Voice marketing: need & nice to knows 

Geschreven door M. Berghout op 24 Sep 2019
Categorieën: Algemeen, Communicatie, Digital, Marketing

Voice: je kunt er bijna niet meer omheen. Het aantal Google Homes wat in Nederlandse huishoudens staat neemt in rap tempo toe en steeds meer organisaties spelen daarom in op deze ontwikkelingen. Zo schreef ik eerder al hoe jij als marketeer voorop blijft lopen op het gebied van voice, maar wat is de status van voice marketing op dit moment? Hoe wordt het gebruikt door consumenten en waar moet jij als marketeer rekening mee houden? Dat lees je hier!

De opkomst voor ons Digital BreaXfast dat we onlangs organiseerden zei genoeg: massale aandacht voor de ontwikkelingen in voice. Onder leiding van Carla Verwijmeren en Karin Wekema van Smartvoices werden we meegenomen in de wereld van de Google Home en de Amazon Alexa. Op dit moment hebben ongeveer een half miljoen huishoudens een slimme speaker thuis staan. Google Home heeft in Nederland het grootste marktaandeel, gevolgd door Amazon Echo (Alexa) en Apple Homepod. Waren deze speakers eerst alleen nog maar voor de echte domotica liefhebbers, nu heeft ook de gewone consument de speaker omarmd. Dit lijkt nog niet zoveel, maar de opmars van Google Home groeit in Nederland het snelst van alle landen ter wereld, het gaat zelfs sneller dan de adoptie van de smartphone. En als dat nog niet genoeg overtuigt: volgens Gartner praten we in 2020 meer met onze apparaten dan met onze partner!

Het gebruik van voice
In de afgelopen 10 jaar zijn wereldwijd het aantal voice zoekopdrachten gestegen met 3500%. Van de personen die voice gebruiken is ongeveer de helft hiervan in het afgelopen jaar gestart. Op dit moment maakt al 30% van de Nederlanders op een manier gebruik van voice. Dit gebruik verschilt van zoekopdrachten via Google Home, praten met Siri en het gebruik van voice search in de auto. Ook wordt voice vaak gebruikt binnen applicaties die we nu al gebruiken. Denk aan appen via voice, je navigatie in de auto aansturen via voice of gewoon handsfree bellen. Mensen zoeken op de meest uiteenlopende onderwerpen, zoals muziek, het weerbericht, nieuws, games en online shopping. Wel maken we het meest gebruik van voice als we thuis zijn, al zien we de autoritten ook als een geschikt moment.

Waarom voice in jouw marketingstrategie? 
Waarom zou je als marketeer voice meenemen in jouw marketingstrategie? Een van de redenen is het versterken van customer experience voor klanten, waardoor je als merk ook weer sterker wordt. Aangezien steeds meer mensen gebruik maken van voice, zou het een teleurstelling zijn, als jouw bedrijf niet vindbaar is.

Daarnaast wordt voice ook belangrijker voor SEO: het verkrijgen van topposities in Google is hierbij een must, want alleen de bovenste resultaten worden meegenomen in de voiceresultaten. Ook kan je via voice nieuwe diensten introduceren waarmee mensen via spraakbesturing jouw dienst (zelfs tijdens de file) kunnen gebruiken. Tot slot is voice de manier om gepersonaliseerd jouw doelgroep te bereiken. Zorg echter wel dat je relevant bent waar mensen jou via voice vinden, want juist met voice is het een must dat de eerste hit antwoord geeft op de vraag.

Hoe nu verder?
Voor veel bedrijven is voice nog een nieuwe vorm van marketing, waarbij er nog veel wordt geexperimenteerd en gezocht naar de juiste manier. Zodra je met voice begint, moet je wel zorgen dat het constant wordt doorontwikkeld. Belangrijk dus dat niet alleen jij, maar ook de rest van de organisatie overtuigd is van voice. Voice sluit natuurlijk feilloos aan bij gepersonaliseerde marketing. Juist om die reden is het belangrijk dat er draagvlak is voor voice en het wordt meegenomen in de marketingstrategie. Denk bij het inzetten van voice goed na over de use cases voor de klant of gebruiker. Welke toegevoegde waarde ga je bieden en welk probleem wil je precies oplossen? Je kunt in ieder geval starten door je domeinnaam te claimen en te zorgen dat jouw doelgroep hierop kan vinden wat men zoekt. Want ook hiervoor geldt: als je er zelf niet mee start, is de concurrent je voor. Wil je graag op weg worden geholpen, dan kan je natuurlijk altijd Carla Verwijmeren en Karin Wekema van Smartvoices inschakelen voor de eerste stappen in voice.[bteaser]Vivianne Breed[/bteaser]

Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid.

Reageer

Gepubliceerd op 17-10-2019 9:02
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-10-2019 13:21
Marit Berghout
Gepubliceerd op 24-9-2019 16:11
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 21-8-2019 12:28
Jan van Twillert
Gepubliceerd op 17-10-2019 9:02
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-10-2019 13:21
Marit Berghout
Gepubliceerd op 24-9-2019 16:11
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 21-8-2019 12:28
Jan van Twillert
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid.