Digitalk met Inge Kolen - Digital Data Expert bij ABN AMRO

Geschreven door Vivianne Breed op 17 Jul 2018
Categorieën: Algemeen, Digital, Marketing

DIGITALK #1
Vanaf vandaag lanceren we een nieuw digital content concept: digitalk! Digitalk biedt jou inzicht in de digitale wereld van vandaag. Wat gebeurt er in het digital vakgebied? Waar houden professionals zich mee bezig en waar moeten we onze pijlen op richten? Dat brengen de digital consultants van SchaalX aan het licht in dit nieuwe concept. We trappen af met digital data expert Inge Kolen (ABN AMRO via SCHAAL+), die aan de tand wordt gevoeld door Vivianne.


Wie is Inge?
Inge Kolen is één van de digital marketingtalenten van SCHAAL+. Sinds november vorig jaar werkt zij als digital data expert bij ABN AMRO. Zowel data als digital zijn op dit moment natuurlijk hot items binnen de marketing. Daarom leek me dit een goed moment om Inge te vragen wat haar werk nu precies inhoudt en waarom dit zo relevant is.

Inge, wat doe je precies bij ABN AMRO en waarom vind je dit zo leuk?
“Ik zit in het data team op de afdeling Branding & Communications. Met ons team zijn we bezig om de merkreputatie te vergroten en onze collega’s te adviseren in het nemen van datagedreven beslissingen. Dit doen we op verschillende manieren, zoals het geven van workshops, het opstellen van kpi’s voor campagnes en hen uit te leggen hoe je deze kan bijsturen. Daarnaast hebben we een rapportage tool ontwikkeld waarmee we in één dashboard de resultaten van alle kanalen kunnen meten. Zelf vind ik het super leuk om mensen te helpen met data en te zien hoe zij dit zelf steeds meer oppakken. Bovendien is het erg interessant om met zoveel verschillende teams te werken, waarbij ieder team weer een andere behoefte heeft.”

Wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van data volgens jou, en belangrijker nog: wat kun je ermee?
“Belangrijke ontwikkelingen zijn natuurlijk technieken zoals machine learning en artificial intelligence. Overigens houden wij ons daar met onze afdeling nog niet mee bezig. Laatst was ik bij een presentatie van Adobe Analytics. Zij lieten zien hoe je bijvoorbeeld een video via social kan verspreiden en hoe Adobe Analytics de data herkent en op basis hiervan adviezen geeft voor de verschillende kanalen.”

Wat zijn de grootste veranderingen die eraan gaan komen op het gebied van data en waar elke marketeer mee te maken krijgt?
“Ik denk dat het erg belangrijk is dat je ook zelf data kan interpreteren. Als je bijvoorbeeld met een mediabureau samenwerkt, is het belangrijk dat je niet alleen afhankelijk bent van hun analyses. Als je beide de data begrijpt kan je elkaar juist versterken. Immers, een mediabureau zal de essentie van je campagne nooit zo goed begrijpen als jijzelf.”

Welke tips kun je meegeven aan andere digital marketeers?
“Data is niet alles. Op dit moment hoor je vaak dat als je ver wil komen, je iets met data moet gaan doen. Ik denk dat alleen cijfers niet zoveel betekenen. En groter bereik betekent, zeker bij corporate websites, niet per se een grotere reputatie. Je kan blijven analyseren, maar uiteindelijk moet je ook altijd interpreteren, en dat kan op verschillende manieren. Naast data analyse blijft kwalitatief onderzoek ook altijd een belangrijk middel.”

Wil jij ook een keer vertellen over jouw visie op het vak? Laat het me dan weten! Ik ben bereikbaar op vivianne.breed@schaalx.nl.

[bteaser]Vivianne Breed[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 17-10-2018 9:00
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 26-9-2018 15:00
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-9-2018 16:00
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 20-8-2018 10:00
Victor Groothoff
Gepubliceerd op 17-10-2018 9:00
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 26-9-2018 15:00
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-9-2018 16:00
Bianca van Bolderik
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in onze