Zoek
Generic filters

Clubhouse kwam, zag en overwon de harten van miljoenen gebruikers. Inmiddels is de app het gesprek van de dag. Ben jij benieuwd geworden naar de app? Ik testte hem uit, zodat jij dat niet hoeft te doen (maar ik denk dat je het alsnog gaat willen).

 

Wat is Clubhouse?
Clubhouse is een sociale-netwerkapp. Hoewel de app nog maar kort beschikbaar is, wint hij in sneltreinvaart aan populariteit. Een sociale-netwerkapp die anders is dan diegene die we tot voor kort alleen maar kenden. Uniek volgens velen. Maar waarom is deze app uniek.. er bestaan toch al zoveel sociale media?

Het antwoord daarop is heel eenvoudig: deze app is gebaseerd op audiogesprekken. Je kunt je aanmelden om gesprekken te beluisteren tussen verschillende gesprekspartners. Je kunt je aanmelden voor één virtuele ruimte waar een bepaald onderwerp besproken wordt. Jij kunt ook zelf meepraten met het gesprek als je je virtuele hand opsteekt en de beurt krijgt. Even snel aanhaken bij een interessant onderwerp en je kennis is weer up-to-date. Dit alles is puur en alleen gebaseerd op voice, dus je camera kun je lekker uitlaten!

 Waarom is Clubhouse op dit moment zo populair?
De app is nog geen jaar oud en inmiddels zijn er wereldwijd al bijna twee miljoen gebruikers. Het feit dat veel beroemdheden, bijvoorbeeld Elon Musk, de app zijn gaan gebruiken is één van de redenen voor de grote populariteit.

Een andere succesfactor schuilt in het feit dat de makers met succes schaarste hebben gecreëerd, één van de welbekende principes van Cialdini. Je mag pas deelnemen aan Clubhouse wanneer je bent uitgenodigd en iedere gebruiker krijgt de kans om maximaal twee anderen uit te nodigen voor de app. Velen zijn op dit moment op zoek naar een manier om uitgenodigd te worden voor de app. Een kijkje op Google Trends vertelt mij dat, op het moment van schrijven, “uitnodiging” het nummer één gerelateerde onderwerp is aan ‘clubhouse’. We zoeken er massaal naar!

Clubhouse

Juist nu we veel thuis zitten spreekt het aan om via zo’n nieuwe app de sociale interactie aan te kunnen gaan met anderen.

Maar eh.. hoe werkt het dan?
Allereerst moet je dus worden uitgenodigd voor de app. Hiervoor heb je wel een Iphone nodig, de app werkt (nog) niet op Android. Een hack voor het bemachtigen van zo’n felbegeerde uitnodiging is om de app alvast te downloaden en een account aan te maken; de contacten in jouw telefoon krijgen dan een bericht met de vraag of ze jou toegang willen verlenen.

Heb je een account? Dan kun je aangeven welke onderwerpen jij interessant vindt. Op basis van die onderwerpen stelt de app jou profielen voor om te volgen en rooms (een soort uitzending) om aan deel te nemen. Wanneer je deelneemt aan een room ben je in eerste instantie gewoon een toehoorder. Echter, wanneer je je handje opsteekt kan de organisator van de room jou accepteren in de room , vanaf dat moment wordt jouw microfoon geactiveerd en kun je meepraten in de room.

Welke kansen biedt Clubhouse?
Als professional kun je op een eenvoudige manier aan veel kennis komen door enkele interessante gesprekken te volgen. Doordat je je ook in het gesprek kunt mengen, krijg je direct antwoord op jouw prangende vragen.

Ook voor organisaties zie ik in Clubhouse een mooie kans. Ondernemers kunnen bijvoorbeeld een nieuw idee pitchen aan een groot publiek. Door middel van deze pitch kunnen zij erachter komen of hun publiek op deze innovaties zit te wachten. Een onderneming kan op deze manier ook aan investeerders komen. Vanwege het feit dat Clubhouse steeds vaker gebruikt wordt, zal het bereik van een gesprek tussen jouw onderneming en een andere persoon dus ook steeds meer groeien. Je naamsbekendheid kun je op deze manier laten groeien zonder dat het je veel geld kost.

Emma is één van de Digital Young Marketingprofessionals uit ons Digital Marketing Traineeship.

Over de auteur

Emma neemt als digital young marketingprofessional deel aan ons Digital Marketing Traineeship.

Emma de Vries