Hoor je dat gerommel? Hou je vast, want er is een verandering gaande die de marketingwereld doet opschudden. Deze verandering heeft alles te maken met ChatGPT, de AI chatbot die het internet op zijn kop heeft gezet. Dat je ChatGPT kunt gebruiken voor het schrijven van teksten is inmiddels wel duidelijk. Maar is ChatGPT ook inzetbaar voor marketing? Bijvoorbeeld voor het creëren van content? En wat betekent dit voor de toekomst van een copywriter? In deze blog vertel ik waarmee ChatGPT jou kan helpen in contentmarketing en hoe ik verwacht dat het de rol van een copywriter doet veranderen.

Noot: de race om het ontwikkelen van de beste AI software is in volle gang. Omdat ChatGPT keihard meedoet, gaan de ontwikkelingen nu heel snel. Dit blog schreef ik in februari 2023. Mocht jij inmiddels aanvullingen hebben, laat het dan vooral weten

Wat is ChatGPT?

Laten we eerst een stap terug doen. Wat is ChatGPT precies? ChatGPT is een taalmodel, ontwikkeld door OpenAI. ChatGPT maakt gebruik van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence). Het model, vergelijkbaar met een chatbot, is getraind op een enorme hoeveelheid tekst, om zo relaties tussen woorden en zinnen te begrijpen. Deze kennis wordt gebruikt om nieuwe tekst te genereren. In andere woorden; heb je een vraag of een opdracht? Leg het voor aan ChatGPT en je krijgt een antwoord op een natuurlijke, conversationele toon én gebaseerd op een enorme hoeveelheid bronnen.

Drie toepassingen voor ChatGPT in content marketing

Dat klinkt goed, toch? Dan nu naar het praktische onderdeel: hoe gebruik je ChatGPT voor content marketing? Er zijn verschillende vlakken waarbij de chatbot een handje kan helpen. Ik licht er 3 toe.

Blogs of artikelen

De chatbot is in staat een tekst te genereren die samenhangend, grammaticaal correct en zelfs interessant is. Daarbij is het in een oogwenk geschreven. Dit maakt het een handige tool voor het schrijven van blogs en artikelen. Toch zou ik adviseren teksten niet 1 op 1 over te nemen. De chatbot is geprogrammeerd om een neutrale tone of voice te gebruiken, wat ertoe kan leiden dat het niet aansluit bij jouw merk.

Daarom goed om bij het schrijven van blogs en artikelen de rol van de copywriter niet volledig uit het oog te verliezen. De copywriter begrijpt namelijk de doelgroep en houdt hier rekening mee bij het schrijven van een tekst. Zo schrijft een copywriter in een informele toon wanneer de doelgroep bestaat uit jonge volwassenen, terwijl de toon voor een zakelijke doelgroep formeel en professioneel zou zijn. ChatGPT is niet hiertoe in staat. Daarom is het belangrijk om de teksten van ChatGPT te controlen op tone of voice en stijl, zodat het aansluit bij de doelgroep en het gewenste merkimago. Kortom, een copywriter kan de tone of voice en stijl in een artikel verbeteren, terwijl ChatGPT kan worden gebruikt als een hulpmiddel om het schrijfproces te versnellen en te verbeteren.

Productomschrijvingen

Wanneer je een website hebt met tal van producten, kost het maken van de productomschrijvingen veel tijd. Met een paar trefwoorden laat je ChatGPT dat werk voor je doen. Hierbij is het wel belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn. Voer specifieke productkenmerken en details in, en voeg de USP’s toe. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat teksten weinig onderscheidend zijn en erg op die van concurrenten gaan lijken.

Social Media

Social media berichten of captions schrijven kan een hele klus zijn. De bestecaptions zijn relevant, origineel en ook nog gevat. Daar gaat best wat tijd in zitten. ChatGPT is dan ook een goede tijdbesparende oplossing. Het helpt je een berg aan content in seconden uit te voeren. Hieronder een voorbeeld waarbij ik ChatGPT heb gevraagd om 3 social media captions te schrijven. Zelfs als de copy niet letterlijk wordt gebruikt, is het een goed startpunt of dient het als inspiratie. Ik zie het dan ook als een grote tijdsbesparing voor veel social media managers.

Neemt ChatGPT de copywriter over?

Dan nu de hamvraag: wat betekent ChatGPT voor de toekomst van een copywriter? ChatGPT biedt zeker een nieuwe manier van schrijven en content creatie. Het grootste voordeel van de tool is efficiëntie. Blogs, artikelen, productomschrijvingen en social media captions worden in een oogwenk geschreven. Hierdoor is er minder tijd nodig voor het schrijven van een tekst. Er is enkel nog een goede check van een copywriter nodig. Daarbij is het een ideale tool voor het genereren van ideeën.

Maar zoals alle bots, is het belangrijk om te onthouden dat ChatGPT geen mens is. De tool heeft ook tekortkoming. Zo kan het niet reageren op de manier waarop een mens dat kan. Het heeft moeite om complexe emoties en gevoeligheden te begrijpen en is daarom minder geschikt voor gevoelige onderwerpen. Ook is het niet altijd op de hoogte van actuele gebeurtenissen waardoor het niet altijd een passende tekst geeft. Een andere belangrijke tekortkoming is dat het vooringenomenheden vertoont, zoals gender- en raciale vooringenomenheid. Dit komt omdat het model is getraind op historische data, waar deze vooringenomenheden in voorkomen.

Kortom, ChatGPT is een krachtige tool die de rol van een copywriter verandert, maar zeker niet vervangt. De menselijke inbreng is hiervoor nog te belangrijk. Een copywriter verbetert de kwaliteit, tone of voice en menselijke inzicht in een artikel, terwijl ChatGPT dient als hulpmiddel om het schrijfproces te versnellen. Samen zijn ze een krachtige combinatie om hoogwaardige teksten op een efficiënte manier te produceren.

Benieuwd wat ChatGPT zelf zegt over de toekomst van een copywriter? Ik heb het de bot gevraagd, hieronder lees je het antwoord. Om eerlijk te zijn, sluit ik me er helemaal bij aan.

Snel je marketing of communicatie team versterken?

Ingrid denkt graag met je mee. Plan een vrijblijvend adviesgesprek of bel haar direct.

ChatGPT in content marketing: wat is de toekomst van een copywriter?