Mijn account
Zoek
Generic filters

Stel; je gaat een blog schrijven. Een blog zoals deze, over een interessant onderwerp. Waarvan je hoopt dat je doelgroep, je lezer, er iets aan heeft. Het begint bij jou als schrijver, maar of de blog ook daadwerkelijk gelezen wordt, dat ligt bij de lezer.

En of zij je tekst aandachtig gaan lezen, van begin tot eind, dat weet je niet zeker. Want jouw blog is niet de enige content die de lezer te zien krijgt. Sterker nog, content is overal. En de aandachtsspanne van een gemiddelde (internet) lezer is nou niet bepaald lang… Hoe zorg je dan dat jouw blog wél gelezen wordt? En jij je verhaal aan je doelgroep kunt vertellen?

Gelukkig zijn er een paar tips die je kunnen helpen zo te schrijven dat je tekst aantrekkelijk wordt voor je doelgroep. Dat je tekst makkelijk te lezen is en je de lezer niet onderweg kwijt raakt. Benieuwd? Lees dan de tips in deze blog.

Breek de baksteen

Als je op een website komt en je ziet vooral lappen tekst staan, wordt jij dan verleid om deze te gaan lezen? Het antwoord op deze vraag is hoogstwaarschijnlijk: nee. Niemand heeft zin om onoverzichtelijke lange alinea’s te lezen.

Dit komt volgens Daniel Kahneman omdat je hersenen uit twee verschillende systemen bestaan, het snelle systeem en het langzame systeem. Wanneer je op een webpagina terecht komt wordt je snelle systeem ingeschakeld, en heb je eigenlijk geen zin om door te lezen. Hier moet je dus worden verleid om dit wél te doen.

Deel deze stukken tekst daarom op in overzichtelijke beknopte alinea’s met duidelijke headlines. Werk daarnaast zo af en toe met bulletpoints. Zo zorg je dat de lezer de essentie van je verhaal snel te pakken heeft.

Drie deuren principe

Maak daarnaast gebruik van het drie deuren principe om je teksten aantrekkelijker te maken.

  1. Begin niet met een open deur: Begin je tekst niet met een cliché. Hier knappen mensen snel op af, waardoor ze stoppen met lezen.
  2. Val wel met de deur in huis: Start je tekst direct met de boodschap die je wilt overbrengen. Daarmee vang je direct de aandacht van je lezer.
  3. Zet de deur open voor meer: Sluit je tekst af met de mogelijkheid om ergens anders verder te lezen.

Beantwoord de vragen van je lezer

Stel jezelf bij het schrijven van een tekst altijd de vraag, waarom is de lezer op mijn website? Ze komen waarschijnlijk met een vraag of voor meer informatie. Het is daarom belangrijk dat je tekst deze vragen beantwoord.

Veelvoorkomende valkuilen

Helaas gaat er ook wel eens wat mis in een tekst. Bijvoorbeeld als je als schrijver te erg vanuit je eigen organisatie/doel schrijft, en je je te weinig verplaatst in je doelgroep. Voor de doelgroep zijn andere zaken interessant dan voor jou.

Neem bijvoorbeeld een vacaturetekst; wat een sollicitant wil weten zijn zaken die hem/haar raken. Dus wat is het loon, wat houdt de functie in, in welk team komt hij/zij te werken? Veel organisaties vergeten dit en beginnen een vacature juist met een omschrijving van hun organisatie en wat zij in een kandidaat zoeken. Zo boei je kandidaat niet direct, en loop je het risico dat deze afhaakt.

Andere valkuil is dat je als schrijver té erg in je eigen materie zit. En er vanuit gaat dat de lezer dezelfde kennis heeft als jij. Dit is namelijk niet zo, en zaken die voor jou heel helder zijn kunnen bij een lezer voor verwarring zorgen. Denk dan met name aan afkortingen, jargon of vakinhoudelijke begrippen of constructen. Laat die dus achterwege.

Sommige schrijvers richten zich ook erg op hun kant van een product of service. De feitelijke kant. Terwijl een lezer veel meer interesse heeft in wat dit product voor hem/haar betekent. Dus: noem niet dat “je hier kunt starten met een projectmanagement tool” maar dat je lezer door “hier te klikken meer gedaan krijgt in minder tijd”. Klinkt een stuk aantrekkelijker, toch?

Wordt jouw volgende tekst een bestseller?

Als je een tekst dus zo wil schrijven, dat deze aantrekkelijk is voor je doelgroep, en deze verleid wordt je tekst echt te lezen: dan is het essentieel dat je het kort, overzichtelijk en relevant houdt. Ga in de schoenen van je doelgroep staan: wat zijn hun vragen, en wat willen zij lezen? Leid ze door je tekst met goede tussenkopjes, breek lange lappen tekst op, kom tot de kern (zonder clichés te gebruiken) en maak concreet wat de waarde van jou verhaal voor je doelgroep is.

Dus, wordt jouw volgende tekst een bestseller?

Over de auteur

Merel en Clara zijn jonge online communicatie specialisten uit ons Digital Communicatie Programma

Merel en Clara