Miranda van Helvert is consumentenpsycholoog en communicatieadviseur en heeft als freelancer de coronacrisis van dichtbij meegemaakt. Zo werkt zij voor GGD GHOR Nederland, de koepelorganisatie van de 25 GGD’en in Nederland. Benieuwd hoe zij haar opdracht en het freelance vak ervaart? Je leest het hier.

Hoe ben je bij je huidige opdracht terecht gekomen?

”Toen corona uitbrak moest het communicatieteam bij GGD GHOR Nederland snel uitbreiden. Ze hadden adviseurs nodig die strategisch konden meedenken, maar ook niet schroomden om te helpen in de uitvoering. Adviseurs die stressbesteding waren en ook onder hoge druk secuur konden werken. Door de juiste timing en met een beetje geluk ben ik via SchaalX als een van de eerste freelancers op de communicatieafdeling gestart. Niemand had op dat moment nog voorzien dat corona zo lang een rol in ons leven zou spelen.

Het was bijzonder om in deze periode met een nieuwe opdracht te starten. Collega’s sprak ik alleen online en ontmoette ik pas veel later in het echt. Toch heeft dit ook bijgedragen aan de hechte band die ik met collega’s hebben opgebouwd. Je zag door de lange werkdagen en het werken online vaak ook een stukje van elkaars privéleven. Dat heb je in een kantoorsetting natuurlijk minder.”

”Niemand had op dat moment nog voorzien dat corona zo lang een rol in ons leven zou spelen.”

Kun je wat meer vertellen over jouw huidige opdracht?

”Ik werk als senior communicatieadviseur en coördinator bij GGD GHOR Nederland. Dat doe ik in het landelijke coronacrisisteam, waarbij ik vooral betrokken ben bij de communicatie over het testen op corona bij de GGD’en.

In mijn huidige opdracht wordt iedere uitdaging multidisciplinair aangevlogen. Daardoor werk ik samen met veel experts. Ik hou overzicht en zorg ervoor dat alle stukjes in de klantreis in elkaar blijven passen. Vervolgens maak ik de vertaling naar communicatie voor verschillende interne en externe doelgroepen.

Zowel in het bedenken van oplossingen als in communicatiekeuzes vind ik het belangrijk dat ik steeds het perspectief van de eindgebruiker in het oog houd. Of het nou de lezer van een nieuwsbericht is, iemand die wil weten hoe je een afspraak maakt, collega’s binnen de organisatie of collega’s bij samenwerkingspartners. Mijn doel is om te zorgen dat alle stakeholders goed geïnformeerd zijn en weten wat ze kunnen en mogen verwachten. Mijn werk is daardoor veelzijdig en een mix van communicatie en klantreismanagement.”

Ondertussen is het gelukkig ook wat rustiger geworden en hou ik me nu ook bezig met verschillende optimalisaties die waardevol zijn voor een eventuele volgende pandemie (die hopelijk niet voor gaat komen!).

 

Waar haal je het meest voldoening uit in jouw huidige opdracht? 

‘De meeste voldoening in mijn huidige opdracht haal ik uit het feit dat we samen werken aan een hoger doel. Daarbij is elke uitdaging nieuw. In coronatijd geldt dat natuurlijk helemaal. Een pandemie hadden we gelukkig nog nooit op deze schaal meegemaakt en dat maakt deze opdracht zo uniek.

”Samen met collega’s zetten we de schouders eronder en dat maakt het oplossen van iedere uitdaging extra waardevol.”

De tijd om dingen te realiseren is in deze opdracht extreem kort. Daardoor heb ik de afgelopen jaren veel gerend, maar dat maakt het ook interessant. Ondanks de strakke deadlines wordt het resultaat namelijk wel keer op keer gehaald. Samen met collega’s zetten we de schouders eronder en dat maakt het oplossen van iedere uitdaging extra waardevol.”

 

Hoe ervaar jij het freelance vak?

”Ik heb een brede achtergrond. Ik ben consumentenpsycholoog, adviseer over merkstrategie en geef communicatieadvies. Mijn opdrachten zijn daardoor eigenlijk nooit hetzelfde.

”Elk bedrijf heeft interessante uitdagingen’

Ik vind het leuk om te leren over nieuwe onderwerpen. Eigenlijk maakt de sector waarin ik werk en de grootte van een bedrijf voor mij niet uit. Elk bedrijf heeft namelijk interessante uitdagingen en dit zorgt ervoor dat ik mijn expertise telkens kan toepassen in nieuwe situaties. Zo stimuleer ik mezelf ook om door te blijven leren. Continue ontwikkeling dus!

Daarnaast vind ik het belangrijk om een organisatie te helpen zijn doelen te bereiken en pas ik mijn manier van werken daarop aan. Soms bied je meerwaarde door advies te geven met een frisse blik, van buiten de organisatie. Maar soms zit de meerwaarde juist in het volledig integreren in een team.”

 

 

Even voorstellen

”Als consumentenpsycholoog ben ik een beetje een vreemde eend in de bijt in het communicatievak. Ik heb de opleiding Economic and Consumer Psychology aan de universiteit Leiden gevolgd. Een studie erop gericht om te begrijpen wat de mens beweegt en hoe marketing en communicatie hierop in te richten. Na mijn studie heb ik een jaartje in Londen gewoond. Eenmaal terug in Nederland heb ik gewerkt bij een mix van marketingcommunicatiebureaus, commerciële organisaties en bedrijven in het maatschappelijk veld.

In 2020 besloot ik dat ik mijn passie voor consumentenpsychologie verder wilde ontwikkelen en ben ik voor mezelf begonnen. Juist deze andere invalshoek is wat ik meeneem in mijn werk als freelancer. Analyseren waar de drempels zitten die gewenst gedrag tegengaan en deze vervolgens met behulp van communicatie verlagen. Of juist inspelen op alles waardoor we ons onbewust laten beïnvloeden.’

Een kijkje achter de schermen bij: Miranda van Helvert