Britta werkte tijdens het digital design traineeship van SchaalX als UX Designer bij Nutreco. Daar werkte zij aan het gebruiksvriendelijk maken van een platform dat bedoeld is voor Latijns-Amerika. Om dit platform tot een succes te maken, is ze samen met haar collega afgereisd naar Latijns-Amerika voor een internationale usability test. Een gave uitdaging: niet alleen omdat dit de eerste usability test binnen het bedrijf is, maar vooral omdat ze met een internationale doelgroep testen. Benieuwd hoe dit ging? Lees dan verder.

Methode

Britta: Bij usability testing is het belangrijk om te testen met gebruikers die jouw product ook daadwerkelijk kunnen gaan gebruiken. Wanneer je een product voor een internationale markt ontwikkelt, is het dus ook aan te bevelen om dit te testen met je doelgroep in het buitenland. Resultaten van een usability test met de ene gebruikersgroep hoeven namelijk niet per se van toepassing te zijn op een andere gebruikersgroep. Met het schrijven van een plan voor een internationale usability test bedenk je bij de methode vooraf hoe je het gaat aanpakken en hoe je jouw deelnemers gaat werven. Zo kan je bepalen of je remote gaat testen of dat je daadwerkelijk naar het land zelf toegaat.

– Remote: bij remote usability testing zitten de deelnemer en de onderzoeker niet in dezelfde fysieke ruimte. Dit betekent dat de organisatie makkelijker en goedkoper is. Het nadeel van remote testen is wel dat je sommige feedback van de deelnemer mist. Je kan bijvoorbeeld gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal missen, omdat deze niet goed op de camera overkwamen.

– On-site: On-site testen is duurder dan remote testen, omdat je daadwerkelijk naar de ruimte, of in ons geval, naar het land van de gebruiker toe gaat. Daarnaast is de organisatie ingewikkelder. Wij waren maar een korte tijd in Guatemala, dus het is even puzzelen om alle deelnemers rond die tijd beschikbaar te hebben. De voordelen van testen op locatie zijn dat je meer mee krijgt van de houding en het gedrag van de deelnemer. Ook kunnen zij betere feedback geven als je daadwerkelijk op locatie aanwezig bent.

Omdat er binnen Nutreco nog nooit eerder gebruik is gemaakt van usability testing, hebben wij voor de on-site methode gekozen. Op deze manier konden wij kennis maken met de deelnemers en uitleggen wat ons doel was en wat we met de resultaten gingen doen. Ook werd de non-verbale communicatie tijdens het onderzoek goed vastgesteld.

Deelnemers

In een onbekend land kan het lastiger zijn om in contact te komen met geschikte deelnemers voor jouw usability test. De eenvoudigste manier om deelnemers in het buitenland te werven is via het lokale kantoor van jouw bedrijf. Zij hebben natuurlijk meer connecties in het land, weten precies welke deelnemer voldoet aan de voorwaarden en hoe zij deze het beste kunnen benaderen. Zo hebben wij voordat we naar Guatemala gingen een collega benaderd die daar werkzaam. We hebben haar uitgelegd wat ons doel was en waar de deelnemers aan moesten voldoen. Vervolgens heeft zij deelnemers voor ons geworven en ons geholpen met de coördinatie.

Waar moet je op letten?

Bij internationale usability testing is het belangrijk om rekening te houden met een aantal aspecten. Dingen die in Nederland vanzelfsprekend lijken, kunnen in het buitenland toch anders zijn.

Cultuurverschillen

In het land waar je jouw usability test gaat uitvoeren, is waarschijnlijk sprake van een andere cultuur dan je gewend bent. Het is belangrijk om je hier vooraf in te verdiepen, want voor je het weet kan je onbedoeld één van de deelnemers beledigen. Een voorbeeld hiervan is onze Nederlandse directheid. In andere landen kan dit bot of onbeschoft overkomen. Daarnaast zal je bij het vragen naar feedback in Nederland vaak een eerlijk en direct antwoord krijgen. In een andere cultuur is dit wellicht minder gepast en vertelt de deelnemer jou eerder wat ze denken dat jij zou willen horen. In de usability test in Guatemala zagen wij bijvoorbeeld dat een deelnemer moeite had met sommige taken uit te voeren. Bij het vragen naar feedback, antwoordde de deelnemer echter dat zij het erg fijn vond om mee te werken. In dit geval vertelde de deelnemer dus uit beleefdheid wat zij dacht dat wij wilden horen in plaats van wat zij daadwerkelijk ervoer.

