Mijn account
Zoek
Generic filters

“TikTok? Dat is toch voor kinderen?” is een reactie die ik vaak te horen krijg als ik mensen vertel dat ik regelmatig op TikTok te vinden ben. Wat veel mensen echter niet weten is dat ruim de helft van de gebruikers tussen de 19 en 39 is, waarbij het percentage man- en vrouw ook nog eens eerlijk verdeeld is. Gebruik je nog geen TikTok? Dan loop je dagelijks zo’n biljoen potentiële klanten mis. Ben je nu nog steeds van mening dat TikTok voor kinderen is?

Wat is TikTok?

Ben je geboren voor 2000? Grote kans dat je niet alle details kent van wat TikTok precies is. TikTok is een app voor het maken en delen van video’s over elk mogelijk onderwerp. Populaire onderwerpen zijn onder andere sketches, challenges en dansjes. Eerst waren deze filmpjes alleen korte video’s. Tegenwoordig kunnen meer dan een minuut duren. TikTok is het snelst groeiende social media platform van dit moment. The Guardian laat zelfs weten dat TikTok de nieuwe Facebook is!

In 5 stappen beginnen op TikTok

Er zitten nog maar weinig Nederlandse bedrijven op TikTok. Een gat in de markt dus! Mede om die reden besloten mijn team en ik – bij mijn eerste opdracht als jonge online communicatie specialist – dit medium in te gaan zetten. Onze doelgroep was mannen tussen de 16 en 25. Dit maakte TikTok het ideale platform om die doelgroep aan te spreken.

Niet veel bedrijven op TikTok betekende ook dat ik veel zelf uit heb moeten zoeken. Zo heb ik o.a. vele uurtjes op TikTok doorgebracht om kennis en ervaring op te doen. Deze opgedane kennis en ervaring wil ik nu graag met jullie delen. Om jullie op weg te helpen heb ik het onderstaande stappenplan opgesteld. Wij kregen al na één filmpje onze eerste volgers. Lukt jou dat ook?

Volg de vijf onderstaande stappen en begin vandaag nog op TikTok!

1. TikTok Pro of Business Account

Neem een TikTok Pro account. Dit is helemaal gratis. Met een pro account krijg je, net als bij Instagram, inzicht in een breed scala aan statistieken. Ben je een groter bedrijf met een groter marketing budget? Dan kun je kiezen voor een business account. Met een business account kun je o.a. advertenties kopen.

2. Optimaliseer je profiel

Neem een profielfoto die representatief is voor jouw bedrijf. Gebruik bijvoorbeeld dezelfde profielfoto als die je gebruikt voor je andere socials. Je bio mag maar 80 karakters zijn. Link hier bijvoorbeeld naar je andere social media kanalen of je website. Je kunt jouw bio ook persoonlijker maken door een emoji te gebruiken. Hiermee gebruik je ook minder karakters. Let wel op dat, wat je ook in je bio plaatst, past bij jouw bedrijf en jouw marketing doelstelling.

3. Wees creatief!

Creëer je eerste video! Voor inspiratie kun je bijvoorbeeld door de ‘For You’ page scrollen. Andere creators volgen die in jouw niche opereren (of juist niet) kan ook een goede methode zijn voor het opdoen van content ideeën. Hoe meer tijd je spendeert op TikTok hoe beter het algoritme jouw weet te targette. Zo blijf je relevante content voorgeschoteld krijgen.

Nu is het aan jouw om een video te maken. Je kunt allerlei soorten filmpjes maken. Heb je cameravrees en werk je samen met influencers? Zet hen bijvoorbeeld in voor het maken van content. Daarnaast hoef je voor veel virale filmpjes niet eens zelf in beeld te zijn.

4. Gebruik Hashtags

Op TikTok is het, net als op Instagram, belangrijk dat je de juiste hashtags gebruikt. Met de juiste hashtags kun je o.a. je concurrentie identificeren, je bereik vergroten en meer volgers krijgen. Hashtags kun je vinden door o.a. in de app op “discover” te drukken. Hier vind je de hashtags die op dat moment trending zijn. Daarnaast kun je op internet verschillende websites vinden die bijvoorbeeld een hashtag finder aanbieden.

5. Betrek je volgers

Content maken en plaatsen zorgt ervoor dat je volgers krijgt. Zorg dat, als je eenmaal volgers hebt, je in contact blijft met hen. Organiseer bijvoorbeeld eens een live stream of experimenteer met polls en vragen. Volgers bereiken kan ook heel laagdrempelig. Reageer bijvoorbeeld op hun comments en like hun content. Zo makkelijk kan het zijn!

Nu je weet hoe je kunt beginnen op TikTok is het de hoogste tijd om de app te downloaden en content te gaan maken! Zie ik je binnenkort op TikTok?

———————————————————————

Marieke geeft een mooi en zeer praktisch inzicht in het gebruik van TikTok en hoe je je als marketing- en communicatieprofessional kunt vergissen in de doelgroep. TikTok voor kinderen? Ik dacht het inderdaad ook niet.  

Ik wil je als lezer dan even wat meer inzicht geven in de ontwikkelingen van verschillende sociale media in Nederland. Ik daarbij gebruik van het jaarlijkse onderzoek van Newcom: Het Nationale Social Media Onderzoek 2022 (www.newcom.nl). 

Gemiddelde tijd per dag
Mooi inzicht is dat we in Nederland gemiddeld gebruik maken van vier platforms. En let vooral bij onderzoek op het woord gemiddeld, dat geeft niet de spreiding aan van de mensen. En ben je je ook bewust hoeveel tijd je online bent op die sociale media platformen? Beantwoord die vraag voor jezelf voor je verder leest. 

Onder de 20 jaar is het ruim 2,5 uur per dag, van 20 tot 40 jaar ruim 2 uur en ouder van 40 blijft het ongeveer op 1,5 uur per dag steken.  

Tiktok is de grootste stijger
In het kader van de blog van Marieke is het goed om te zien dat het aantal gebruikers van TikTok het meeste stijgt in gebruik.

 
Kleine platformen nemen toe
Zonder het hele onderzoek hier te laten zien is het wel zinvol om de kleinere sociale media te laten zien. Nogmaals die gebruikt worden in Nederland. Waarbij er ook meteen ingespeeld wordt op de actualiteit. Het aantal Telegram gebruikers in Nederland is afgelopen weken sterk gestegen. Natuurlijk in relatie met de oorlog.  

Conclusie
Als marketing- en communicatieprofessional moeten we ons voortdurend realiseren wat de mensen in onze doelgroep doen en gebruiken. Het switchen van het ene sociale medium naar het andere vindt met regelmaat plaats. Realiseer je dan dat je hele doelgroep verplaatst naar een ander sociaal medium. Ik hoor dan vaak “maar in onze strategie staat dat sociale medium niet dus kunnen we het niet gebruiken”. Maak je sterk door aan te tonen dat die verschuivingen daadwerkelijk plaatsvinden. Een experiment helpt daar zeker bij. 

Over de auteur

Marieke Leentjens is één van onze jonge online communicatie specialisten

Marieke Leentjens