Onze portemonnee houdt ons bezig. Aanhoudende inflatie en een voorspelde recessie zetten de financiële situatie op scherp. Inzicht in online gedrag schetst een consument die steeds beter nadenkt over eigen financiën en over redelijke prijzen voor producten en diensten. Wat betekent dat voor de kennis en skills die marketeers in 2023 nodig hebben?

Omdat het succes van organisaties bestaat bij de gratie van consumentengedrag, houden we de beleefwereld van die consument nauwlettend in de gaten. Om te weten wat er in de gedachten van de klant omgaat, wend je je tegenwoordig gemakkelijk tot de grootste gedachtelezer van deze tijd: Google.

Consument is voorzichtig met geld

Recent zoekgedrag laat zien dat de financiële situatie mensen bezighoudt. In 2022 explodeerde het aantal zoekopdrachten naar zaken zoals inflatie, prijsstijgingen en besparingstips. Zelfs de zoekopdracht “what can I afford” nam een vlucht. Consumenten zijn aantoonbaar op zoek naar manieren om geld te besparen, getuige ook de door McKinsey gesignaleerde toename in aankopen van huismerken. Wie zijn concurrentiepositie wil behouden doet er waarschijnlijk verstandig aan het doorbelasten van stijgende productiekosten te beperken.

Prijzen onder een vergrootglas

Opvallend aan het online zoekgedrag, is ook de toegenomen interesse voor de opbouw van prijzen. Google zag in 2022 een 20% stijging in zoekopdrachten die “why” combineerden met “expensive”, zoals bijvoorbeeld “why is butter so expensive”. Consumenten kijken kritischer naar de prijzen die gerekend worden voor de producten die ze aanschaffen.

Balanceren tussen inflatie en duurzaamheid

De tweede grote speler op het wereldtoneel, de klimaatcrisis, voegt momenteel een dimensie toe aan het prijsdilemma. We zijn ons steeds bewuster van onze impact op het milieu en het belang van duurzaamheid. En waar lagere prijzen misschien vriendelijk zijn voor de portemonnee, associëren mensen ze – al dan niet onbewust – met lagere kwaliteit, malafide productieprocessen en vervuilende grondstoffen.

Regie op pricing terugpakken

Een kritische consument die kwaliteit verwacht, minder te besteden heeft en actief nadenkt over de prijs voor een product. Ga er maar aanstaan! Volgens onderzoek onder 1.700 marketeers en 20 CMO’s, uitgevoerd door WARC, wordt 2023 het jaar waarin marketeers regie moeten nemen op de prijsstrategie. Tijden als deze vragen des te meer om een krachtig samenspel tussen zaken zoals concurrentie, vraagprijs maar ook branding en propositie. Een uitdaging, want voor veel marketeers is pricing nieuw terrein. Heeft jouw team de nodige kennis en skills in huis om de regie op pricing terug te pakken?

Marketing in 2023: kan jouw team met pricing uit de voeten?