Digitale vernieuwing en versnelling voor de organisatie aan de ene kant, een solide leerschool vol uitdagende projecten voor de young professional zelf aan de andere. Bij Vattenfall zijn de young digital marketeers van SchaalX inmiddels een vaste waarde. In de dynamische organisatie komen zij goed tot hun recht en voegen ze nét dat beetje extra toe.

‘Een fossielvrij leven realiseren binnen één generatie’. De missie van Vattenfall liegt er niet om. Werken aan een duurzame toekomst. Niet alleen vóór de nieuwe generatie, ook mét. Zeker op digitaal gebied. Bij Vattenfall maken ze – zeker de laatste jaren – grote slagen in hun digitale transformatie. Om de digital maturity van het bedrijf te bevorderen, schakelen ze bij de energieleverancier regelmatig de digital young professionals van SchaalX in. ,,Niet voor niets”, zo vertelt Jorissa Neutelings, als directeur Digital Innovation & IT, hoofdverantwoordelijke voor de digitale groei bij het concern. ,,Digitaal denken en doen zit in het DNA van deze jonge talenten. Ze zijn ermee opgegroeid, voor hen is ‘digitaal heel normaal’. En wie de mogelijkheden van digital en tools goed kent, zet ze simpelweg ook veel beter in.”

Frisse blik van buitenaf
Marnix en Maartje zijn de meest recente aanwinsten die het stokje mochten overpakken van eerdere digital young professionals: Marnix, Maartje, Emma, Beau, Carlijn, Ingeborg, Lisa, Arina, Laura en John-Paul. Die laatste is inmiddels in vaste dienst bij Vattenfall. De digitale talenten verbeteren bestaande processen, brengen daarnaast nieuwe energie op de werkvloer, net als actuele kennis door de dertig masterclasses die ze volgen tijdens hun traineeship. ,,Ze kunnen heel goed projectmatig werken, maar wel altijd met die hele frisse blik van buitenaf”, vindt Jorissa.

Voorbeelden genoeg op dat gebied. De (verdere) automatisering van de interne digitale academie door Maartje, de  deepdive en versteviging in de manier van samenwerken met affiliates door Marnix. Maar ook stand alone, zeer succesvolle klussen, zoals een Playstation actie die Beau eerder opzette en heel veel conversie genereerde. Of de basis die door Carlijn werd gelegd voor een verdere verdieping van het digitale klantcontact, door papieren communicatie te digitaliseren, en een dashboard te bouwen en implementeren. Het leverde naast een efficiencyslag, ook een mooie kostenbesparing op. Stuk voor stuk digitale vernieuwingen – mede – uit de kokers van de young professionals.

Go-getter mentaliteit
Een recent en concreet voorbeeld van ‘iets wat we nog niet eerder deden’, is volgens Jorissa de online serie ‘Dinsdag met Jorissa’. Een interne communicatietool om op een toegankelijke manier de medewerkers meer uitleg geven over een hot topic als digitalisering binnen het bedrijf. ,,De serie is net live, we krijgen daar veel goede reacties op.” Het idee kwam van Jorissa zelf, Emma bedacht de verdere vorm, inhoud en uitwerking. ,,Het allermooiste bij dit soort initiatieven is de go-getter mentaliteit die je ziet bij de young marketeers. Je komt met een idee en twee dagen later ligt er een format dat je verder kunt finetunen. Dat is fantastisch. Ze knutselen het zelf in elkaar. Die snelheid, het oplossende vermogen en de creativiteit, dat wordt enorm gewaardeerd.”

Schaalx marketing trainees

Steile leercurve
De implementatie van succesvolle projecten die het bedrijf echt wat hebben gebracht, dragen direct bij aan het zelfbewustzijn van de young professionals. Het geeft hen, zo zegt Jorissa, het nodige zelfvertrouwen, waardoor ze ‘groeien’. Kenmerkend voor de digital young professionals van SchaalX is dan ook steile leercurve. ,,Door de enorme ambitie en het krijgen en pakken van kansen in een corporate omgeving, ontwikkelen ze zich heel snel.”

Bewustwording op digitaal gebied
Niet alleen levert het Vattenfall digitale vernieuwing en versnelling op in praktische zin, de aanwezigheid van de nieuwe generatie professionals brengt intern ook de nodige bewustwording op dat gebied. ,,Het dwingt ons anders naar zaken te kijken. Sommige dingen vinden wij hier normaal, maar de young professionals dagen dat op hun eigen manier uit. Zo blijven we scherp. En dat moet ook.”

Maken ze bij Vattenfall mede dankzij de young professionals digitale stappen vooruit, het bedrijf helpt hen ook verder, met persoonlijke vorming en groei. ,,Ze staan nog echt aan het begin van hun carrière. Hier krijgen ze heel mooi de kans om te proeven van het bedrijfsleven en doen ze veel ervaring op. Ook leren ze hoe je moet ‘bewegen’ in zo’n groot concern, hoe je krijgt wat je wil, hoe je op de juiste manier beïnvloedt en collega’s overtuigt van jouw idee. De young professional werkt niet alleen voor ons, wij werken ook voor de young professional. Samen leggen we zo de basis voor een mooie toekomst en carrière.”

Wie zijn de young digital marketeers van SchaalX?

SchaalX ontwikkelt jonge marketing, communicatie en design professionals die staan te springen om digital impact te maken bij organisaties. Ze volgen een excellent beoordeeld ontwikkelprogramma en zijn tegelijkertijd direct inzetbaar bij organisaties. SchaalX biedt organisaties de kans op instroom van digital talent: breed ontwikkeld, bomvol up-to-date kennis en uitgerust met het vermogen om meteen op volle kracht mee te draaien in een organisatie.

Wil jij digitaal versnellen in marketing? Maak kennis met de SchaalX Young Digital Marketeers.

Young Digital Marketeers ondersteunen digitale transitie van energiegigant