Voor jou tien anderen
De arbeidsmarkt op zijn kop
Dit weekend hield mijn neefje een speurtocht door mijn mini bieb. Hij toverde het boek ‘voor jullie tien anderen’ tevoorschijn. Jaren geleden geschreven als parodie op het arrogante gedrag van werkgevers. Hoe relevant voor de tijd van nu? Termen zoals the great resignation en hashtags als #QuitTok vliegen ons om de oren. Eén op de vier ondernemers beleeft er inmiddels slapeloze nachten van.
Het moge duidelijk zijn: werkgevers kijken wel uit wat ze zeggen. Wanneer je de woorden “voor jou tien anderen” hoort, komen die nu uit de monden van werknemers.
Voor jou tien anderen
Die tien anderen kun je vrij letterlijk nemen. 61% van alle professionals in marketing en communicatie wordt minimaal eens per kwartaal benaderd voor een nieuwe baan. En dat terwijl slechts 14% aangeeft op zoek te zijn naar een nieuwe uitdaging. Deze disbalans tussen vacatures en werkzoekenden leidt momenteel tot een gemiddelde vacaturedruk van 6 openstaande vacatures per werkzoekende professional (bron: Intelligence Group).
Hogere eisen aan werkgevers
Professionals, met name twintigers en dertigers, stellen steeds hogere eisen aan hun werkgever. In de afgelopen twee jaar bekroop hen massaal de vraag: krijg ik nog ‘waar voor mijn tijd’ bij mijn werkgever? Is er aandacht voor wat ik nodig heb én belangrijk vind?
Mobiliteit neemt toe
De verwachting is dat meer mensen het gaan aandurven om vrijwillig ontslag te nemen. Whitney Johnson, CEO van talentbedrijf Disruption Advisors stelt: “mensen hebben in de coronatijd hun prioriteiten opnieuw geëvalueerd”. Ze hebben eens goed gekeken naar voor wie ze eigenlijk werken én of de afstand tussen werk én thuis nog te overbruggen is én hoe ze privé tijd, kinderen en andere bezigheden nog kunnen combineren met werk. Je ziet daardoor wereldwijd een trend dat mensen ‘nee’ zeggen tegen hun huidige werksituatie.
Weet wat kandidaten beweegt
Om professionals aan je te binden, moet je weten wat hen beweegt. Belangrijkste pullfactoren zijn een goed salaris en een goede werksfeer. Salaris is weer terug op 1. Met name hoge huizenprijzen hebben hier een bijdrage aangeleverd. Op nummer 2, still going strong, staat goede werksfeer.
Arbeidsvoorwaarden zijn daarnaast key voor succes de toekomst. Zorg er dus voor dat je inzicht hebt in de behoefte van jouw kandidaat. Om je op weg te helpen, deden wij een analyse van de vijf elementen die op dit moment het meest belangrijk worden gevonden:
- Mogelijkheid om thuis te werken (59%)
- Aantal vakantiedagen (50%)
- Flexibele werktijden (49%)
- Reiskostenvergoeding (40%)
- Pensioenregeling (34%)
(Bron: Intelligence Group)
Arbeidsmarkt op zijn kop; een kans
Het is echt gebeurd; werknemers zijn aan zet. De markt is gekeerd, op z’n kop. Tijd om onderscheidend te zijn. En met een nieuwe, creatieve blik naar werkgevers en search te kijken. Mij hoor je niet klagen. Waar ‘we’ niet zo lang geleden roepende in de woestijn waren, hangt de markt nu aan onze lippen.