Ben jij actief op Instagram? Anno 2020 zijn er maar zeer weinig mensen die niet á la de minute een gebruikersnaam kunnen opdreunen wanneer hiernaar gevraagd wordt. We kunnen er dan ook niet meer omheen: Instagram is hot. Zowel voor persoonlijk gebruik als voor het bereiken van klanten. Talloze ondernemers en bedrijven zijn al ingesprongen op de hype en de concurrentie op Instagram neemt dan ook snel toe. Dus hoe zorg jij ervoor dat je opvalt op Instagram? Het antwoord op deze vraag schuilt in het algoritme achter het platform.

Instagram doet er alles aan om haar miljoenen gebruikers te blijven boeien en verrassen met persoonlijk relevante content. Om vast te stellen welke content het meest aan gaat spreken bij een gebruiker wordt er rekening gehouden met een aantal belangrijke elementen:

Interesse en gedrag – Instagram volgt het gedrag van haar gebruikers om zo vast te stellen welke content en profielen zij het meest interessant vinden. Content en profielen die aansluiten op datgene waar al eerder interactie mee is geweest worden daarom sneller getoond. Denk bij interactie aan het deelnemen aan een poll in de stories, het liken van een post of het plaatsen van een reactie.

Recente posts – We willen allemaal de eerste zijn. Daarom toont Instagram nieuwe posts eerder dan oude content.

Gebruiksfrequentie- en lengte – Wanneer iemand niet veel tijd besteedt aan het doornemen van zijn of haar tijdlijn, zal Instagram een hele strenge selectie maken om er zo zeker van te zijn dat de weinige content die getoond wordt wel het meest relevant is. Naarmate een gebruiker vaker of langer op Instagram zit, zal zijn of haar tijdlijn steeds chronologischer worden.

Aantal gevolgde profielen – Gebruikers die veel accounts volgen zullen ook meer content in hun tijdlijn krijgen. Om deze tijdlijn toch overzichtelijk en verrassend te houden kiest Instagram ervoor om aan mensen die veel profielen volgen maar één post van elk gevolgd profiel te tonen. Zijn jouw volgers zogenaamde grootgebruikers en volgen zij veel verschillende Instagram-accounts? Dan is het plaatsen van meerdere posts per dag waarschijnlijk geen aanrader.

Echt opvallen op Instagram: Vijf handige tips

Nu je weet waar Instagram op let, wil je natuurlijk ook weten hoe je deze kennis kunt inzetten om écht op te vallen. Met onderstaande tips zorg jij ervoor dat het algoritme van Instagram je gunstig gestemd is.

Naast een hoge plaats op de tijdlijn van je bestaande volgers, kunnen deze tips je ook helpen om op de verkenningspagina van Instagram terecht te komen en zo nieuwe potentiële klanten te bereiken. Om hier naar voren te komen, moet je twee dingen veilig stellen: Instagram moet weten op welke interesses jouw profiel aansluit én Instagram moet het idee hebben dat gebruikers jouw profiel leuk vinden. Met onderstaande tips is dit voor jou een makkie!

Tip 1: Hashtags. Laat zien wie je bent
Wanneer Instagram zoekt naar content die aansluit op de interesses van de gebruiker, wordt o.a. gekeken naar de hashtags die geplaatst zijn bij een foto. Deze hashtags geven namelijk een indicatie voor het onderwerp van de post. Laat Instagram daarom weten waar jouw foto over gaat en plaats relevante hashtags in de beschrijving. Wil je helemaal scoren? Verwerk je hashtags dan in de lopende tekst: posts die deze techniek toepassen worden hoger gerankt.

In je stories kun je een stap verder gaan door het toepassen van ‘undercover hashtags’, wanneer je deze hashtags dezelfde kleur geeft als je achtergrond kun je zonder ergernis op te wekken een veelvoud aan hashtags toevoegen aan je bericht.

Tip 2: Instagram stories
Zorg voor interessante stories die interactie in de hand werken. Gebruik bijvoorbeeld polls waar mensen op kunnen stemmen. Zo ziet Instagram dat jouw profiel populair is onder gebruikers.

Tip 3: Ga het gesprek aan
Beantwoord de reacties op jouw foto’s en gebruik hierbij meer dan vier woorden. Wanneer jij binnen het uur antwoord geeft, heeft dit het meest positieve effect op jouw ranking. Wil je helemaal een Instagram-held zijn? Zorg dan dat jouw reacties dezelfde woorden bevatten die ook in je hashtags terugkomen. Reageer daarnaast ook op privé berichtjes en laat zo aan Instagram zien dat er een hoop gaande is op jouw profiel!

Tip 4: Houd de aandacht vast
Naast de hoeveelheid bezoeken aan jouw pagina, is ook de lengte van de pagina-bezoeken van belang. Zorg er daarom voor dat jouw posts uitnodigen langer op je pagina te blijven. Zoek hierbij een fijne balans: zorg dat er genoeg mogelijkheid is om lang bij een post te blijven, bijvoorbeeld door een uitgebreide en interessante beschrijving toe te voegen. Wees je daarnaast er ook van bewust dat je voor de vluchtige kijker ook nog interessant moet blijven en plaats geen content die enkel met een enorme uitleg boeiend wordt.

Tip 5: Lift een beetje mee
We willen natuurlijk allemaal op eigen krachten bekend worden, maar soms is het niet verkeerd om een klein beetje mee te liften op andermans succes. Het taggen van bekende profielen zorgt ervoor dat jij in het overzicht met hun getagde foto’s komt en zo mogelijk sneller bekendheid vergaart. Ook het reageren op foto’s van bekende gebruikers vergroot de kans dat anderen een kijkje zullen nemen op jouw profiel, waarna jij ze natuurlijk inpakt met jouw state of the art content ;).

Bovenstaande tips kunnen jou helpen om jouw Instagram account meer bekendheid te geven. Houd wel altijd in je achterhoofd dat het niet alleen draait om slimme trucjes: je content moet altijd van goede kwaliteit blijven! Iets met een aap en een gouden ring.

Hacking the gram: 5 stappen waarmee je opvalt op Instagram