Digitalk met Vincent Visser – Blockchain professional

Geschreven door Cheyenne Seraus op 17 Oct 2018
Categorieën: Algemeen, Digital, Marketing

DIGITALK #2
Digitalk biedt jou inzicht in de digitale wereld van vandaag. Wat gebeurt er in het digital vakgebied? Waar houden professionals zich mee bezig en waar moeten we onze pijlen op richten? Dat brengen de digital consultants van SchaalX aan het licht in dit concept. Deze keer gaat Cheyenne in gesprek met blockchain professional Vincent Visser.

Wie is Vincent?
Vincent heeft Communicatiewetenschap gestudeerd aan de UvA en is al snel na zijn studie aan de slag gegaan bij mooie namen zoals Google en Adyen, maar inmiddels werkt hij voor zichzelf: “Ik help bedrijven om groeidoelstellingen te halen. Dat doe ik met mijn bedrijf Growth Fixer. Vaak mist bepaalde expertise en structuur. Ik help dan om de juiste mensen te verzamelen en zet het proces op om daar te komen. Ontzettend leuk en gevarieerd! Elk bedrijf zit in een andere fase, waardoor het altijd maatwerk is.” Vincent heeft het altijd al belangrijk gevonden om zichzelf en anderen te challengen en om nieuwe dingen te proberen, dat zit in zijn karakter. De mindset om te blijven ontwikkelen, dat is hetgeen wat hem ook aanspreekt in zijn werk en aan opdrachtgevers. Naast zijn werk houdt hij van voetbal, is fan van Ajax en gaat hij als muziekfanaat graag naar concerten.

Tijdens ons Digital BreaXfast vertelde je over de basis van blockchain. Voor diegenen die er niet bij konden zijn: kun je kort in Jip en Janneke taal herhalen wat blockchain is?
“Jammer dat ze er niet bij konden zijn! Eigenlijk moeten we het nog een keer doen ;) Bij blockchain denkt iedereen aan de cryptocurrency Bitcoin, maar het is meer dan dat. Het fundament is de blokkenketen waarmee data transparant wordt gemaakt en om het te kunnen vertrouwen speelt cryptografie een belangrijke rol. Beide niet nieuw, maar de combinatie maakt opeens veel mogelijk. Vergelijk het met het begin van het internet. Toen dachten we dat het een nieuwe manier was om de brochure van je bedrijf te verspreiden, echter is het blijven ontwikkelen. Zo gaat dat ook met Blockchain-technologie gebeuren waarschijnlijk. Op de vraag wat er in de toekomst gaat gebeuren? Dat is moeilijk te zeggen, maar vooral het datastuk is erg interessant. Het is op dit moment natuurlijk een hot topic, mijn gevoel zegt dat mensen zelf eigenaar kunnen worden van hun data. Zo zijn Facebook en Google+ beide recent in het nieuws geweest vanwege datalekken. Er zijn projecten gestart die jou zelf eigenaar van je data willen maken, zodat je die data kunt beschermen en zelf bepaalt met wie je die deelt. Op het gebied van privacy en data kan dus flink wat verbeteren en veranderen, maar hoe dat eruit gaat zien? Geen idee, dat ontwikkelt zich in de loop der jaren.”

Waarom mogen marketeers blockchain niet negeren? Oftewel: wat moeten ze ermee?
“Er is een aantal interessante ontwikkelingen, zoals Brave browser die mensen zelf de mogelijkheid wil geven of ze advertenties willen zien (en krijgen daar dan voor betaald). Of SteemIt, die 'likes' of 'upvotes' omzet tot geld voor content creators. Je bent opeens afhankelijk van een heel nieuw platform met een eigen munt en of mensen hun data wel met je willen delen.

Heb je tips voor marketeers om met blockchain te starten en om zich klaar te maken voor de toekomst?
“Ja, blijf op de hoogte van de ontwikkelingen. Ga bijvoorbeeld naar een Digital BreaXfast zoals wij laatst gedaan hebben ;) Maar bovenal, zorg dat je in ieder geval weet wat er speelt. Als marketeer is het belangrijk je doelgroep te begrijpen. Maar hoe kun je ze begrijpen als je niet meegaat met ontwikkelingen die hen raken? Je kunt niet relevant zijn als je niet weet wat er bij hen speelt. Blockchain-technologie verandert nog niet de wereld, en je hoort wellicht alleen van cryptocurrencies, maar het kan heel snel gaan. Kijk naar Instagram, ze zitten nu op 1 miljard actieve gebruikers wereldwijd. Wie had dat gedacht 6 jaar geleden toen ze de 1 miljoen aantikten? Zoals Ropert Murdoch (CEO News Corporation) het ook zegt: "The world is changing very fast. Big will not beat small anymore. It will be the fast beating the slow." Liever iets proberen en dat het dan toch niets is geworden, dan dat je de trend mist - maar je concurrent niet. Probeer zoveel mogelijk uit en snelheid is daarin key. De Bookings en Amazons van deze wereld pakken dit goed aan: het hele bedrijf draait om experimenteren.

Wil jij ook een keer vertellen over jouw visie op het vak? Laat het me dan weten! [bteaser]Cheyenne Seraus[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 8-11-2018 16:10
Gepubliceerd op 22-10-2018 9:00
Paula Verheul
Gepubliceerd op 17-10-2018 9:00
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 26-9-2018 15:00
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-9-2018 16:00
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 8-11-2018 16:10
Gepubliceerd op 22-10-2018 9:00
Paula Verheul
Gepubliceerd op 17-10-2018 9:00
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 26-9-2018 15:00
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-9-2018 16:00
Bianca van Bolderik
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in onze