Aan de slag als brandmanager bij KFC: een kijkje in de keuken

Geschreven door Ilse van den Hoven op 29 Jun 2018
Categorieën: Algemeen

Sinds kort werken Marije en Linda allebei in hun nieuwe functie als brandmanager bij Kentucky Fried Chicken. Samen vormen zij het brandmanagement team dat door een duowerving is samengesteld. Wat komt er in zo’n eerste maand binnen een internationale retailorganisatie op je af? Wat zijn je werkzaamheden als brandmanager bij KFC? En wat is hun toekomstdroom voor het merk?

Marije en Linda kozen ervoor om te solliciteren op de functies bij KFC, terwijl ze op dat moment beide in andere branches werkzaam waren. Marije werkte in de telecombranche en Linda had recente marketingervaring opgedaan aan bureauzijde. Voor de overstap naar KFC én FMCG hadden zij beide andere redenen. De uitdagingen die er liggen, het strategische aspect in de rol en de ruimte om zelf een stempel op het merk te drukken, waren voor Marije de drijfveer waarom zij op deze functie solliciteerde. Het merk zelf? Dat kende ze in eerste instantie nog niet goed. Marije: “Ik had weinig beeld bij de organisatie, maar ik houd van het werken in hele dynamische branches. Ik moest het merk KFC echt nog leren kennen en doordat ik voor mijn sollicitatie zelf geen klant was van KFC, kon ik eenmaal aan de slag met een extra frisse blik naar het merk kijken. 

Linda was wel bekend met het merk en voor haar waren de brede verantwoordelijkheden in de functie erg belangrijk. Daarnaast sprak de decentralisatie van een global merk en de manier waarop KFC is ingericht haar ontzettend aan. “We werken in een klein team binnen een enorm groot merk. Alle ideeën kunnen van de directeur of de stagiair komen. Dat geeft een hele goede vibe.”

De start: op naar Dubai en restauranttrainingen 
Ondanks dat de twee brandmanagers vlak na elkaar startte, hebben zij nog niet heel veel samengewerkt. Marije ging bij de start van haar nieuwe baan direct naar Dubai voor haar eerste buitenlandse meetings en kon daardoor niet tegelijk met Linda de restauranttrainingen in een franchise-onderneming van KFC volgen. Binnen KFC zijn de restauranttrainingen namelijk een standaard start voor iedere nieuwe medewerker. De eerste dagen in een franchise waren heel interessant, omdat ik zo echt de werkwijze op de vloer leerde kennen, aldus Linda. “De toepassingen die wij vanuit marketing bedenken en de impact die dit vervolgens heeft op de werkvloer, kun je veel beter bepalen als je zelf op de werkvloer hebt gestaan.”

Een week als brandmanger bij KFC 
Binnen KFC zijn Marije en Linda verantwoordelijk voor alle campagnes die de consument te zien krijgt. Van alle communicatie-uitingen in en rondom de store, tot op een bushokje of een tv-commercial. Daarnaast houden zij zich bezig met de marketing- en communicatiestrategie, de insights van marktonderzoeken, de mediamix, relatiebeheer en internationale communicatie projecten.

Toekomstdromen
De komende tijd gaan Marije en Linda aan de slag om het merk KFC nog meer op de kaart te zetten in Nederland. ‘’We hopen (nog meer) bezoekers verder kennis te kunnen laten maken met het merk en de Finger Lickin’ Goodness van onze producten te laten ervaren.’’ [bteaser]Ilse van den Hoven[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 17-7-2018 14:40
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 29-6-2018 10:00
Ilse van den Hoven
Gepubliceerd op 29-6-2018 9:10
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 25-6-2018 10:00
Ingrid Schipper
Gepubliceerd op 11-6-2018 12:40
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 17-7-2018 14:40
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 29-6-2018 10:00
Ilse van den Hoven
Gepubliceerd op 29-6-2018 9:10
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 25-6-2018 10:00
Ingrid Schipper
Gepubliceerd op 11-6-2018 12:40
Cheyenne Seraus
Bekijk alle blogs
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid