Met deze ervaring kun jij aan de slag bij Rijksoverheid

Geschreven door Bianca van Bolderik op 6 Aug 2019
Categorieën: Algemeen, Communicatie, Digital, Public

Werken bij Rijksoverheid: dat heeft een hoop voordelen. In mijn vorige blog las je al over de vier voordelen om bij Rijksoverheid te werken. Het is namelijk een aantrekkelijke werkgever waar veel communicatie- en digital professionals zouden willen werken. Met de juiste achtergrond en ervaring heb je volop keuze uit de vele interim opdrachten die vacant komen, maar die overstap is niet voor iedereen zo makkelijk. Aan welke eisen moet je dan voldoen om bij Rijksoverheid aan de slag te gaan?

Voor veel interim opdrachten bij Rijksoverheid is het een eis om ervaring te hebben binnen een (semi-)overheidsinstelling of specifiek bij een ministerie. Maar als je die ervaring niet op kunt doen, omdat je niet wordt aangenomen, blijft het een vicieuze cirkel. Toch is het mogelijk om zonder deze ervaring die opdracht binnen het publiek domein te bemachtigen. Maar hoe? Ik neem je mee in een aantal aspecten die hiervoor belangrijk zijn.

1. Ervaring bij soortgelijke werkgevers 
Het is een pré als je ervaring hebt binnen soortgelijke organisaties. Maar wat wordt er dan verstaan onder ‘soortgelijk’? Organisaties met veel interne en externe stakeholders, met een politiek bestuurlijke omgeving en waarbij je te maken hebt met een hoge mate van organisatiesensitiviteit, denk bijvoorbeeld aan Ahold Delhaize of NS. Waar je veel te maken hebt met gevoelige informatie en dat je dus weet hoe hier mee om te gaan. Wat het lastig maakt, is als je gewend bent te werken in een ‘snelle’ organisatie. Je gaat dan echt aanlopen tegen het tragere besluitvormingsproces binnen het publiek domein. Inhurende managers waken hiervoor, omdat je uiteindelijk minder productief zult zijn. 

2. Motiveer vanuit jouw expertise
Als er wordt gevraagd naar een communicatieadviseur voor een departement of binnen de reguliere bedrijfsvoering, dan wordt het vaak lastig om zonder Rijksoverheid ervaring in aanmerking te komen voor een opdracht. De voorkeur ligt dan namelijk bij iemand die weet hoe de lijnen lopen en hoe een departement werkt, zodat diegene meteen aan de slag kan. Wanneer er wordt gevraagd naar bijvoorbeeld een communicatieadviseur of campagneleider voor een bepaald programma, dan maak je juist wel meer kans. Kijk goed naar wat jouw expertise is en probeer haakjes te vinden met wat er gevraagd wordt. Heb jij bijvoorbeeld binnen de energiebranche ervaring met energietransities en wordt er iemand gevraagd voor een programma met dit als onderwerp? Dan kun je je motivatie en cv hierop toespitsen. Zo heb je meer kans om de opdracht uit te mogen voeren op basis van jouw eigen expertise, zonder dat je dit eerder binnen het publiek domein gedaan hebt.

3. Organisatiesensitiviteit
Dit woord zie je veel terug in vacatureteksten voor opdrachten binnen het publiek domein. Wat wordt hier precies mee bedoeld? Dat je weet hoe de organisatie werkt, hoe de lijnen lopen, dat je goed aanvoelt wat er speelt en hoe de organisatie zich ontwikkelt. En vooral heel belangrijk: dat je door hebt wat gevoelig ligt in de organisatie en hoe je de communicatie daarop afstemt. Dat je weet hoe je communicatie moet afstemmen op jouw verschillende gesprekspartners, omdat je weet wat de ander belangrijk vindt en wat de positie is van diegene. En tenslotte dat je dit ook kunt aantonen aan de hand van voorbeelden.

Belangrijk is dus dat je een duidelijke en overzichtelijke motivatie schrijft die je echt toespitst op de gevraagde kennis en ervaring. Het blijft lastig, maar het is echt niet onmogelijk. Het is, ook voor mij als consultant, juist een leuke uitdaging om dat haakje te vinden. Wil jij ook graag een keer de overstap maken naar het publiek domein en hierover sparren? Dan mag je natuurlijk altijd contact met mij opnemen via bianca.vanbolderik@schaalx.nl. En houd natuurlijk ook onze vacatures in de gaten!

SchaalX is onderdeel van Partners in Communicatie (PiC) waarmee wij mantelpartner (en dus voorkeursleverancier) van Rijksoverheid zijn. Daarnaast zijn wij met PiC ook mantelpartner van de provincies Noord-Holland en Zuid-Holland. [bteaser]Bianca van Bolderik[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 14-8-2019 10:25
Jan van Twillert
Gepubliceerd op 8-8-2019 9:52
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 6-8-2019 13:53
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 17-7-2019 10:00
Marit Berghout
Gepubliceerd op 14-8-2019 10:25
Jan van Twillert
Gepubliceerd op 8-8-2019 9:52
Cheyenne Seraus
Gepubliceerd op 6-8-2019 13:53
Bianca van Bolderik
Gepubliceerd op 17-7-2019 10:00
Marit Berghout
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid.