Hoe fijn zou het zijn om even een frisse blik te krijgen op jouw communicatievraagstuk? De young professionals van SchaalX verdiepen zich regelmatig een dag in een communicatievraagstuk van een NGO of andere organisatie. Dit keer de organisatie ‘Buddy to Buddy’. En met succes want de organisatie geeft terug “mooie, concrete voorbeelden waar we direct mee aan de slag kunnen”. Hoe pakken onze Young Professionals dit aan én welke concrete tips en adviezen komen eruit?

Buddy to Buddy is een landelijke organisatie die zich inzet om het sociale isolement van vluchtelingen en statushouders te doorbreken, door een Nederlandse buddy te koppelen aan een vluchteling of statushouder. Eén van de dingen die de stichting wil verbeteren is een meer diverse Buddy gemeenschap. Veel buddy’s uit het Midden-Oosten melden zich aan. Met een speciale aanpak hoopt de stichting meer Afrikaanse buddy’s te trekken. Hiervoor organiseert de stichting een matchingsronde gericht op Afrikaanse buddy’s. De young professionals van SchaalX gingen aan de slag met het vraagstuk hoe de stichting voor, tijdens en na de matchingsronde hun marketing en communicatie het beste kan inzetten, om zo diverse buddy’s aan te trekken.

Inge Voorhout, van Utrechtse Uitdaging die samenwerkt met Buddy to Buddy: ‘’Jullie komen echt met mooie, concrete voorbeelden waar de stichting direct mee aan de slag kan. We krijgen soms advies van consultants waarvan we niet meteen weten wat we ermee moeten, maar nu aan de hand van duidelijke voorbeelden wel.’’

 

Hoe gaan onze young professionals te werk?

In een methodische én gedegen aanpak ontrafelen ze het vraagstuk en maken gebruik van de stappen:

Stap 1: Wie is de doelgroep

Stap 2: Wat wil je bereiken

Stap 3: Welke kanalen zet je in (én passen bij de doelgroep/doel)

Stap 4: Hoe creëer je waardevolle inhoud

Stap 5: Breng strategie in actie én maak een communicatiekalender

Stap 6: Meet en optimaliseer, zet tools in zoals Google Analytics

Met welke verrassende inzichten van onze young professionals kon Buddy to Buddy direct mee aan de slag?

Om diverse buddy’s te bereiken is zowel een fysieke als online aanpak nodig. Voor de fysieke benadering legt Buddy to Buddy contact met gemeenschappen zoals buurthuizen en kerken. Dit contact kan bijvoorbeeld in de vorm van een georganiseerde denktank. Op deze manier wordt duidelijk wat de behoeften precies zijn. Verder zijn flyers of posters met QR-codes heel handig. De QR-code kan dan verwijzen naar een introductievideo in de taal van de doelgroep.

Ook online is het van belang om met ‘taal’ aan de sluiten op de doelgroep. Online wordt de doelgroep vooral bereikt via sociale media, bijvoorbeeld via Facebookgroepen.  Dus zet bijvoorbeeld carrousel posts in meerdere talen in. En voeg de rubriek ‘’Meet the buddy’’ toe, waarbij er wekelijks een buddy wordt voorgesteld. Ook hebben onze Young Professionals Buddy to Buddy meegenomen in de inzet van Google Grants om met aansprekende advertenties de doelgroep te bereiken.

Een ander advies van onze young professionals is de inzet van een sleutelfiguur. Dit is iemand die veel impact heeft in de gemeenschap en wordt ingezet om de doelgroep nog beter te bereiken. Sleutelfiguren delen hun eigen ervaringen met Buddy to Buddy in de communities. Dit kan zowel fysiek als online.

Concrete adviezen, gebaseerd op actuele kennis in digitale marketing en communicatie vanuit de strategie van de organisatie. Dat is de kracht van onze young professionals.

Heeft jouw organisatie ook behoefte aan een frisse blik?

Onze specialisten staan klaar om je te helpen

Inzetbaar op projectbasis.

Een Young Professional in jou team?

Lees meer Of plan direct een afspraak
Myrthe
Young digital marketeer
Isa
Jonge online communicatie specialist

Young Professionals van SchaalX geven praktisch communicatie advies aan NGO ‘Buddy to Buddy’