“ Kind, wát ga je doen?”

Ik weet niet meer wie het eerst zo reageerde, mijn vader of mijn moeder, ze zaten duidelijk op één lijn en lieten mij dat in onvervalst Utrechts weten. Het was 1997 en ik had mijn ouders zojuist verteld dat ik mijn baan als marketeer bij een bank had opgezegd voor een nieuwe baan als hoofd marketingcommunicatie bij een automerk. Hun dochter, degene die in tegenstelling tot hen zelf had gestudeerd, verliet de veilige gouden bancaire kooi voor een onzeker bestaan bij een automerk. En wat wist ik nu eigenlijk van auto’s? Zo blij als ik was, zo teleurgesteld waren mijn ouders.

Voor mij was het een unieke kans. Ik was weliswaar meerdere keren actief benaderd door andere financiële dienstverleners voor een baan, alleen de vurige wens te werken in een marketingcommunicatie baan en ook nog eens buiten de financiële dienstverlening, bleek moeilijk uitvoerbaar. Waarom had niemand mij eerder verteld, dat het zo ontzettend moeilijk was om over te stappen naar een andere branche en discipline.

Visie en lef nodig
Uiteindelijk had ik het geluk dat de eigenzinnige marketingdirecteur van het automerk, een buitenstaander zocht met een frisse blik op hun marketingcommunicatie. Hij kwam zelf ook uit een andere branche.

Reken maar dat ik in deze voor mij nieuwe, traditionele wereld tegen muren ben aangelopen. Dan heb je een directeur nodig die je steunt en de weg plaveit. Deze marketingdirecteur had visie, lef en stond achter zijn mensen. Meerdere vak- prijzen voor de marketingcommunicatie van dit automerk waren het resultaat van deze samenwerking

Gemiste kansen op de arbeidsmarkt
20 jaar later zie ik op de arbeidsmarkt nog steeds te weinig voorbeelden van mensen die zijn geswitcht van branche of discipline. Voor het management lijkt het altijd weer veiliger in zee te gaan met kandidaten uit dezelfde branche omdat zij sneller ‘up and running’ zouden zijn, de perikelen uit de branche kennen of een specifiek netwerk meenemen

Wat is dit toch zonde. Want jongens, wat laten we een kapitaal liggen met zijn allen.

Een organisatie moet zich ontwikkelen om te kunnen groeien en mensen met een frisse blik zijn hierbij cruciaal. Zij zorgen voor nieuwe energie en nieuwe inzichten. Wist je dat het klittenband is ontstaan omdat een ingenieur zich afvroeg hoe het toch kwam dat bepaalde stekels uit de natuur aan de vacht van zijn hond hechtten? De blik van buiten biedt inspiratie en nieuwe inzichten. Er ontstaat beweging. Het omgekeerde geldt ook: als je doet wat je deed, krijg je immers wat je kreeg

Een zeer verrassende overstap was die van mijn nieuwe burgemeester, Sjors Fröhlich, die overstapte van het succesvolle BNR Nieuwsradio naar het burgemeesterschap van de gemeente Vijfheerenlanden. Wát een move en wat een respect heb ik voor Sjors én de selectiecommissie die dit mogelijk heeft gemaakt. Een voorbeeld van visie, lef én het zien van verbanden tussen zijn vorige functies en het burgemeesterschap waardoor hij met zijn frisse blik en ervaring veel te brengen heeft bij Gemeente Vijfheerenlanden

Precies wat je zoekt maar dan anders
In een selectie van kandidaten die ik aanbied voor marketingvacatures zit daarom bijna altijd een ‘wildcard’ kandidaat; precies wat je zoekt maar dan anders. Ik hou van verrassen en bovendien leert de ervaring tot nu toe dat hierbij de voordelen opwegen tegen de, vaak ingebeelde, nadelen.

Het getuigt nog steeds van lef én goede begeleiding van opdrachtgevers om een wildcard aan te nemen. Voorlopig zijn deze opdrachtgevers ónze wildcards: precies wat we zoeken maar dan anders

En mijn ouders? Hoe liep het daarmee af? Die waren apetrots toen ik kwam voorrijden in mijn eerste spiksplinternieuwe Citroën Xantia..

Over de auteur

Gespecialiseerd in Executive Search. Helpt jou met het vinden van de best passende marketing-, communicatie- en online professionals.