Heb jij moeite met het schrijven van content? Pakkende content schrijven is een van de moeilijkste onderdelen van marketing. Want hoe schrijf je nou een goede tekst? Eentje die raakt en mensen mee sleept?

In deze blog deel ik mijn kennis over het schrijven van content. Nee, ik ben geen expert. Maar ik heb in dezelfde schoenen gestaan als jij. Ik deel 11 tips die ik tegen kwam en mij hebben geholpen. Lees ze. En pas ze vooral toe. Voor je het weet schieten de conversies omhoog door jouw content.

1. Wat is het doel?

Waarom schrijf je jouw tekst? Om het doel te bepalen moet je weten welke vragen jouw lezer heeft. Wat wil hij uit deze tekst halen. Én. Wat geef jij deze lezer mee. Schrijf het op in een paar zinnen. Check na afloop je tekst met deze zinnen. Heb je verteld wat je wilde vertellen? Of is het nog niet helemaal duidelijk. Herschrijf dan je tekst.

2. Begin een conversatie

Teksten schrijven is eenrichtingsverkeer. Maar dat hoeft niet zo te voelen. Spreek je lezer aan met je of u. En stel af een toe een vraag aan je lezer. Hierdoor zorg je er ook voor dat ze committed blijven. Begin je inleiding met een vraag die jouw lezer met ja kan beantwoorden en hij leest door.

3. Start met een probleem

Om een pakkende inleiding te schrijven begin je met een probleem. Je lezer is egocentrisch. Hij geeft alleen maar om zichzelf en zijn problemen. Niet hoe leuk jij bent en wat jij allemaal te bieden hebt. Hij denkt: “What’s in it for me?” Door een herkenbaar probleem te gebruiken pak je gelijk je lezer. En met de woorden ‘zodat je’ visualiseer je dit voor hem.

4. Kort maar krachtig

Je lezer is lui en jij schrijft teveel onzin. Na het schrijven van een tekst moet je eens kijken hoeveel woorden er tussen staan die eigenlijk geen toevoeging hebben. Deze woorden zijn alleen opvulling en leiden af. De ideale zin heeft tien tot vijftien woorden.

Wissel daarnaast af. Lange zinnen met korte zinnen om het dynamisch te houden. Knip je lange zinnen in stukken. Ipv. een komma een punt gebruiken helpt al veel. Zinnen worden anders zo sloom en je lezer haakt af. Wees niet bang om zinnen van één woord te gebruiken. Ze lezen makkelijk en zorgen voor tempo.

5. Geen twijfel

Wanneer je een tekst schrijft moet je geen twijfel uitlokken. Don’t make me think. Wees helder met wat je zegt.

“Het kan ervoor zorgen dat je lezer misschien afhaakt of mogelijk geen conversie maakt.”

Nee;

“Het zorgt ervoor dat je lezer afhaakt en geen conversie maakt.”

Stop met hulpwerkwoorden en woordjes als misschien. Je moet het zo concreet mogelijk maken voor je lezer zodat ze het voor zich zien. Schrijf je teksten daarom actief en niet passief.

6. Synoniemen

Tijdens het schrijven van content zijn wij geneigd om ineens een stuk formeler te gaan praten. Nergens voor nodig. Je hoeft niet ineens dure woorden te gebruiken. Dat leest alleen maar moeilijker. Synoniemen.net is je grootste vriend tijdens content. In plaats van De chef prepareert een verrukkelijke maaltijd. De chef kookt een lekkere maaltijd.

7. Oneven opsommingen

Het is onderzocht dat oneven opsommingen beter werken. (Ja, ik heb ook een oneven lijstje gemaakt.) Opsommingen breken ook je tekst op zodat deze makkelijker te lezen is.

8. Gebruik tussenkopjes

Gebruik geen punt in je titels. Dit zorgt voor een stop en een afhaakmoment. Door de regel open te laten gaat je lezer doorlezen. Tussenkopjes helpen het overzicht te houden. En is ideaal voor de lezer die scant. Samen vertellen ze het hele verhaal. Het breekt de lange lap tekst op in hap klare stukken. Hierdoor is het makkelijker te lezen. Gebruik voor alinea’s ongeveer 4 regels.

9. Wees onvriendelijk in je CTA

Met je call to action mag, nee moet je pushen. Nu moet je juist direct en onaardig zijn. Download nu. Koop product. Lees meer. Als je te vriendelijk bent haken je lezers af. Je geeft ze nog teveel een keus. Zorg ervoor dat je ze een beetje pusht naar die button.

10. Waarvoor gebruik je een uitroepteken

Bij deze tip kan ik kort zijn. Als jij een uitroepteken nodig hebt voor je zin, zijn je woorden niet krachtig genoeg.

11. Spelling & grammatica

Als laatste tip is spelling en grammatica belangrijk. Zorg ervoor dat je teksten grammaticaal goed geschreven zijn. Niks staat zo onaantrekkelijk en suf als slechte grammatica.

11 tips voor content schrijven