Mijn account
Zoek
Generic filters

Gebruik jij LinkedIn al in je B2B Marketing strategie? LinkedIn is het grootste zakelijke social media platform ter wereld. Er is geen enkel ander netwerk dat zoveel professionals met verschillende achtergronden, sectoren en locaties en met elkaar in contact brengt. LinkedIn is ook een social media platform dat vaak wordt onderschat op het gebied van B2B marketing.

Buitenom het feit dat het een groot platform is, biedt LinkedIn de kans om je als organisatie op de kaart te zetten, te positioneren als expert en naamsbekendheid te vergroten. Het is een must have voor B2B marketeers en het is onvermijdelijk geworden om er als organisatie gebruik van te maken. De vraag is dus niet meer “moet ik gebruik maken van LinkedIn?” maar “hoe haal ik het meeste uit LinkedIn?”

Wat zijn de voordelen van LinkedIn voor B2B marketing?

LinkedIn heeft een behoorlijke controle over B2B marketing. Enkele voordelen van LinkedIn zijn:

  • Diversiteit in gebruikers
  • Makkelijk vergroten van je zakelijke netwerk
  • De mogelijkheid om gericht te targeten
  • Gemakkelijk leads genereren
  • Persoonlijke branding inzetten
  • Events organiseren en je netwerk uitnodigen
  • Vacatures aanbieden

Tips om je B2B marketing op LinkedIn te boosten:

1.Optimaliseer je pagina

Om het optimale uit je LinkedIn strategie te halen, moet je er eerst voor zorgen dat de opbouw van je pagina klaar is voor succes. Toen ik begon aan de inzet van LinkedIn in mijn B2B strategie, begon ik ook met deze check. Ik zet de belangrijkste onderdelen voor je op een rij:

  • De waarde propositie van de organisatie staat in de hoofdomschrijving
  • Eerste zinnen trekken de aandacht om de lezer te overtuigen verder te kijken
  • Het verwerken van relevante en generieke zoekwoorden. Gebruikers vertrouwen namelijk op trefwoorden om te zoeken naar relevante organisaties. Daarom is het identificeren van de juiste zoekwoorden essentieel om je zichtbaarheid te vergroten
  • De website en een telefoonnummer.

Daarna ben ik gaan kijken naar pagina’s van werknemers, en heb ik advies gegeven om die te optimaliseren, zoals het verwerken van contactgegevens in de bio en een nieuwe professionele profielfoto. Daarnaast heb ik geadviseerd om in plaats van het gebruik van steekwoorden een tekst te plaatsen waarin ze hun krachten benoemen en wat ze onderscheid van de rest.  Dit is vooral van belang voor Sales & Marketing professionals. Zij staan namelijk vaak in beeld namens de organisatie en worden ingezet voor leadgeneratie.

2. Genereer leads via LinkedIn Sales Navigator

LinkedIn Sales Navigator is een handige tool om je doelgroep te localiseren . De tool heeft namelijk geavanceerde zoekfuncties die je kunt toepassen op je zoekopdrachten. Je kunt hiermee potentiële leads aanschrijven en genereren. Hoewel het maandelijkse limiet voor de inzet van sales navigator hoog is, wil je er wel voor zorgen dat de inzet van Sales Navigator zo gericht mogelijk is. Zo haal je het maximale uit de tool. Breng daarom voordat je van start gaat de doelgroep in kaart.  Toen ik mijn doelgroep scherp had, maakte ik nog persona’s om de doelgroep een gezicht te geven.

3. Plaats originele, creatieve en consistente content

Waardevolle content trekt de aandacht en zorgt ervoor dat interesse wordt gewekt in de organisatie. Drie belangrijke onderdelen van goede content zijn: consistentie, creativiteit en originaliteit.

  •  Ik plaats regelmatig content om de engagement hoog te houden. Een contentkalender zorgt er daarbij voor dat we regelmatig content delen met de doelgroep. Hoe vaak je iets deelt verschilt per organisatie en doelstelling, maar voor het grootste bereik raad ik aan om een post te plaatsen om de 3 dagen. De eerste dagen bleef het aantal interesses namelijk oplopen, dus posts hebben een relatief lange levensduur op LinkedIn. Belangrijk blijft wel: kwaliteit boven kwantiteit.
  • LinkedIn biedt de mogelijkheid tot het delen van hele diverse content zoals infographics, video’s, afbeeldingen, polls, documenten en meer. Ik zorg dus voor diversiteit en creativiteit in de content. Daarbij valt op dat posts met afbeeldingen & video’s meer engagement hebben.
  • En tot slot: wees origineel! Ik richt me voornamelijk op de vlakken waar wij het anders doen dan de concurrent en laat zien waar wij expert in zijn. Wat is jullie Unique Selling Point? Neem dit mee in je content en spring eruit tussen alle andere organisaties.