In Nederland wordt vaak de ‘Think aloud’ methode gebruikt tijdens usability testing, maar niet in alle landen zullen deelnemers zich even comfortabel voelen om ook daadwerkelijk te vertellen wat ze denken tijdens de test. In onze test hadden wij een Amerikaanse deelnemer: zij deed erg haar best om ons van zo veel mogelijk waardevolle feedback te voorzien. De deelnemers uit Guatemala daarentegen waren op dat vlak juist minder spraakzaam. Voornamelijk wanneer ze er niet uitkwamen lieten ze dat aan ons weten, maar niet zo zeer wat zij bijvoorbeeld gek vonden in de interface of waar ze het moeilijk mee hadden. Dit moesten wij toch voornamelijk halen uit de handelingen die zij deden.

Taalbarrière

Nederland is een land waarin de meeste personen Engels op een redelijke wijze kunnen spreken. In een ander land hoeft dit niet zo te zijn. Het is dus belangrijk om rekening te houden met een eventuele taalbarrière. Eén van de voorwaarden die je kunt stellen aan je deelnemers is dat ze Engels kunnen spreken. Dit is natuurlijk niet altijd mogelijk. Niet alle gebruikers zullen goed Engels spreken of je krijgt dan misschien alleen deelnemers die hoogopgeleid zijn. Zij zullen in sommige gevallen niet jouw gebruikersgroep vertegenwoordigen. Een andere optie is om een vertaler in te schakelen die voor jou kan vertalen wanneer de deelnemer de taak of vraag niet goed snapt. Het is daarbij wel belangrijk dat je afspraken maakt met de vertaler, zodat deze de deelnemer niet gaat helpen tijden de test en daarmee de uiteindelijke resultaten beïnvloedt.

Technische verschillen

In Nederland is overal internet tot je beschikking: op jouw telefoon of op de plaatselijke wifi. Je staat er niet meer bij stil dat dit op veel plekken niet zo is. In het buitenland en zeker buiten Europa ben je afhankelijk van de plaatselijke wifi. Deze kan traag zijn of er ook helemaal niet zijn. Het is daarom belangrijk dat je altijd een back-up hebt voor als het internet niet werkt. Werk bijvoorbeeld een offline prototype uit, zodat je daarmee kunt testen als de online omgeving niet beschikbaar is.

Tijdverschil

Als jouw gebruikersgroep in een ver land woont, kun je te maken hebben met een tijdverschil. Houd daarom rekening met een mogelijke jetlag en probeer tijdens de reis zoveel mogelijk uit te rusten. Het doen van een usability test kan vrij intensief zijn, doordat je meerdere taken tegelijk doet. Je moet opletten op wat de deelnemer doet, wat er op het scherm gebeurt, je maakt daarvan notities en je zorgt ervoor dat de apparatuur het doet, zowel het device als een eventuele camera.

Conclusie

Door een internationale usability test uit te voeren, krijg je inzicht in hoe jouw gebruikersgroep omgaat met jouw product. Uit onze usability test kwamen ontzettend waardevolle resultaten naar voren. Sommige resultaten waren voorspelbaar, maar aan veel resultaten hadden we van tevoren niet gedacht. Deze kwamen alleen naar voren, omdat we dit getest hebben met de gebruikers in Guatemala. Internationaal usability testing vergt misschien wat meer planning van tevoren, maar met de resultaten van de test kunnen we ons platform weer verder verbeteren en aanpassen aan de wensen van onze gebruikers.

usability testing digital design

Usability testing in Guatemala