Crisis zet communicatie op de agenda in het publieke domein

Geschreven door Erik de Vogel op 21 Sep 2020
Categorieën: Algemeen

De crisis rondom COVID-19 legt veel druk op organisaties in het publieke domein. De invloed van de steeds veranderende maatregelen op onze manier van leven en werken dwingt ons op een hele nieuwe manier om te gaan met elkaar en met ons werk. Dankzij alle onzekerheden die hiermee gepaard gaan blijkt professionele, éénduidige en inclusieve communicatie belangrijker dan ooit. De coronacrisis onderstreept daarmee de waarde van communicatie als werkveld. 

Communicatie op de agenda
Aan de explosieve toename in vraag naar communicatieprofessionals merken we dat communicatie ook voor organisaties weer sterk op de agenda staat. Organisaties die opereren in het publieke domein lijken meer dan ooit behoefte te hebben aan versterking voor de teams die verantwoordelijk zijn voor hun interne en externe communicatie.

De communicatieadviseur als kapitein in zwaar weer
In onzekere tijden staan de publieke opinie en de berichtgeving naar burgers en consumenten hoog op ieders lijstje. Daar waar digitale toegankelijkheid en inclusiviteit al langer een grote rol speelden staan organisaties nu voor de uitdaging om niet alleen bestaande communicatiestrategieën toegankelijk te maken voor iedereen, maar ook nieuwe strategieën te bedenken die aansluiten op de veranderende mediaconsumptie onder invloed van het nieuwe normaal. Aan communicatieadviseurs in het publieke domein daarmee de schone taak inzicht en optimalisatie te brengen. 

Communicatie is een diepte-investering 
Op de groeiende vraag naar communicatieprofessionals, kwam uiteindelijk ook een tegenvraag: hoe lang zal deze toegenomen belangstelling standhouden? Het valt te hopen dat de toegenomen zichtbaarheid en de versterkte positie van communicatie in organisaties een duurzame ontwikkeling is. Investeren in professionele interne en externe communicatie is een diepte-investering die zich telkens in tijden van grote verandering zal terugbetalen. Organisaties die hebben geïnvesteerd in een heldere positionering en het onderhouden van gezond contact met verschillende stakeholders profiteren hiervan in tijden van crisis.

De verantwoordelijkheid om te blijven ontwikkelen
Deze meerwaarde kunnen communicatieadviseurs natuurlijk alleen borgen wanneer zij doorlopend investeren in professionele groei. Op de hoogte zijn van de laatste kanalen, middelen en technieken, constant vooruit blijven kijken en zorgen voor aansluiting voor op de wereld van vandaag en morgen zijn hier bij essentieel. Wie achterblijft, valt af. 

Als werving, selectie en ontwikkelbureau ondersteunen wij mensen en organisaties op weg naar duurzame vooruitgang. Ben je op zoek naar communicatieprofessionals voor jouw team? Ik denk graag met je mee over de beste oplossing voor jou.

[bteaser]Erik de Vogel[/bteaser]
 

Reageer

Gepubliceerd op 28-10-2020 17:24
Interview met Ingrid en Victor
Gepubliceerd op 28-10-2020 17:07
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 21-9-2020 16:51
Erik de Vogel
Gepubliceerd op 13-8-2020 9:20
Victor Groothoff
Gepubliceerd op 30-7-2020 10:44
Char-Lee Nielen
Gepubliceerd op 28-10-2020 17:24
Interview met Ingrid en Victor
Gepubliceerd op 28-10-2020 17:07
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 21-9-2020 16:51
Erik de Vogel
Gepubliceerd op 13-8-2020 9:20
Victor Groothoff
Gepubliceerd op 30-7-2020 10:44
Char-Lee Nielen
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid.