Leon Bogaard is sinds begin dit jaar woordvoerder & communicatiestrateeg bij Transavia, een van onze opdrachtgevers. Hiervoor heeft hij altijd in de journalistiek gewerkt. Leon heeft dus een frisse blik op het vak en heeft er het afgelopen half jaar veel over geleerd in deze dynamische organisatie. Hieronder de wijze lessen van Leon.

De meest harde les

”Waar ik de afgelopen tijd het meest tegenaan ben gelopen is dat je iets van tevoren heel goed kan voorbereiden, maar dat het in de uitvoering altijd anders gaat. Je wilt zo transparant en open mogelijk zijn in de boodschappen die je naar buiten brengt. Deze bereid je dan ook zo goed mogelijk voor zodat het op de juiste manier naar buiten komt in de media. Je voorspelt verschillende scenario’s van hoe het in de media kan komen, maar vaak pakt het toch anders uit dan je wilde.

Ik heb geleerd dat je goed moet letten op wat je deelt en niet te veel moet delen. Sommige media lichten namelijk net dat ene stuk uit dat je juist niet uitgelicht wilde hebben. Zo was Transavia de afgelopen tijd veel in het nieuws met koppen als ‘Transavia schrapt honderden vluchten’. Terwijl we juist uitgebreid uitleg gaven over de reden voor het annuleren van de vluchten. Ondanks dat ik zelf uit de journalistiek kom, had ik toch onderschat hoe je boodschap in de media naar buiten kan komen. De les die ik dus heb geleerd is dat je een goede balans moet vinden tussen open en transparant zijn en de hoeveelheid informatie die je deelt.

 

De meest leuke les

”Het is lastig om een keuze te maken, maar als ik de allerleukste les moet kiezen dan is het het kennismaken met de dynamiek van een organisatie in de vakantie luchtvaart. Je hebt hier namelijk altijd te maken met de emoties van vakantiegangers. Mensen kijken ergens naar uit, naar even ‘eruit’ zijn, en daar komt toch veel emotie bij kijken. Alle collega’s binnen de organisatie voelen die emotie. Dit motiveert hen om er alles aan te doen om die klant een mooie vakantie te bezorgen. En dat is heel mooi om te zien.

Alle collega’s binnen de organisatie willen dus graag de klant een positieve ervaring geven met de organisatie, en indirect houden ze zich dus ook bezig met de reputatie van Transavia. Je staat er dus niet alleen voor. Iedereen wil die vakantie voor de klant waarmaken en binnen de organisatie zet iedereen zijn schouders eronder om dit te realiseren vanuit zijn eigen werkveld.”

De meest waardevolle les

Mijn naam is Leon Bogaard en ik ben sinds januari 2023 woordvoerder en communicatiestrateeg bij Transavia. Hiervoor ben ik altijd journalist geweest bij onder andere het ANP. Daar was ik de voorbije jaren chef van de economieredactie. Daarvoor deed ik ook andere journalistieke klussen voor kranten, vakbladen en nieuwssites. Ik heb dus jarenlang aan de andere kant van het veld gestaan waarbij ik veel met woordvoerders contact heb gehad. Ik heb de overstap gemaakt omdat ik toe was aan een nieuwe uitdaging. Als woordvoerder en communicatiestrateeg bij Transavia ben ik eerste aanspreekpunt voor journalisten. Verder houd ik mij onder andere bezig met communicatieplanning en -strategie en reputatiemanagement.

 

3 wijze lessen van Leon Bogaard