“De beste manier om het te snappen, is om het zelf mee te maken. Echter is dat wat moeilijk, want het bestaat nog niet.” Dit is hoe Mark Zuckerberg de metaverse omschrijft. Je hebt deze term de laatste jaren vast al vaak langs horen komen. Facebook veranderde zijn naam in 2021 zelfs naar Meta. Maar wat is de metaverse nou eigenlijk? En waarom is het zo interessant voor het marketingcommunicatievak? Onze Marketing Expert Ment Kuiper deelt zijn visie.

Wat houdt de metaverse nou precies in?

De metaverse is eigenlijk een mix tussen de offline wereld en de online wereld. Het is een soort 3D model van het internet. Er is nog discussie over de precieze definitie van de metaverse. Heel simpel gezegd is het eigenlijk een gedeelde virtuele ruimte die interactief, immersief en hyperrealistisch is. Op dit moment is de techniek in ontwikkeling en zijn de mogelijkheden oneindig. In de ‘metaverse wereld’ had jij voor dit interview in plaats van online, virtueel bij mij aan tafel gezeten. En hadden we eenzelfde gesprek kunnen voeren alsof we bij elkaar zitten.

Metaverse in de praktijk

Op dit moment staan dit soort toepassingen nog in de kinderschoenen. Zo is het wel belangrijk voor ons als professionals om te experimenteren met de mogelijkheden. Bij SchaalX zijn we gestart met het opnemen van een  masterclass. Als onze young professionals een QR-code scannen, sta ik opeens bij hen in de studeerkamer of de woonkamer een masterclass te geven. Als je nog een stap verder zou willen gaan, zou je hier een conversatie mogelijkheid (conversational AI) bij kunnen zetten, zodat je mij ook nog vragen zou kunnen stellen. Het huidige experiment heeft nog geen mogelijkheid tot directe interactie tussen de kijken en de spreker. Hoe mooi zijn de toepassingen waarbij je dan ook nog een gesprek met me kunt voeren of vragen kunt stellen.

Waarom is de metaverse nou zo interessant voor het marketingcommunicatievak?

Onze mobiele telefoon pakken we gemiddeld 300 keer per dag vast. De jongere generatie gebruikt het zelfs nog veel meer. Een gevolg van het gebruik van mobiele devices en het gebruik van de content is dat beeld een belangrijkere rol speelt. Echter, beeld is over het algemeen een 2D weergave. Soms een afbeelding of een ronddraaiende afbeelding in 3D. De mogelijkheid met metaverse technieken is het “in huis halen van een product” via je mobiele device.

Bedenk eens de situatie dat je een nieuw mobiel toestel wilt aanschaffen. Je kunt via je huidige mobiele device en de metaverse techniek het nieuwe mobiele toestel als het ware gewoon naast je plaatsen. Je kunt het van alle kanten bekijken en bij verschillende plekken krijg je extra informatie. Natuurlijk zit er ook een “koopbutton” van de verkopende partij. Het is slechts een kleine toepassing van een ontwikkeling die nog veel meer kan.

Omdat een mobiel device een onlosmakelijk deel van ons leven is geworden is het voor ons vak ook een belangrijke ontwikkeling. De techniek verbetert zich nog en de content zal steeds meer waarde voor de gebruiker toevoegen waardoor het gebruik en dus succes toeneemt. En hoe mooi is iets te zien in 3D met daarbij in de toekomst de adviseur op afroep aanwezig.

Wat gaat er allemaal veranderen als de metaverse op grote schaal beschikbaar is?

De metaverse gaat diverse ontwikkelingen als gevolg hebben. Thuiswerken wordt bijvoorbeeld veel makkelijker. Of denk eens terug aan de pandemie. Veel studenten hebben de afgelopen twee jaar binnen moeten zitten en online hun studie moeten volgen. Hoe zou het nou geweest zijn als dit via de metaverse had plaats gevonden? Er is al een metaverse classroom ontwikkeld. Hierdoor lijkt het alsof je met zijn allen in de klas zit, waardoor je ook veel organischer met elkaar in werkgroepjes kan werken. Dit soort toepassingen zijn ontzettend gaaf en voegen duidelijk een waarde toe voor de gebruiker.

