Afgelopen donderdag werd door Frankwatching de eerste editie van het Employee Experience Event georganiseerd. Met inspirerende talks én cases van onder andere HXWork, MIXIT, Nationale Nederlanden en Rabobank. Hoe verrassend echter is het dat in alle verhalen disciplines als HR, IT en Facilities een grote rol hadden. Maar wat is de rol van Marketing en/of Communicatie?

De eerste editie van het Employee Experience werd voor de professionals uit ons vak een interessante ervaring. De organisatie van het event was top, evenals de hapjes én drankjes tijdens het event, het netwerken onder professionals én de spetterende foto’s van de dag. Bijzonder was echter wel dat sprekers verrast werden door de marketing en communicatie expertise van de bezoekers van het event. Zowel Heleen Mes van HXWork als Abe Boersma van Rabobank gaven letterlijk aan ‘communicatie’ vergeten te zijn in hun indeling van multidisciplinaire teams.

Is dit een teken? Is er broodnodige marketing én communicatiekennis nodig in de Employee Experience teams om tot succes te komen?

Als we de stap willen maken van Human Resources, naar Friendly Family, een purpose gedreven human business naar uiteindelijk de wondere wereld van Human Experience, wat is er dan nodig? In Human Experience draait het, niet om kosten/profit of een arbeidspolitie maar om innovatie vanuit medewerkers, personalisatie, community én een succesvolle balans tussen financiën, klanten, innovatie én medewerkers. Wat is dan de toegevoegde waarde van Marketing én Communicatie?

Gelukkig haakte het team van Nationale Nederlanden hier mooi op in door aan te tonen dat een ‘echt dialoog’ met medewerkers de basis is voor überhaupt het onderwerp Employee Experience. Wat hoe weet je écht wat er leeft bij jouw medewerkers? Kun je volstaan met een enquête, een eNPS meting of MTO? Onderzoek de assumpties én haal het echte verhaal naar boven is de belangrijkste take-out.

En dat is meer dan starten met het optimaliseren van de onboardingjourney. Op de vraag aan Employee Experience specialisten ‘waarmee je kunt starten’ als je aan de slag wilt gaan met Employee Experience wordt in 9 van de 10 gevallen geantwoord ‘bij onboarding’. Niet verrassend dat ook Rabobank hiermee van start is gegaan. Ook makkelijk want dit is hét punt in de employee journey waar de drie disciplines HR, IT en facilities direct samen komen. Maar waar is Communicatie? Of Marketing?

Er valt nog veel te winnen in Employee Experience. Uit de cases en projecten van de deelnemende organisaties blijkt dat expertise vanuit de marketing waarin al jaren gewerkt wordt aan de Customer Experience broodnodig is. Design thinking én user experience hoeft binnen marketing niet meer uitgevonden te worden, het is de gewoonste zaak van de wereld (what else). In dialoog staan met de eindgebruiker én klant idem dito.

Beste vakprofessionals, zijn jullie er klaar voor om de kennis te delen met Employee Experience teams? Het rode truien team van SchaalX Professionals staat in ieder geval in de startblokken om hun marketing- en communicatiekennis in te brengen. Iets voor jou?

 

 

 

 

 

Wat is de rol van MarCom in Employee Experience