Even kennismaken met onze nieuwe consultant: Jan van Twillert

Geschreven door Jan van Twillert op 14 Aug 2019
Categorieën: Algemeen, Communicatie, Digital, Marketing, Public

Jan van Twillert is onlangs gestart als nieuwe consultant bij SchaalX. In dit interview maken we kennis met hem en vertelt Jan waarmee hij jou als kandidaat of opdrachtgever kan gaan helpen. 

Waar ga jij je bij SchaalX mee bezighouden? 

Binnen SchaalX ga ik aan de slag voor SchaalX public: het label voor digital-, marketing- en communicatieopdrachten in het publiek domein. Hier ga ik me vooral richten op de lokale overheid. Hierbij kun je denken aan gemeentes, provincies, waterschappen en woningbouwverenigingen. Maar lokaal zijn er meer spelers, waardoor we ook actief zijn binnen de zorg en het onderwijs. 

We zijn geen onbekende speler in de publieke sector: zo hebben we al jaren een mantelovereenkomst met Rijksoverheid en een aantal provincies. Mijn netwerk vanuit bijna 10 jaar Randstad zit heel erg in het lokale/regionale en met onze ervaring en expertise verwacht ik dat we voor menig lokale speler een goede partner kunnen zijn. Dat past ook bij mij als consultant, niet alleen voor elkaar, maar zeker ook mét elkaar de uitdagingen aan gaan die er in ons vakgebied zijn.

Wat is jouw visie op arbeidsmarkt in de publieke sector, specifiek voor digital-, marketing-, en communicatierollen? 

In de maanden die ik nu meedraai zie ik best veel overeenkomsten met het vakgebied waar ik hiervoor actief was: informatiemanagement. De wereld is digitaal en de mogelijkheden rondom digital worden hierdoor ook steeds groter, beter en doordachter. Hierin zou de publieke sector niet achter kunnen en willen blijven. Het zo efficiënt proberen in te richten van je processen is daar een voorbeeld van. Binnen de lokale overheid zie je steeds meer samenwerkingsverbanden ontstaan, waarbij vaak de nadruk wordt gelegd op de ondersteunende diensten: HR, ICT, facilitair, etc. Toch willen die organisaties wel hun eigen identiteit houden. Daar zit o.a. de uitdaging voor de communicatie/marketing afdeling. In het geval van bijvoorbeeld een gemeente moet je communicatie naar een burger herkenbaar en duidelijk zijn. Daarbij wil je dat je burger trots is op het dorp of de stad waarin hij/zij woont. Het (financieel) efficiënt inrichten van processen versus herkenbaarheid en trotsheid. Er is al een flink aantal gemeentes die werken met interactieve video communicatie, een trend die ik omarm. De eerste investering lijkt groter dan de bekende geschreven teksten op bijvoorbeeld een website. Een interactieve video is herbruikbaar, bewerkbaar en multi-inzetbaar. Verschillende samenwerkingsorganisaties kunnen gebruik maken van hetzelfde format en daarnaast bedien je de ‘klant’ sneller.

Een ander hot item binnen de publieke sector is de omgevingswet en de daarmee gepaarde communicatie. Volgens de wet zijn gemeenten namelijk verplicht om alle belanghebbenden in een project vroegtijdig te betrekken bij de besluitvorming (onder andere volgens kerninstrument Omgevingsvergunning). Dat betekent niet alleen het ondersteunen en stimuleren van burgerparticipatie in de omgevingswet, maar ook dat gemeenten achteraf moeten kunnen bewijzen dat ze burgers en andere belanghebbenden een rol in de besluitvorming hebben laten spelen – dit wordt de motiveringsplicht genoemd.

Mede door bovenstaande voorbeelden zal de arbeidsmarkt binnen de publieke sector veranderen. De vraag is namelijk of je als communicatiemanager wel alles in één kan en wil zijn. Als digital zo belangrijk is en/of wordt, waarom zou je dan geen gebruik maken van digitale talenten die zich volledig richten op dat proces en zo een slag maken in efficiency én herkenbaarheid?

En als er in Den Haag een wet is bedacht (vanaf 2021) die zoveel extra werk oplevert voor communicatie, is het dan niet logisch dat je ook daar een gespecialiseerd team op zet? En is het dan ook niet voordeliger/slimmer om dit eerst op interim basis te doen, omdat je de workload in deze fase moeilijk(er) kan inschatten? In dit soort gevallen is vaak niet maar één oplossing mogelijk. Het lijkt mij erg leuk om o.a. hierover in gesprek te gaan met opdrachtgevers en kandidaten.

Waarvoor kunnen kandidaten en opdrachtgevers jou benaderen?

Voor elk vraagstuk dat te maken heeft met digital, marketing of communicatie. Natuurlijk, we zijn een bemiddelingsbureau, maar vooropgesteld zijn we allemaal vakgenoten (lees vakidioten) die op de hoogte zijn van de trends en ontwikkelingen. Door middel van cursussen, seminars en netwerkbijeenkomsten houden we onszelf up-to-date. Het delen van kennis, daar mogen opdrachtgevers en kandidaten mij ook voor benaderen. Uiteindelijk ligt mijn kracht echt in de relatie. Ik wil mensen zien en spreken: dit helpt mij bij het maken van de juiste match en het aangaan van een partnership. 

Heb je nog een wijze les voor onze kandidaten en opdrachtgevers?

Vanuit mijn ervaring die ik heb opgedaan binnen het vakgebied informatiemanagement binnen de publieke sector, is mijn advies om niet teveel in hokjes/kaders/harde criteria te denken. Dit proces begint vaak aan de kant van aanvrager (die moet ervoor open staan), maar als je als kandidaat echt graag iets wil of een opdracht je helemaal fantastisch lijkt, schroom dan niet om te reageren. Een kanttekening daarbij is wel dat de harde eisen er niet voor niets in staan, er moeten wel raakvlakken zijn. Passie en een goede motivatie lonen. Mijn oproep aan opdrachtgevers; als iemand niet volledig voldoet aan harde criteria en zijn of haar motivatie is heel sterk, geef het een kans in een gesprek![bteaser]Jan van Twillert[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 14-8-2019 10:25
Jan van Twillert
Gepubliceerd op 8-8-2019 9:52
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 6-8-2019 13:53
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 17-7-2019 10:00
Marit Berghout
Gepubliceerd op 14-8-2019 10:25
Jan van Twillert
Gepubliceerd op 8-8-2019 9:52
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 6-8-2019 13:53
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 17-7-2019 10:00
Marit Berghout
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid.