Mijn account
Zoek
Generic filters

Ben je steeds op zoek naar een nieuwe uitdaging? En bereid om iets nieuws te leren én te ervaren? Iets nieuws te ontdekken? Allemaal een ‘ja’? Dat blijkt het recept voor ontwikkeling. Maar… vind wel je eigen leerstijl. Irma is een schoolvoorbeeld van een leven lang ontwikkelen.

Wat was je beweegreden om je te blijven ontwikkelen en wat brengt het je?

Een tijdje geleden heb ik een artikel gelezen over een onderzoek dat is uitgevoerd om te achterhalen wat de motivatie is voor mensen om te leren. In het onderzoek zie ik veel raakvlakken waarom blijven ontwikkelen en leren zo belangrijk voor me is. Het onderzoek toonde aan dat de belangrijkste motivaties van mensen op het werk zijn; het blijven leren, ontwikkelen en groeien. In het artikel sprak men als metafoor over “de ontdekkingsreiziger”. De passie van de ontdekkingsreiziger is een zeer krachtige motivatie om te leren. De belangrijkste aspecten van ontdekkingsreizigers zijn dat ze:

  1. enthousiast raken bij onverwachtse uitdagingen en hindernissen zien als een kans om te leren en grotere impact te bereiken;
  2. veel vragen stellen, afwijken van de reguliere paden en risico’s nemen;
  3. zich inzitten voor de lange termijn en willen impact hebben in een specifiek domein dat hen boeit;
  4. wanneer geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, ze het verlangen hebben om anderen op te zoeken om zo samen sneller tot betere oplossingen te komen.

Ik ben ervan overtuigd dat de passie van de ontdekkingsreizigers het mogelijk maakt om innovatief te denken in een bedrijf. Dit leidt vervolgens weer tot exponentieel groeiende kansen. Dat is ook de reden waarom ik 15 jaar geleden ben gaan freelancen. Als freelancer kan ik binnenkijken bij verschillende bedrijven en daarvan leren, waarbij ik elke keer het leerelement net zo belangrijk vind voor mezelf als het opleveren van werk voor mijn opdrachtgever.

Wat doe je nu precies, welke opleiding ben je gaan volgen en waarom?

In september 2020 ben ik gestart met de executive Master in Business Administration of te wel MBA aan de Business School Nederland. Ik zit nu in de laatste fase. De MBA is gericht op het vergroten van leiderschapsvaardigen en het leren over de verschillende bedrijfsdisciplines. En leert je om ‘de taal te spreken’ van de andere bedrijfsdisciplines. Hierdoor kan ik effectiever en efficiënter communiceren en dus beter samenwerken.

De start van de MBA-opleiding was op hetzelfde moment dat ik met mijn start-up ben gestart: U-GO, een reis-community-platform dat reizigers helpt de wereld te ontdekken. Een MBA-opleiding volgen tegelijkertijd met het opstarten van een startup, vind ik zeker een gouden combinatie. Alle onderzoeken en opdrachten die ik voor de MBA-opleiding moest maken, heb ik voor U-GO uitgewerkt. Hierdoor kunnen we de belangrijkste valkuilen vermijden en vooral focussen wat we moeten doen om de start-up te laten slagen.

Kun je de kennis die je hebt opgedaan ook al gelijk toepassen?

Op dit moment vervul ik tijdelijk de functie “Head of Brand & Communications” bij het mooie bedrijf ‘Greetz’. Mooi om de ontwikkeling in mijn leiderschapsvaardigen te zien, ik heb de afgelopen jaren veel heb geleerd. Ik begrijp mijn eigen leiderschapsstijl beter en wat nog belangrijker is dat ik situationeel leiderschap toepas. Het gaat om mijn teamleden, hoe ik tot de kern van een probleem kan komen en hoe ik ze kan helpen. Het effect en de impact vind ik duidelijk merkbaar. Verder reflecteer ik nu nog meer, zodat ik open blijf staan om te blijven leren.

Wat zou je je collega zzp’er willen meegeven als het gaat om eigen ontwikkeling/studiemogelijkheden?

Blijven leren is belangrijk omdat het:

  1. je instaat stelt om je aan te passen;
  2. je relevant blijft;
  3. je nieuwe vaardigheden opdoet
  4. het je helpt om innovatieve oplossingen voor problemen te vinden. Hoe meer je leert, hoe beter je wordt in het zien van verschillende perspectieven van dezelfde situatie, waardoor je meer inzicht krijgt.

Het belangrijkste is wel ‘vind een leerstijl die bij je past’. Blijven leren betekent niet altijd dat je een opleiding moet volgen. Je kunt je ook ontwikkelen door vakbladen en online publicaties te lezen, case studies te analyseren en bekritiseren, evenementen en trainingen bij te wonen of naar postcasts te luisteren of TEDx-video’s te kijken.

Over de auteur

Britt is één van onze Young Digital Marketeers, uit tribe nummer 10

Britt Kuipers