Hoewel de krapte op de arbeidsmarkt maakt dat het onderwerp Employee Experience nu aandacht verdiend, is het van essentieel belang op de lange termijn. Het binden én behouden van medewerkers draagt bij aan een duurzame organisatiestrategie én waarborgt continuïteit. Een feit: organisaties met hoge medewerkersbetrokkenheid hebben gelukkigere medewerkers in dienst, die harder werken en meer bijdragen. Deze organisaties zijn 21% winstgevender dan de organisaties die weinig (of geen) betrokken werknemers hebben.

“Maak het onderdeel van een duurzame strategie” 

Bij DELTA Fiber wordt een goede employee experience gesteund vanuit de top van de organisatie. Het is zelfs één van de KPI’s waar de organisatie op wordt beoordeeld door haar aandeelhouders. DELTA Fiber is eigendom van de investeringsmaatschappijen EQT en Stonepeak. De financiering is gekoppeld aan ESG doelen, waaronder medewerkersbetrokkenheid, om een duurzaam beleid te waarborgen. 

“Onze eNPS is direct gekoppeld aan onze corporate ESG doelstelling én daarmee een must om goed op te scoren”, vertelt Laura Grim HR Adviseur bij DELTA Fiber. 

“Een belangrijke KPI in de financiering van onze organisatie is een goede score op medewerkersbetrokkenheid” 

Bij DELTA Fiber wordt serieus werk gemaakt van employee experience. Op meerdere touchpoints in de employee journee wordt er hard gewerkt aan optimalisatie. Maar waar begin je als je als je werk wilt maken van employee experience? En hoe pak je het aan? In dit interview drie tips van Laura Grim, HR Adviseur bij DELTA Fiber. 

1. Maak gebruik van data
“De eerste stap die wij hebben gezet is de implementatie van goede tooling om de ePS (Employee Promotor Score)  te kunnen meten”, vertelt Laura. “Al jaren meten we onze NPS (Net Promotor Score) onder klanten. Een proces dat volledig is ingericht en als een automatisme in onze organisatie is geïntegreerd. Waarom zouden we dat dan niet doen voor onze medewerkers? 

Slimme zet van DELTA Fiber. De learnings vanuit het meten van onze NPS hebben we meegenomen in het inrichten van het meten van de e-NPS. Deze score  wordt gepresenteerd aan Directie, management en HR. Daarmee worden ook alle optimalisatie die doorgevoerd worden in de employee experience direct vertaald naar een bijdrage in het behalen van de organisatiedoelstellingen. 

 

2. Zorg voor een dialoog
“We hebben gemerkt dat alleen het ophalen van de e-NPS niet toereikend is. Onze medewerkers hebben behoefte aan een dialoog”, geeft Laura aan. “Uiteindelijk gaat het natuurlijk om de wensen van onze collega’s”.  Door middel van het stellen van gestructureerde vragen wordt bij DELTA Fiber gekeken waar optimalisaties mogelijk zijn. Zo bleek er sterke behoefte aan een centrale medewerkersbijeenkomst waarin de jaarstrategie van DELTA Fiber wordt gedeeld én besproken.  

Een verbeterpunt kan ook heel concreet zijn. Er komt uit onze metingen naar voren dat er behoefte is aan meer ruimte om even weg te zijn van je bureau, een kleine meeting te hebben of een call te doen. Hier zijn we mee aan de slag te gaan door te kijken hoe onze kantoorruimte verder geoptimaliseerd kan worden om deze behoefte te faciliteren. Vervolgens koppelen we ook aan onze medewerkers terug dat we hier mee aan de slag gaan op basis van hun feedback. 

 

3. Begin bij het begin
Een feit: als organisaties een efficiënte onboarding hebben, zorgt dit ervoor dat 33% van de medewerkers meer betrokken is. Dus je begrijpt, dit is makkelijk ‘winnen’ als verbetering van medewerkersbetrokkenheid in je KPI’s wordt meegenomen.  

schaalx digital traineeship

Start met een goede onboarding
DELTA Fiber is in één van de eerste optimalisaties,  aan de slag gegaan met het verbeteren van de onboarding van nieuwe medewerkers. Iedere nieuwe collega start met een centraal programma. Je wordt helemaal onder gedompeld in de wereld van DELTA Fiber, van welkomstwoord door de directie tot een bezoek aan het gebied waar daadwerkelijk de glasvezelkabels de grond in gaan.  

“Vanuit HR faciliteren we de onboarding. De manager is uiteindelijk verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding én zorgen ook voor een warm ontvangst in het team”, geeft Laura aan.
“Een goede employee experience is niet alléén de verantwoordelijkheid van HR, het is iets dat we samen doen. Niet voor niets is het bij DELTA Fiber onderdeel van de organisatiestrategie én wordt het vanuit de top van de organisatie gedragen.  

 

Werk maken van employee experience?

Onze specialisten staan klaar om je te helpen

Inzetbaar op projectbasis.

Een employee experience specialist in jouw team?

Lees meer Of plan direct een afspraak
Fien
Jonge communicatiespecialist
Nu beschikbaar Bram
Young marketeer

Hoe maak je werk van Employee Experience?