4. Betrek werknemers

Een hele belangrijke tip is het betrekken van werknemers. Toen ik collega’s vroeg of zij posts ook wilden delen met hun eigen netwerk, zag ik het aantal bezoekers aan landingspagina’s toenemen. Werknemers hebben een groot netwerk. Betrek ze daarom bij de content die je deelt om een groter publiek te bereiken. Vaak vinden ze het ook leuk om iets  te delen!

Daarnaast heb ik gemerkt dat vroege betrokkenheid zorgt voor een beter bereik. Het algoritme van LinkedIn classificeert jouw bericht als kwalitatief wanneer het binnen een korte tijd (ongeveer 1 of 2 uur na posten) veel reactie krijgt. Met de functie ‘werknemers op de hoogte stellen’ kun je collega’s eraan herinneren dat ze met de content aan de slag kunnen als het geplaatst is. Ik heb gemerkt dat dat =engagement vergroot en de post een boost geeft!

5. Gebruik LinkedIn statistieken

LinkedIn biedt mogelijkheden om je profiel en content te analyseren. Met de =de Analytics functie kom je erachter wat bijvoorbeeld de engagement is van je posts en hoe je netwerk groeit. Ik ben gaan experimenteren met verschillende soorten content om te kijken wat het bereik vergroot. Zo kwam ik erachter dat visualisaties en posts met een persoon erin meer bereik hadden. Je kunt daarnaast ook de demografische gegevens van je doelgroep inzien. Bruikbare informatie om je content en targeting te optimaliseren!

6. Zet LinkedIn Advertising in

LinkedIn biedt de mogelijkheid om via het platform te adverteren. De vele advertentie-soorten bieden een oplossing voor de meeste B2B doelstellingen. Zo kun je advertenties optimaliseren voor een groter bereik, meer clicks naar je website of het genereren van leads. Omdat LinkedIn een zakelijk platform is, kun je een B2B doelgroep targeten met minimale waste.  Zo wordt jouwadvertentie alleen getoond aan gebruikers die daadwerkelijk interessant zijn voor je organisatie! Ik zou het eens uitproberen.

—————————————————————

LinkedIn is, zoals Chiara al aangeeft, het grootste zakelijke sociale netwerk ter wereld. Het richt zich op de professionals en vooral zakelijke contacten. Met wereldwijd meer dan 500 miljoen gebruikers en in Nederland zijn bijna 7 miljoen mensen op LinkedIn aangesloten.

Op basis van een “sociale-uitspraak: in 7 stappen in je netwerk ken je de hele wereld”, ligt de zakelijke markt dan ook daadwerkelijk aan je voeten. Vanuit onderzoek weten we dat het netwerk ook in Nederland groeit en stabiliseert en dat het dagelijks gebruik, onder de doelgroep, toeneemt.

Met alle voordelen die Chiara al noemt en de tips die zij geeft krijg je al een indruk hoe je LinkedIn succesvol kunt inzetten.
Zeker vanuit het b2b perspectief is ook goed om te weten (en zeker ook toe te passen en op te nemen in je eigen strategie) dat het maken van een bedrijfspagina bijdraagt aan je zakelijke succes.

Enkele overwegingen die ik je nog wil meegeven:
  • Zorg dat je content dusdanig is dat deze wordt herkend door de ontvanger en lezer en aansluit bij de behoefte en relevantie.
  • Zorg ervoor dat sociaal, ook al is het zakelijk, ook sociaal is.
Wat je sowieso niet moet doen:
  • LinkedIn inzetten zonder een strategie.
  • Linkedin inzetten zonder een link naar je cross marketing en communicatie strategie.
  • In je strategie te veel sociale media en platformen tegelijk inzetten.
  • Betalen voor reacties van volgers en kopen voor volgers zelf. Laat bij gebruik van een influencer altijd duidelijk zien dat dit een betaalde en geprogrammeerde reactie is.
  • Praat niet teveel over jezelf, je product, merk of organisatie.
  • Teveel hashtags gebruiken in je post.
Conclusie

Bij het gebruik van de handvatten en tips die Chiara je geeft dan kun je succes boeken met het inzetten van LinkedIn als onderdeel van je cross media strategie.

Over de auteur

Chiara is een Young Digital Marketeer uit tribe 10 van ons Digitale Marketing Programma

Chiara Raco