Sjoerd Hulstra is een ervaren freelancer die zich behalve met interimopdrachten ook bezighoudt met zijn eigen bedrijf en het doorgeven van zijn kennis als marketingdocent. Andere interimmers kunnen van hem dus nog veel leren. Sjoerds wijze lessen? Je leest ze hieronder.

De meest harde les

Ik ben op mijn hoede geraakt toen ik ooit een opdracht had bij een groot telecombedrijf. Ik had nog een contract voor een maand wat niet verder verlengd zou worden. Ik werd toen benaderd door een nieuwe opdrachtgever voor een opdracht, maar daar moest ik dan wel per direct aan beginnen. Ik heb direct gevraagd of ik het erg was als ik een maand eerder zou stoppen met de huidige opdracht om met de nieuwe te kunnen beginnen. Dat was geen enkel probleem. Je neemt wel een risico om tegen een opdrachtgever te zeggen dat je eerder wil stoppen, maar het ging allemaal in goed overleg.

Bij de nieuwe opdrachtgever zou ik een contract krijgen van zes maanden. Anderhalve maand nadat ik begonnen was, werd het bedrijf echter overgenomen en werd er een streep door alle interimcontracten gezet. Er staan altijd kleine lettertjes in die contracten, dus na twee manden was mijn opdracht alweer afgelopen. Wat ik hiervan heb geleerd, is dat een contract, hoe goed je ook denkt dat het dichtgetimmerd is, eigenlijk niks waard is op het moment dat een opdrachtgever van je af wil. Het is dus belangrijk om daarvoor op je hoede te blijven.

De leukste les

Mijn leukste les gaat vooral over het leukste effect van de les. Ik ben een collega die de relatie heel belangrijk vindt. Mijn credo is: zacht voor de relatie, hard voor de inhoud. Als externe word je geacht om kennis te brengen. Dat is wat ik in ieder geval wil. Ik wil niet enkel meedraaien. Ik zeg ook altijd tegen de opdrachtgever: als je mij betrapt op de uitspraak “zo doen we dat hier”, dan moet je me wegsturen. Dan heb ik namelijk geen toegevoegde waarde meer.

”Mijn credo is: zacht voor de relatie, hard voor de inhoud.”

Als je zacht voor de relatie bent, kan je je een hardere toon heel goed veroorloven. Ik ga meteen op in een team. In mijn huidige team kreeg ik na anderhalve week te horen dat het leek alsof ik er al jaren werkte, omdat ik zo goed ‘blendde’ binnen de organisatie en zo goed binnen het team paste. Dit is dus het relationele stuk en als je dat veel aandacht geeft, wordt het geaccepteerd dat je op die inhoud wat directer bent.

Deze aandacht voor het relationele stuk is niet vanzelfsprekend. Er zijn heel veel interimmers die gewoon hun opdracht doen en aan het einde van de maand de factuur sturen. Ik probeer wél echt onderdeel van het team en een collega te zijn en dat is het leukste, want daar krijg je ook heel veel voor terug.

 

De meest waardevolle les

In je opdrachten is het belangrijk om heel dicht bij jezelf blijven. In 2016/2017 heb ik ruim een jaar een opdracht gedaan waar ik me zes slagen in de rondte werkte. Ik werkte 80 uur per week. Het was wel heel leuk, maar de initiatiefnemer van die opdracht begon op een gegeven moment raar gedrag te vertonen, zoals het regelen van dingen achter mijn rug om.

Ik kreeg daar geen goed gevoel meer bij. Als je iemand inhuurt voor zijn expertise, moet je hem daarin ook de vrije hand ingeven. Natuurlijk heeft iedereen controle of afstemming nodig, maar in deze situatie ging de initiatiefnemer zich echt als baas gedragen, terwijl we partners waren in dit bedrijf. Ik ben interimmer om voor een opdrachtgever te werken en een opdrachtgever huurt mij in voor mijn expertise. Als je mij als baas gaat benaderen, dan ben ik niet meer voor die opdracht geschikt. Ik ben dus met die opdracht gestopt, ook al was het eigenlijk iets voor de lange termijn. Maar het begon zo te knellen dat ik voor mezelf moest kiezen. Dat is dus het dicht bij jezelf blijven.

Even voorstellen

Mijn naam is Sjoerd Hulstra en ik ben sinds eind 2007 interimmer. Ik heb aanvankelijk veel ervaring opgedaan in de telecom- en energiebranche, branches waar veel gebruik wordt gemaakt van interimmers op marketingvlak. In 2018 heb ik mijn Italiaanse wijnwebwinkel opnieuw in het leven gezet, vinopronto.nl, waar ik naast de webshop proeverijen, catering en shared dining mee doe. Ook geef ik sinds 2020 parttime marketingles op twee Hogescholen. Ik geef hier basismarketing en retailmarketing en vind het hartstikke leuk om jonge mensen mijn passie voor mijn vak over te brengen.

Ik ben momenteel nog steeds druk met mijn webwinkel en lesgeven, maar afgelopen jaar kwam SchaalX daarbij met de opdracht bij UWV waar ik momenteel zit. Ik heb hier een interimklus als klantcommunicatieadviseur, die erg goed bevalt. De divisie waar ik nu zit is digitale dienstverlening van bedrijfsonderdeel klant en service.

Als klantcommunicatieadviseur ben ik onder andere het startpunt voor vragen vanuit de organisatie of klanten over onduidelijke communicatie of een onduidelijkheden in de diverse klantreizen. Dit moet dan worden aangepast in klantcommunicatie in de breedste zin van het woord.

UWV is een organisatie waar steeds meer de menselijke maat centraal komt te staan. Niet de kille uitvoering van wet- en regelgeving, maar oog voor de samenleving en de burgers daarin komt centraal te staan. Binnen UWV wordt niet gesproken over klanten – je kiest namelijk meestal niet voor een relatie met UWV. Daar waar van toepassing wordt bijvoorbeeld gesproken over mensen met een uitkering of cliënten. Alhoewel dit niet echt ‘marketinggeoriënteerd’ lijkt, staan de diverse integrale klantreizen en individuele dienstverlening aan cliënten wel degelijk centraal.

 

 

3 wijze lessen van Sjoerd Hulstra