Zo bereid je je voor op 2020 als digital marketing- en communicatieprofessional

Geschreven door Ment Kuiper op 25 Oct 2019
Categorieën: Algemeen, Communicatie, Digital, Marketing, Public

Technologische en digitale ontwikkelingen laten het gedrag van mensen, jouw klanten en relaties veranderen. Denk alleen al aan de toename van Internet of Things producten, smart homes, voice systemen en nieuwe toepassingen voor bestaande devices. Als het gedrag van klanten verandert, moeten marketing- en communicatieprofessionals daarop inspelen. In onze uitgave van Digital Insights zie je de ontwikkelingen op een rij staan. Maar hoe kun je je als professional nu voorbereiden op al die veranderingen?

Natuurlijk is een verandering of transitie complex en heb je het gevoel dat je achter de feiten aanloopt. Daarnaast is het soms een hele klus om iedereen mee te krijgen. Elke organisatie kent wel mensen die aangeven ‘dat het vroeger allemaal beter was’ en ‘we doen het al jaren goed, dus waarom zouden we veranderen?'

Diversiteit in teams is in essentie goed: mensen die snel vooruit willen, worden enigszins afgeremd door de mensen die willen vasthouden aan het bestaande. En een groot deel van de collega’s zit ertussenin. Dat is niet erg, want de mensen die voortuitgang willen, kunnen niet te snel en de mensen die willen blijven hangen worden uiteindelijk wel meegetrokken. In het ideaal plaatje dan wel te verstaan. Maar hoe neem je dan die mensen mee? Door te laten zien wat de mogelijkheden zijn en hoe zij hierin een rol kunnen vervullen vanuit hun eigen expertise. Met deze vier handvatten bereid je jezelf en jouw team voor op 2020: 

1. Erken en herken met elkaar de veranderingen

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen en deel die met je collega’s. Het gaat er dan niet meteen om dat je elke ontwikkeling ook toepast, maar dat je periodiek met elkaar naar die veranderingen kijkt. Doe dat bijvoorbeeld één keer per maand en laat elke collega een ontwikkeling uitlichten die hem of haar is opgevallen. Je bespreekt dan wat er is gebeurd en waarom de verandering heeft plaatsgevonden. Het zal je opvallen dat de digitale transitie gaat over de klanten: dat heeft impact op jouw gedrag en ook hoe de organisatie daarmee omgaat. Kijk bijvoorbeeld eens naar millennials: hun verwachtingen en manier van werken zijn daadwerkelijk anders. 

2. Haal digitale kennis en vaardigheden in huis

Je ziet dat bedrijven die kennis in huis hebben gehaald over het algemeen meer succes boeken dan bedrijven die dat niet hebben. Kennis in huis halen in de vorm van training heeft het voordeel dat je het gehele team tegelijk meeneemt en dat iedereen op gelijk niveau komt. Wel is het daarbij belangrijk dat iedereen zijn mening mag blijven ventileren. De voordelen van het vergroten van de kennis van je team:

  • Integrale aanpak en kennisverbreding
  • Samenwerken tijdens de aanpak
  • Oplossen van vraagstukken die leven
  • Plannen maken voor komende periode die door allen worden gedragen

In een dergelijke teamaanpak is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen kennis opdoen, kennis vertalen, de praktijk invulling geven en uiteindelijk vanuit de toepassing verder ontwikkelen. Dat is meer dan alleen trainen. Zoals een bekende schaatser al eens zei: “een wedstrijd win je vanuit je bed”. Alleen maar trainen hoeft niet per definitie te leiden tot betere prestaties.

3. Management of zelfondernemend?

In de afgelopen jaren is de opbouw van organisatie aan verandering onderhevig geweest. Dat zien we onder andere in:

  • Veel mensen in de tussenlaag zijn afgelopen jaren verdwenen
  • Er wordt vanuit agile samengewerkt
  • Directie en operatie zijn dichter naar elkaar toe gegaan

In sommige gevallen gaat dat door tot en met zelfondernemende organisaties. Wanneer je je dus als professional gaat voorbereiden op 2020, laat dan alle lagen uit de organisatie meedoen.

4. Veranderende rollen

Opvallend is dat bij iedere transitie of verandering geroepen wordt dat banen komen te vervallen. Uit de geschiedenis is juist gebleken dat er bij elke verandering werk is, alleen kan het werk anders zijn. Wanneer we kijken naar de digitale transitie van de afgelopen jaren, dan is de functie van marketing manager of communicatiemanager niet verdwenen, maar veranderd. In het geval van marketing zijn er nu generalisten die het gehele plaatje in beeld hebben en houden. Daarnaast zijn er meerdere specialisten die zich hebben verdiept in specifieke media, denk aan SEO specialisten, voice marketing deskundigen, CRO marketeers en personalisatie marketeers. Dat betekent niet dat er werk verdwijnt, maar het werk wordt anders. Vanuit dat inzicht is het wel nodig dat je met je team zoekt naar een voortdurende blik op de wereld om je heen.

Deze vier handvatten helpen jou om je succesvol voor te bereiden op jouw marketing- en communicatiestrategie voor 2020. Vanuit SCHAAL+ en SchaalX kunnen we je helpen om een aanpak te ontwikkelen waarbij je je voorbereidt op 2020. Meer weten? Lees dan hier verder over onze incompany marketing trainingen. [bteaser]Ment Kuiper[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 17-10-2019 9:02
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-10-2019 13:21
Marit Berghout
Gepubliceerd op 24-9-2019 16:11
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 21-8-2019 12:28
Jan van Twillert
Gepubliceerd op 17-10-2019 9:02
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-10-2019 13:21
Marit Berghout
Gepubliceerd op 24-9-2019 16:11
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 21-8-2019 12:28
Jan van Twillert
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid.