Sinds 2005 heeft Reddit enorm aan populariteit gewonnen. Op het moment van schrijven staat dit unieke social media kanaal in de top 10 meest gebruikte kanalen, inlcusief een van de laagste Cost Per Mille (CPM) en Cost Per Clicks (CPC). Als young digital marketeer bij SchaalX, werk ik voor een opdrachtgever met een erg specifieke doelgroep. Om deze doelgroep te bereiken, zijn wij de mogelijkheden van Reddit aan het onderzoeken. Wat is dit kanaal precies en wat kan je er als marketeer mee? In deze blog leg ik je graag uit wat dit kanaal inhoudt en geef ik een aantal tips om effectief te adverteren op Reddit.

Wat is Reddit?

Reddit is een forum-based social media kanaal, met inmiddels ruim 430 miljoen gebruikers, opgericht in 2005 door Steve Huffman en Alexis Ohanian, twee kamergenoten op de universiteit van Virginia. Het idee was vrij simpel: ze wilden een soort digitaal prikbord creëren met groepen voor uiteenlopende interesses, zogeheten subreddits.

Deze subreddits zijn er in alle soorten en maten, van communities waar foto’s van katten worden gedeeld tot aan communities waar global warming wordt besproken. De verscheidenheid aan subreddits maakt dit kanaal zo enorm interessant voor marketeers. Op dit moment zijn er ruim 3 miljoen subreddits, dus de kans is groot dat er ook een subreddit is die aansluit bij jouw doelgroep. De doelgroep van het bedrijf waar ik mijn opdracht uitvoer is verwant aan meerdere subreddits, een uitgelezen kans dus!

Voordelen van Reddit voor marketeers

Reddit is dus een bijzonder kanaal met uiteenlopende interessegebieden en dus ook een verhoogde kans om precies die mensen te bereiken die je op andere kanalen niet bereikt.

  • Reddit claimt een percentage van 25 tot 75 procent van gebruikers te hebben die je op andere kanalen niet kunt vinden, afhankelijk van het sociale media kanaal waarmee je deze vergelijkt.
  • Reddit gebruikers zijn super actief. De user engagement rate van Reddit is met 2.2% super hoog! Het kanaal is namelijk gericht op mensen die willen discussiëren en willen praten over onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn.
  • Nog maar heel weinig bedrijven hebben Reddit ontdekt. Daarom heb je bij het adverteren weinig concurrentie, wat leidt tot een lage CPM en lage CPCs. Gemiddeld zijn de kosten 3 tot 4 keer zo laag als adverteren op bijvoorbeeld Facebook.
Makkelijk adverteren

Adverteren op Reddit is relatief simpel. Het enige wat je nodig hebt is een emailadres en een creditcard. Je kunt binnen Reddit drie soorten targeting kiezen:

  • Op interesse
  • Op subreddit
  • Custom targeting

Hiermee maak je de advertenties zo gericht als je zelf wilt. Deze advertenties plaats je vervolgens in de feed van de gebruikers (vergelijkbaar met bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn) of in de opmerkingensectie. In de opmerkingensectie kun je dan een discussie of een gesprek uitlokken. Qua advertentievorm heb je keuze uit video, foto of een tekstbericht. Als laatste kun je bepalen tegen welk bedrag en gedurende welke periode je de advertenties laat draaien.

5 tips voor succes op Reddit

  1. Schrijf to-the-point: Redditors houden van duidelijke taal en zijn vaak anti-marketing. Zorg er daarom voor dat je bericht duidelijk aangeeft wat de call to action is en wat je van de redditors verwacht.
  2. Wees authentiek: begrijp je doelgroep en creëer content dat hierop aansluit. Ga het gesprek aan, like een bericht en gebruik jargon. Doe dit ook (vooral) vóórdat je advertenties gaat plaatsen. Zo toon je dat je één van hen bent in plaats van een bedrijf dat enkel leads wilt binnenhalen.
  3. Heb geduld: Reddit is een advertentiekanaal waar je een vertrouwensrelatie opbouwt met gebruikers, vandaar dat er een geadviseerde periode van tenminste 12 weken staat per advertentie. Zorg dus voor voldoende geduld en een toereikend budget.
  4. Maximaliseer je bereik: aangezien Reddit een lage CPM en lage CPCs heeft heb je de ruimte om een groot bereik te kiezen. Experimenteer een keer met interessegebieden die verwant zijn aan die van je doelgroep.
  5. Kies je subreddits zorvuldig uit: met deze gratis tool kun je de statistieken van alle verschillende subreddits zien in termen van grootte, activiteit, groei en gebruikersgedrag.

 

Reddit is bij uitstek geschikt als advertentiekanaal wanneer jouw doelgroep lastig te bereiken is. Laat je hier niet door ontmoedigen! De laatste jaren is Reddit namelijk steeds geworden waardoor veel mensen het platform gebruiken. Het wordt dus steeds laagdrempeliger!

Voordat je begint is het wel van belang om een gedegen onderzoek te doen. Bekijk de verschillende subreddits en de verschillende advertentie -en targetmogelijkheden en bepaal wat aansluit bij jouw bedrijf. Ga aan de slag, experimenteer en haal het maximale uit dit veelbelovende kanaal.

Adverteren op Reddit: hoe doe je dit effectief?