. LinkedIn is hierbij een veelgebruikt middel en via dit kanaal krijgen sommige digital marketeers, met aantrekkelijke profielen, wekelijks berichten van recruiters. Hoe val je dan als opdrachtgever nog op? En sterker nog, hoe haal je die goede kandidaat binnen? Zorg dat je belicht waar de digital professional waarde aan hecht, namelijk aan deze 6 punten:

1. Bouwen
Ergens je stempel op kunnen drukken, écht waarde toevoegen voor de organisatie en bouwen: dat is wat de digital professional aanspreekt. Hij of zij wil namelijk niet alleen de kanalen in de gaten houden en verbeteringen op de website doorvoeren, maar een stip op de muur zetten met een toekomstvisie. Formuleer in jouw vacature daarom een aantal projecten of wensen die je als organisatie hebt en zorg dat jouw toekomstige nieuwe collega ook daadwerkelijk tijd krijgt om hieraan bij te dragen: bouwen aan het grotere geheel.

2.    Team
Het team waar iemand in komt te werken kan doorslaggevend zijn voor een online marketeer om wel of niet te solliciteren. Het kan een enorm verschil maken of jij de enige online expert bent in een marketingteam of dat je met 10 andere online marketeers in een team zit. Beide hebben natuurlijk hun voor- en nadelen, maar geef duidelijk aan wat de voordelen zijn in deze functie en waarmee jij je dus onderscheidt van een concurrent.

3.    Budgetten
Het expliciet noemen van budgetten waar de online marketeer verantwoordelijk voor wordt, zorgt ervoor dat de functie voor de kandidaat meer tot de verbeelding spreekt. Op deze manier kan een kandidaat namelijk beter inschatten wat de mogelijkheden zijn voor het inzetten van online kanalen en hoeveel impact je daarmee kunt creëren voor de organisatie.  

4.    Gezelligheid
Behoorlijke open deur, maar deze wordt nogal eens vergeten om te benadrukken, terwijl gezelligheid echt iets is wat men aanspreekt. Het feit dat je dan een vrijdagmiddagborrel organiseert is niet zo onderscheidend of bijzonder. Maar zijn de collega’s niet vies van een lekker muziekje op de achtergrond op kantoor? Vliegt de strandbal regelmatig door kantoor om even los te komen? Of kun je je aansluiten bij het bootcampclubje? Dat zijn leuke bijkomstigheden die de kandidaat ook wil weten.

5.    Salaris
Het tocht hier, nog een open deur! Uiteraard is het salaris een belangrijke factor. Het beste wat je hiermee kunt doen, is transparant zijn. Geef duidelijk de schaal aan waar de functie zich in bevindt. Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Zijn er naast salaris nog onderscheidende secundaire voorwaarden? Alle beetjes helpen!

6.    Visie
Deze hoor ik steeds vaker de laatste tijd. Het ontbreken van een duidelijke visie bij het (middel)management kan echt een dealbreaker zijn. Waar wil de organisatie staan over 5, 10 of 20 jaar? Hoe kijkt de organisatie aan tegen grote technologische ontwikkelingen (artificial intelligence, big data) aan? Wat doet de digitale transformatie met de dienstverlening van het bedrijf? Een doel voor ogen hebben voor de toekomst heeft invloed op de mindset van vandaag. 

Al deze factoren kunnen invloed hebben op het beslissingsproces van de kandidaat. Maar, nadat je jouw ideale kandidaat over de streep hebt getrokken, is het ook van groot belang om je beloften na te komen: als er loze beloften zijn gedaan, raakt jouw online marketeer namelijk snel uitgekeken en ligt er een wereld van toffe vacatures aan zijn of haar voeten.

Vind je het lastig om de juiste kandidaat te vinden of wil je hierover sparren? Dan hoor ik graag van je (jorick.merx@schaalx.nl)! [bteaser]Jorick Merx[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 13-9-2017 2:44
Ilse van den Hoven
Gepubliceerd op 30-8-2017 14:14
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 28-8-2017 6:37
Jorick Merx
Gepubliceerd op 10-8-2017 8:20
Anneke Panella-Drijver
Gepubliceerd op 4-8-2017 9:28
Joyce Bastiaans
Gepubliceerd op 13-9-2017 2:44
Ilse van den Hoven
Gepubliceerd op 30-8-2017 14:14
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 28-8-2017 6:37
Jorick Merx
Gepubliceerd op 10-8-2017 8:20
Anneke Panella-Drijver
Gepubliceerd op 4-8-2017 9:28
Joyce Bastiaans
Bekijk alle blogs
SchaalX gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close