Zoek
Generic filters

We leven in een digitale wereld. Veel informatie is alleen nog online te vinden. Maar wat als jij geen toegang hebt tot deze online berg aan informatie? Ongeveer 6 miljoen Nederlanders hebben behoefte aan een toegankelijke website. 

Vanaf 2020 zijn (semi)overheidsinstellingen wettelijk verplicht om digitaal toegankelijk te zijn. In de praktijk zien we echter dat veel websites nog niet voldoen aan de eisen voor digitale toegankelijkheid. Hoe ziet zo’n digitaal toegankelijke website eruit? Met behulp van de basisprincipes in dit blog meet jij hoe digitaal toegankelijk jouw website al is.

Digitale toegankelijkheid gaat over de bruikbaarheid van online content voor iedere bezoeker. Hierbij houd je rekening met het brede scala aan diversiteit onder bezoekers.

Voor een hoop mensen zijn niet alle websites toegankelijk, dit zijn veelal mensen met een functiebeperking. Denk aan mensen met een auditieve, motorische of cognitieve beperking. Maar ook iemand met een visuele beperking, een gebroken pols of iemand die een ledemaat mist. Maar toegankelijkheid reikt nog verder. Want hoe bekijk jij een filmpje op je mobiel in de stiltecoupé van de trein zonder ondertiteling?

digitale toegankelijkheid publieke domein

Creativiteit versus toegankelijkheid
Als communicatieprofessional ben je opgeleid om jouw boodschap aantrekkelijk te maken. Content moet creatief en visueel zijn en bestaan uit wervelende teksten. Maar houd jij hierbij wel rekening met mensen met een functiebeperking? Zij haken namelijk vroegtijdig af als je hier nee op antwoordt. Uit een Brits onderzoek blijkt dat 71 procent van de mensen met een functiebeperking een ontoegankelijke website verlaat voordat een aankoop is gedaan. Creativiteit en design zijn belangrijk. Maar wees je ook bewust van het feit dat er verschillende type bezoekers zijn voor wie jouw website relevant is.

Hieronder een aantal voorbeelden waarbij toegankelijkheid een rol speelt (ook al denk je dit misschien niet direct).

Figuurlijk taalgebruik
Als je doof geboren bent is Nederlandse Gebarentaal je moedertaal en Nederlands je tweede taal. De Nederlandse gebarentaal kent een aangepaste woordenschat en een andere grammatica. Uitdrukkingen en beeldspraak in het Nederlands zijn daarom lastig te begrijpen. ‘De wereld door een roze bril zien’ of ‘Mijn kamer is een zwijnenstal’ zijn hier voorbeelden van. Het concept zwijnenstal is ingewikkeld als je dit niet kent vanuit je moedertaal. Beeldend schrijven is dus niet altijd de meest inclusieve manier om je boodschap over te brengen. Een helder en eenvoudig geschreven tekst is daarentegen zowel toegankelijk als effectief.

Navigeren met een screenreader
Wist je dat een voorleesknop op de website niet toegankelijk is voor blinden en slechtzienden? Zij maken daarom vaak gebruik van een screenreader (schermlezer) die alle teksten op een website voorleest. Om hiermee te navigeren is het belangrijk dat de tekst op een website goed gestructureerd is. Een screenreader maakt namelijk onderscheid tussen koppen en tekst, zodat je gemakkelijk door een webpagina kunt navigeren. Nu kun je denken: het lettertype van kop2 is niet mooi, dus ik gebruik gewoon kop4. Een klein verschil dat voor verwarring kan zorgen.

Niet tevreden met de verschillende lettertypes van je koppen op je website? Pas dit dan aan de achterkant van je website aan.

Kleuren onderscheiden
Eén op de twaalf mannen in Nederland is kleurenblind. Best veel hè? Vooral de kleuren rood & groen (meest voorkomend) en blauw & geel zijn moeilijk te onderscheiden. Sommige van hen zien echt alleen maar grijstinten en geen contrast. Een blauwe link op je website is dus niet voor iedereen direct duidelijk. Zorg ervoor dat er buiten kleur altijd een ander element van herkenning is. In dit geval kun je de link bijvoorbeeld onderstrepen.

In een grafiek of infographic is het tevens belangrijk dat je niet alleen verschillende kleuren kiest om onderscheid aan te duiden, maar er ook voor zorgt dat de lijnen qua structuur (stippellijn versus doorlopende lijn) verschillen.

Wil jij dat écht iedereen toegang heeft tot jouw website? Creëer je content dan samen met je doelgroep. Wil je meer tips om jouw website digitaal toegankelijk te maken? Bekijk dan de website van de overheid.

Linne, Hilde en Iris zijn digitale communicatieprofessionals uit het traineeship digitale communicatie voor het publieke domein. Tijdens het traineeship duiken zij in actuele onderwerpen in digitale communicatie en doen ze politiek bestuurlijke kennis op, waarmee de organisaties in het publieke domein digitaal vooruit helpen.

Over de auteur

Trainees digitale communicatie Linne, Hilde en Iris helpen organisaties in het publieke domein digitaal vooruit.

Linne, Hilde en Iris