Vanuit onze vakgebieden, marketing en communicatie, is het ook mogelijk om met de customer journey aan de slag te gaan. Op verschillende momenten is het mogelijk om de journey bij een aanschaf te verkorten of versnellen. Je hoeft namelijk niet meer naar een locatie om een product echt helemaal te kunnen zien. En kleding? Die pas je online in je metaverse omgeving waarbij je je vriendenkring en de kledingadviseur mee kunt laten kijken op afstand.

Ook op maatschappelijk niveau kan de metaverse ingezet worden. Er is nu bijvoorbeeld in opdracht van de VN een toepassing ontwikkeld waarmee de jeugd in Oekraïne kan zien hoe je om moet gaan met een mijnenvelden. Dit soort applicaties hebben ontzettend veel waarde.

Zie jij ook een negatieve kant van de introductie van de metaverse?

Natuurlijk zit er aan alles ook een negatieve kant. De metaverse zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat we helemaal niet meer de deur uit hoeven en daardoor in een soort fysiek sociaal isolement komen. We gaan nog meer sociale interacties in een virtuele omgeving uitvoeren. Je kan hierbij natuurlijk de vraag stellen of je in zo’n virtuele wereld nou echt ‘jij’ bent. Ook moet de virtuele wereld de echte wereld niet gaan vervangen. Ergens daadwerkelijk rondlopen is natuurlijk niet hetzelfde als dit virtueel thuis doen. Het is dus belangrijk om ervoor te waken dat er altijd een mix blijft bestaan tussen die offline en online ontwikkelingen.

Ik zie echter heel erg veel mogelijkheden. We moeten als professional niet vanuit de oude invalshoek naar nieuwe ontwikkelingen te kijken. Een nieuwe digitale toepassing heeft eigen kenmerken en eigenschappen. Een meeting in de metaverse kun je niet vergelijk met een fysieke meeting of een meeting via Teams of Zoom. In ons hoofd doen we dat wel.

Denk vanuit de mogelijkheden van de metaverse. Natuurlijk betekent dat dat we ons gedrag veranderen. Daarom is experimenteren, zoals wij bij SchaalX doen, belangrijk. Zelf ervaring opdoen levert het beste inzicht.

Bedenk maar dat we altijd moeite hebben met veranderen en gebruiken van nieuwe mogelijkheden. Twintig jaar geleden waren veel mensen er ook van overtuigd dat ze geen mobiele telefoon nodig hadden, want ze hadden al een pieper. Datzelfde gedrag hoor ik nu ook bij de metaverse mogelijkheden. We moeten eerst aan het idee wennen.

Bedenk ook maar iets wat nog steeds actueel is. Als je 3 jaar geleden tegen iemand had gezegd dat ze een van de mensen zouden zijn die naar vier hologrammen gaat staan kijken voor 70 pond en een ticket naar London, hadden ze je waarschijnlijk voor gek verklaard. Toch is ABBA tot volgend jaar uitverkocht.

Wat gaat de metaverse brengen voor SchaalX?

We zijn bij SchaalX bezig met verschillende toepassingen van de metaverse. Ten eerste gebruiken wij de metaverse momenteel in een van onze masterclasses, zodat de young professionals virtueel informatie kunnen ontvangen. Ook geven we een aparte metaverse masterclass. Hierin geven we de deelnemers een case waarin ze voor hun organisatie moeten uitwerken hoe ze de metaverse technieken zouden kunnen gebruiken.

En daarna? Gaan we verder met experimenteren en duiden van de mogelijke toepassingen.

 

Metaverse & Marketing, hoe dan?