Visie op het interimvak: professionals, opdrachtgevers en tarieven anno 2018

Geschreven door Victor Groothoff op 20 Aug 2018
Categorieën: Algemeen

Inmiddels telt ons land meer dan 900.000 fulltime zzp’ers, oftewel ondernemers die hun hoofdinkomen uit interim/freelance opdrachten halen. En dit aantal groeit gestaag door. De vakgebieden marketing, communicatie en digital tellen momenteel naar schatting 55.000 zzp’ers. De interimmarkt is daarmee behoorlijk volwassen geworden. Het is inmiddels een beroep an sich. Elke dag melden nieuwbakken ondernemers zich bij mij en daarnaast groeit ook het aantal opdrachten in de markt. Wat is het gevolg voor jou als professional dat er zoveel zzp’ers bijkomen? Wat betekent het voor opdrachtgevers? En wat gebeurt er met de tarieven? Daar vertel ik je hier meer over.

Grote toestroom van zzp’ers

Met name veel senior professionals besluiten zich op de interimmarkt te melden. Niet gek ook, want de afgelopen twee jaar is behoorlijk in managementlagen gesneden en zijn organisaties gaan werken met zelfsturende teams, waar nu eenmaal minder managers voor nodig zijn. Daarnaast hebben corporates sowieso flink gesneden in het vaste personeelsbestand, waardoor juist veel meer ervaren professionals op de markt zijn gekomen. Voor deze professionals geldt dat een groot deel van hen interimmen ziet als heilige graal, omdat het aantal vaste management posities beperkter is en zij uiteraard wel op niveau willen blijven werken. Mede door de toestroom van senior professionals ligt de gemiddelde leeftijd van een zzp’er inmiddels op 44 jaar.

Momenteel zie ik dat zzp’ers boven de 55 jaar steeds moeilijker aan opdrachten komen, laat staan aan een vaste baan. Opdrachtgevers beoordelen hen vaak als overgekwalificeerd en bestempelen iemand al snel als ‘old school’. En hoewel het niet zo wordt benoemd, speelt wellicht ook mee dat men liever geen voormalig senior manager als senior adviseur in het team opneemt. Best zorgelijk, want op de langere termijn betekent het dat deze zzp’ers minder inkomsten hebben en de pensioenpotjes nauwelijks worden aangevuld. Een potentieel schrale situatie en tevens een vorm van verborgen werkloosheid.

Aan de andere kant zie je dat de jonge generatie interimmers voor relatief lagere tarieven aan de slag gaat. Zij zijn nog niet (of net) gebonden, hebben geen kinderen en hebben lagere hypotheken of huur. Ook opdrachtgevers hebben interesse in deze millennials, want ze spreken de taal van een relatief nieuwe doelgroep, zijn digital native en maken snel meters. Wat ik echter wel zie bij deze jonge generatie, is dat het vaak gaat om operationele opdrachten: ze hebben vaak wel wat ervaring, maar soms nog niet genoeg eelt op de carrière om te kunnen incasseren, ze beschikken over beperktere skills om interne stakeholders te kunnen overtuigen en daarmee als interimmer weerbaar te zijn. Soms is mijn advies om juist de eerste cruciale jaren van je loopbaan in loondienst te blijven, zodat je wat meer het klappen van de zweep kent. En daarnaast als je eenmaal interimmer bent, je te blijven ontwikkelen en jezelf uit te dagen.


Opdrachtgevers: strijd om professionals
Wat betekent dit nu voor opdrachtgevers? Dat er veel professionals zijn met ijzersterke kwaliteiten. Of ze nu op zoek zijn naar een specialist of strategisch manager: die ene geschikte professional is er. Het enige nadeel voor hen is dat op dit moment steeds meer organisaties een flexibele schil hebben. Waar voorheen vooral grote corporates in interim professionals investeerden, zien ook andere (kleinere) organisaties het nut van de inzet van externen. Zij hebben bovendien tegenwoordig de middelen voorhanden om dit te kunnen doen. Echter, door deze toenemende vraag in de breedte, betekent dit wel dat de beschikbare pareltjes ook snel weer van de markt zijn verdwenen. De interimmer heeft het dus voor het kiezen en dat betekent dat je als opdrachtgever moet zorgen voor een uitdagende opdracht met een passend tarief.

Optimaal uurtarief voor zzp’er vs. goed gebenchmarkt tarief voor opdrachtgever
En al deze ontwikkelingen hebben natuurlijk invloed op de uurtarieven. De interim managementkosten worden in de jaarplannen van organisaties vaak al meegenomen als vast component: managers zien namelijk pieken in werkzaamheden en anticiperen daarop. Omdat inhuur ook steeds breder wordt ingezet, zijn CFO’s wakker geschud. Programma’s als ‘Grip op Inhuur’ worden gelanceerd, ‘hiring desks' zijn opgetuigd en voorstelportals zijn ingericht met van tevoren vastgestelde tarieven. Binnen organisaties heeft inkoop de macht gekregen, waardoor tarieven worden gedrukt terwijl de interimmer juist tarieven verhoogt, dit wringt. Gezien de toenemende inzet van interimmers is dat natuurlijk wel begrijpelijk, maar soms gaat dat ten koste van de kwaliteit. Met als gevolg dat het tarief een enkele keer een resolute knock-out is.

Als bureau willen wij natuurlijk vechten voor optimale tarieven voor de zzp’er, maar ook voor een goed gebenchmarkt tarief voor de opdrachtgever. Een tarief waarbij kwaliteit wordt geborgd. Die stretch is niet altijd fijn en kan narrige gesprekken geven, aan beide kanten. Maar het fijne is: gelukkig vinden we elkaar vaak in het midden. Het is nog steeds een heerlijk gevoel om aan twee kanten tevreden partijen te hebben waarbij kwaliteit, maar ook werkplezier voorop blijven staan. En dat is waar we het voor doen! 
[bteaser]Victor Groothoff[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 4-9-2018 16:00
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 20-8-2018 10:00
Victor Groothoff
Gepubliceerd op 8-8-2018 14:24
Marcella Korver
Gepubliceerd op 23-7-2018 11:33
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-9-2018 16:00
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 8-8-2018 14:24
Marcella Korver
Gepubliceerd op 23-7-2018 11:33
Marit Berghout
Bekijk alle blogs
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid