Mijn account
Zoek
Generic filters

Zo, de eerste weken bij mijn nieuwe werkgever zitten erop. Weken met ongelooflijk veel nieuwe indrukken, mensen en kennis. Omdat wij, als Young Digital Marketeers, twee keer voor een werkgever werken tijdens het digital marketing programma, heb ik bij mijn collega’s rondgevraagd. Hoe maak je de eerste tijd in je nieuwe baan tot een succes? Mijn les hieruit: gedraag je als een kleuter.

Wees open en nieuwsgierig

‘Hoi, wie ben jij?’ Als kleuter was deze vraag de gewoonste zaak van de wereld. Als ‘grote mens’ is dit al een stuk lastiger. ‘Wat zal diegene wel niet van me denken? Is deze persoon niet veel te belangrijk?’ We zijn zo druk met onszelf en de indruk die we maken, dat zelfs het onthouden van andermans naam een uitdaging is. Ik probeer de focus op mijn eigen pitch los te laten, en gewoon zoveel mogelijk te weten te komen van de ander. En juist daarmee maak je een goede indruk. En hoe leuk is het om even later de juiste collega bij de juiste naam te kunnen noemen?

Een beetje chaos is niet erg

Soms is de werkvloer één grote speelplaats; iedereen doet maar wat, en niemand weet van elkaar wat ze precies doen. Maar er zijn wel degelijk ongeschreven regels over wie de baas is van de zandbak. Om hier wegwijs in te worden, dat vergt veel luisteren en geduld. Je zult van hot naar her, en van collega naar collega gestuurd worden. Het spreken van zoveel mogelijk collega’s de snelste manier om wegwijs te worden in het bedrijf. Laat hierbij je natuurlijke drang naar orde en structuur los, en laat het op je af komen. Schrijf wel zoveel mogelijk op (tip voor als je dit ook nog terug wil kunnen vinden: Microsoft Onenote).

Niks spreekt voor zich, en domme vragen bestaan niet

Ik weet niet of mijn collega achter wie ik de hele dag aanloop met het alombekende ‘Wat is dat’ en ‘Waarom?’ het hiermee eens is… Maar vraag je collega’s vooral waarom ze dingen doen zoals ze ze doen. Vaak is het voor medewerkers ook niet verkeerd om hier weer eens bij stil te staan. En te vaak zal het antwoord zijn: ‘Zo doen we het al jaren.’ Nog één belangrijke vraag die ik veel collega’s gesteld heb is: ‘Wat maakt dat klanten naar ons komen, en niet de concurrent?’ Dat vind ik als marketeer één van de belangrijkste dingen om te achterhalen.

Naar bed naar bed, zei Duimelot

Zie je baan als een dagje Efteling voor je innerlijke kleuter. Het verwerken van alle nieuwe indrukken kost energie. Je hebt de avond dan nodig om die indrukken te verwerken en weer op te laden voor de volgende dag. Het is even saai, maar zodra de nieuwigheid eraf is, past je ritme zich vanzelf aan. Voor mij was dit een mooi excuus voor bankhangen met Netflix.

Wees jezelf

De kleuter in jou zou vragen: hoe kun je iemand anders zijn dan jezelf? Toch is oprecht en authentiek zijn niet altijd vanzelfsprekend. Maar hoe authentieker je bent, hoe leuker je het maakt voor je collega’s en jezelf. Bijkomend voordeel: jezelf zijn gaat onbewust, en kost dus veel minder energie dan wanneer je bewust bezig bent met hoe je overkomt!

Niet bang zijn om te vallen

Nieuwe baan starten tipsOoit moesten die zijwieltjes een keer van je fiets, en moest je een paar keer vallen voordat je helemaal zelf kon fietsen. Maar hoe gaaf was dat eerste rondje door de straat zonder zijwieltjes? Waarom zijn we nu dan toch vaak bang om fouten te maken? Die fouten hebben we juist heel hard nodig om te leren. En hé, als nieuweling neemt niemand je het kwalijk! Dus experimenteer, vraag om feedback, en geniet ervan om dingen te leren.

Geniet van het proces

Vroeger kon ik uren met een tekening bezig zijn, zonder me continu druk te maken om het resultaat. Gewoon het kiezen van een mooie stift was al een feestje. Dus vergeet niet ervan te genieten, met uiteindelijk natuurlijk wel als doel dat jouw tekening op je nieuwe werk aan de muur komt te hangen!

Myrna nam als digital marketeer deel aan ons Digital Marketing Traineeship. Hier leerde ze álle aspecten van digital marketing kennen. Maar ze werd ook opgeleid om haar eigen impact te vergroten, werd ze begeleid op het gebied van persoonlijk leiderschap en ontwikkelde ze zichzelf zo als professional. Wil jij ook groeien in je carrière? Bekijk dan onze traineeships in digital marketing, digitale communicatie en digital design

Over de auteur

Myrna is één van onze young digital marketeers uit tribe nummer 1

Myrna Pruijn