Met steeds meer uitdagingen in de digitale wereld, waarin veranderingen even snel als complex zijn, groeit de behoefte aan digitale talenten. Overal. Zeker nu digitale participatie rap toeneemt en (streven naar) digitale inclusie zelfs wettelijk verplicht is. Voor de vertaling van onlinedata naar communicatie zetten organisaties en instellingen dan ook steeds vaker specialisten in. Jonge en hoogopgeleide professionals die niet alleen een scherpe visie hebben, maar ook direct inzetbaar zijn in het team.

Een digitale topper, vol energie, iemand met een frisse blik die meteen kan meedraaien in het media-team. Maar ook over de capaciteiten beschikt om de nodige projecten mee vorm te geven. Naar zo’n talent was de gemeente Amersfoort op zoek om snelle digitale stappen te kunnen zetten. Precies wat digital young professional Melany van SchaalX daar nu doet. Dat en meer. De deelneemster aan het Digitale Communicatie Programma versterkt sinds vijf maanden de communicatie-afdeling van de ‘Keistad’.

Verschil maken
,,Ik voelde me al heel snel thuis bij de gemeente Amersfoort”, vertelt Melany. ,,Aan de ene kant vind ik het fijn om zoveel mogelijk praktisch te kunnen ondersteunen, maar kan ik ook een verschil maken met nieuwe ideeën. En zo straks ook echt iets achterlaten.” Melany pakt ad hoc taken op en bijt zich intussen vast in meerdere grote projecten. ,,Amersfoort is uitgeroepen tot dé onderwijsstad van 2020, dat is iets om trots op te zijn, en dat wil je als gemeente natuurlijk goed naar buiten brengen.” Melany maakte een plan en interviewde mensen uit het werkveld, met als insteek: waarom is Amersfoort dé onderwijsstad? Om vervolgens al die informatie via de beschikbare kanalen naar buiten te brengen en zo een zo groot mogelijke zichtbaarheid te creëren.

Posts op social media
Tegelijkertijd is Melany ook druk bezig met alle social media-kanalen, nadenken over personalisatie en de online reputatie van de gemeente Amersfoort. Dat doet ze op verschillende manieren. Van heel praktisch, het ondersteunen van een livestreamuitzending van een interview met een wethouder op Instagram bijvoorbeeld, tot het monitoren van alle posts die de gemeente op de socials plaatst. Bij het laatste meet ze niet alleen het bereik van de berichten, Melany onderzoekt ook de reacties van het publiek, oftewel het sentiment. Waardevolle informatie die gebruikt kan worden voor een communicatiestrategie. ,,Er wordt veel gepost, van berichtgeving over praktische zaken tot besluiten. Het gaat hier om heel veel informatie waar de inwoner van de gemeente wat aan heeft. Maar die vindt er natuurlijk vaak ook wat van. Met de reacties op social media kun je actie ondernemen in de opvolgende communicatie.”

Sentiment meten
Inzicht in sentiment op social media is bijzonder nuttig. Melany is dan ook druk bezig met een onderzoek naar de mogelijkheden binnen dit kanaal. Hoe verbeter je bijvoorbeeld je online reputatie, hoe meet je en hoe stuur je daarop? En dat levert aan het einde van Melany’s traject ook een aanbeveling op voor de gemeente. ,,Een mooi voorbeeld, de gemeente post een bericht over het nieuwe parkeerbeleid. Dan zijn er veel mensen die daar een mening over hebben. Ze vinden het goed, niet goed, of opperen bijvoorbeeld dat er daar meer gehandhaafd moet worden. Als je deze informatie goed bundelt, en idealiter via een tool binnen een dashboard waarin alle belangrijke informatie in een oogopslag zichtbaar is kunt verwerken, dan kun je daar gericht vervolgstappen op ondernemen.”

Dashboarding
Dankzij haar grote interesse voor data-analyse krijgt Melany veel energie van haar rol in het data-team. Hier is ze verantwoordelijk voor de social media en kan ze haar kennis van de metingen en tooling toepassen. “Het kennen en gebruiken van de juiste tools is ontzettend belangrijk om de verschillende vormen van data goed inzichtelijk te maken.” De betekenis van een metric kan per social media kanaal anders zijn, wat de interpretatie precies werk maak. “En dan heb ik het nog niet eens over de verschillende manieren van meten die je tegenkomt bij verschillende tools! Je moet echt opletten of de gegevens die je terugkrijgt wel kloppen, anders ben je ongemerkt appels met peren aan het vergelijken.” Om er zeker van de zijn dat de inzichten kloppen houdt ze de analyses nauwlettend in de gaten en denkt ze mee over de implementatie van nieuwe tooling.

Vernieuwen en versnellen
Bij de gemeente Amersfoort voelt Melany zich inmiddels een waardevolle aanvulling op het team. En dat krijgt ze ook terug als feedback: een bekwame digital young professional die extra stappen zet, en zelf heel goed meedenkt. Melany draagt niet alleen bij aan de vertaling van data naar communicatie, maar is ook op onderzoek gegaan naar de data-behoefte bij de gemeente. Daarnaast heeft ze het analyseren en naar het dashboard vertalen van de social media-data naar zich toe getrokken, denkt ze kritisch mee over een veelvoud aan vraagstukken en deelt ook veel kennis vanuit haar interne masterclassprogramma, dat een belangrijk onderdeel vormt van het Digital Young Professional-traject van SchaalX. En Melany zelf doet hier de nodige ervaring op en krijgt de kans al deze theoretische kennis in de praktijk te brengen. Dat maakt de samenwerking een absolute win-winsituatie!

Meer weten over Melany? Zij is een Jonge online communicatie specialist bij SchaalX.

SchaalX ontwikkelt jonge communicatieprofessionals die staan te springen om digital impact te maken bij organisaties. Ze volgen een excellent beoordeeld ontwikkelprogramma en zijn tegelijkertijd direct inzetbaar bij organisaties. SchaalX biedt organisaties de kans op instroom van digitaal talent: breed ontwikkeld, bomvol up-to-date kennis en uitgerust met het vermogen om meteen op volle kracht mee te draaien in een organisatie.

Wil jij digitaal versnellen in marketing of communicatie? Ontdek hoe de SchaalX jonge online communicatie specialisten kunnen helpen.

Melany maakt samen met een grote gemeente de Instagram-data écht relevant