‘’Hé, Tom. Zoek jij eens even uit waarom onze resultaten op de website achterblijven.’’

‘’Hé Tom. Kan jij uitzoeken wie onze bezoekers zijn. Vanuit welke kanalen landen bezoekers op onze website? Onder welke zoekwoorden worden we gevonden? Welk toestel gebruiken bezoekers? ‘’

‘’Hé Tom. Welke pagina’s doen het meeste pijn aan de portefeuille? Waar verlaten bezoekers de website? Welke pagina’s doen het wel goed? Na het hoeveelste bezoek gaat een bezoeker over tot aankoop?’’

Binnen online marketing zijn dit belangrijke vragen om je strategie op te bepalen. Wanneer je deze data niet structureert, kan het voor zowel jezelf als collega’s al snel voelen als Russisch. De oplossing? Google Datastudio. Met deze gratis tool maak je van data-analyse kinderspel dankzij overzichtelijke visualisaties, handige filters en automatische koppeling. Dat is pas winnen!


Voor ieder(e) (stakeholder) wat wils

Of je nou werkt als CRO-specialist, marketing directeur of directielid, Google Data Studio visualiseert in één oogopslag de belangrijkste statistieken van jouw website. Mocht je aan de slag gaan met Google Data Studio, dan is het wel belangrijk om van tevoren in ogenschouw te nemen voor wie je de data inzichtelijk maakt.

Iemand van het Management Team wil bijvoorbeeld in in één oogopslag zien hoe de website presteert. In dit geval is het relevant om:

  • Het aantal conversies per maand duidelijk in kaart te brengen.
  • Informatie te tonen over hoeveel bezoekers op de website zijn geweest.

Een marketing manager wil daarentegen meer details horen over de website. Nu is het belangrijk om:

  • Te tonen waar de meeste bezoekers vandaan komen.
  • Welke bezoekers het beste converteren.
  • Waar de grootste pijnpunten van de website liggen.

Waarom je Datastudio MOET gebruiken?

Houd je vast. Dit zijn de drie redenen waarom het enorm waardevol is voor jouw organisatie om data studio te gebruiken:

  1. To the point en tijdsefficient. BAM! Voordat je het doorhebt heb je de belangrijkste online resultaten van je website op je netvlies. Zeg maar dag tegen de uurtjes speuren in Google Analytics (op herhaaldelijke basis).
  2. De belangrijkste brongegevens samen in één dashboard. Het is feest! Want met  Google Data Studio kan je de meest relevante statistieken vanuit Google Adwords, Search Console en Google Analytics in één rapport te visualiseren. Zeg maar dag tegen het werken met 3 openstaande tabbladen en excel files!
  3. Beelden zeggen maar dan woorden. Met Google Data Studio visualiseer je op eenvoudige wijze de kerngetallen van jouw website. Het gevolg? Een publiek dat begrijpt wat jou getallen willen zeggen.. Zeg maar dag tegen slappe presentaties en het niet duidelijk kunnen overbrengen van je boodschap. Daaaag!

Conclusie

Dat Google Data Studio enorm waardevol kan zijn voor elke organisatie staat buiten kijf. Wel is het belangrijk dat je niet verdwaalt in de hoeveelheid data die beschikbaar is, of in de hoeveelheid mogelijkheden om de data te visualiseren. Belangrijk is om vooraf je doel vast te stellen, waarna je aan de slag gaat met het creëren van een dashboard dat deze cijfers in één oogopslag visualiseert.

Wil jij direct aan de slag met dashboards maken? Lees dan verder in het blog van mijn collega John-Paul.

Waarom je online resultaten in Google Data Studio wilt weergeven