Wil je snel en gemakkelijk inzicht krijgen in je campagneresultaten, maar heb je geen idee waar je moet beginnen? Een dashboard helpt je hierbij. Ik neem je mee in het belang van dashboards en geef je tips om er zelf één te maken.

Het belang van een goed dashboard
Een dashboard is bedoeld om gemakkelijk en snel inzicht te krijgen in het functioneren van één (lopende) campagne. Een veelgemaakte valkuil is denken dat een dashboard alle vragen beantwoordt. Dat is niet de bedoeling. Een dashboard moet zorgen voor een gemakkelijk overzicht van de looptijd van de campagne en niet te veel gericht zijn op de inhoud van een campagne.

Hoe maak je een goed dashboard?
Stel jezelf allereerst de vraag: waarom heb ik dit dashboard nodig? Zodra je dit concreet hebt gemaakt, kan je aan de slag met de volgende stappen:

  • Welke hoofdvraag moet het dashboard beantwoorden?
  • Welke statistieken wil je graag terugzien in het dashboard om de vraag te beantwoorden?
  • Welke databronnen heb je nodig om de vraag te beantwoorden?
  • Op welke manier ga je deze data bijwerken?
  • Geautomatiseerd of handmatig?
  • Databronnen koppelen;
  • Vormgeven van het dashboard.

Enkele vragen die je bijvoorbeeld kunt beantwoorden met een dashboard zijn: hoe heeft de campagne het gedaan? Wat zien we per week? En hoe functioneert de campagne in verhouding met vorige weken? Doen we het beter ten opzichte van vorige weken of zien we dat we het slechter doen? Ligt dit bijvoorbeeld aan dat we meer of minder budget hebben besteed of zijn er hele andere factoren van toepassing? Dit zijn enkele inzichten die je vanuit een dashboard kunt krijgen.

Dashboards bouwen digital marketing

Keep it simple
Het is dus belangrijk om bovenstaande in gedachten te houden tijdens het bouwen van een dashboard. Het gevaar tijdens het bouwen van een dashboard is namelijk dat deze vaak zo uitgebreid mogelijk wordt gebouwd. Dit zorgt ervoor dat het dashboard de vraag niet beantwoordt of dat het totaal niet meer overzichtelijk is voor de gebruiker(s). Keep it simple!

De verdiepende slag
Als je het dashboard bekijkt en je ziet dat je Click Through Rate (CTR) flink verlaagd is, terwijl de inzet van de middelen hetzelfde is gebleven, is dat een goed moment om een verdiepende analyse uit te voeren. Het dashboard zorgt ervoor dat je je bewust wordt van de verlaagde CTR op campagneniveau. Aan de hand hiervan maak je de ‘verdiepende slag’ in de data om het onderliggende probleem uit te lichten. Voor de ‘verdiepende slag’ maak je geen gebruik meer van het dashboard. Deze heb je alleen gebruikt voor de constatering van een probleem.

Maar waar bouw je een dashboard dan voornamelijk voor?

  • Een dashboard zorgt voor snel inzicht in grote hoeveelheden data;
  • Geeft je houvast omdat je weet welke richting je op wilt en welke richting je op moet gaan;
  • Je kan gemakkelijk inzichten krijgen over de lange termijn (bijvoorbeeld: hoe doe ik het ten opzichte van vorig jaar?)
  • Gemakkelijk pieken en dalen ontdekken binnen een lopende campagne waardoor verdiepend onderzoek gerichter en efficiënter uitgevoerd kan worden.
  • Een dashboard is een perfect middel om tijdens een gesprek je punt te onderbouwen.

Snel je team versterken?

Ingrid denkt graag met je mee. Plan een vrijblijvend adviesgesprek of bel haar direct.

Zo bouw jij een effectief dashboard voor online campagnes