Dé marketing- en communicatietrends voor 2019

Geschreven door Ment Kuiper op 10 Jan 2019
Categorieën: Algemeen, Communicatie, Digital, Marketing, Public

Een nieuw jaar is van start gegaan. Een jaar waarin jij ongetwijfeld weer aan de slag gaat met nieuwe ontwikkelingen uit het vakgebied. Maar wat zijn nu eigenlijk de ontwikkelingen die dit jaar echt van belang zijn? De digitalisering van onze maatschappij zegt dat we enerzijds meer online zijn en aan de andere kant zien we ook een beweging die juist aangeeft dat we minder online zijn. Ment Kuiper, digital marketing coach bij SCHAAL+, zet voor jou de belangrijkste marketing- en communicatietrends voor 2019 op een rij.

Enkele waarnemingen op een rij:

  • Het aantal aankopen online is in december 2018 weer gestegen. Opvallend is dat we als ondernemers dit zien aankomen, maar dat we de logistieke gevolgen niet optimaal oplossen.
  • Er wordt steeds meer spraakgestuurd gewerkt. Zeker na de introductie van Google Home afgelopen jaar doet de Nederlander ook mee.
  • Het gebruik van data wordt in de komende jaren steeds belangrijker. Neem de robot Sophia die al een goed gesprek kan voeren met mensen en steeds menselijker gedrag vertoont. Daarnaast neemt het belang van Internet of Things en Artificial Intelligence toe. We gaan steeds meer apparatuur gebruiken die data genereren en inzicht geven over ons gedrag. Op basis van deze data worden dan “automatisch gegenereerde beslissingen” genomen, zoals: 
    • De slimme thermostaten in ons huis.
    • De connectiviteit van ons vervoermiddel, denk aan toepassingen in auto’s, fietsen en ook onze smart devices die we bij ons dragen.
  • Het kijken en luisteren naar media ondergaat nu al en zeker ook komende jaren een ingrijpende verandering. Het streaming luisteren en kijken, live streams volgen en kijken op eigen gekozen momenten neemt toe. Geprogrammeerd kijken via vooraf opgestelde formatten neemt af. Hierdoor vindt nu al een verschuiving plaats in mediagebruik. 
  • Het lijkt of ontwikkelingen en voorbeelden steeds over B2C omgevingen gaan. Echter zijn B2B en B2C niet meer uit elkaar te trekken, omdat we als mens steeds meer verschillende activiteiten met elkaar laten verweven. Dat betekent dat de hierboven genoemde voorbeelden ook voor B2B gelden. Het gaat er steeds meer om dat we een relatie, engagement en betrokkenheid hebben en krijgen met mensen. Netwerken neemt in de digitale maatschappij komende periode een steeds belangrijkere rol in. Het ontmoeten van mensen, bespreken van zakelijke en privé thema’s en elkaar gewoon zien, zijn voorbeelden van aspecten die mensen steeds belangrijker vinden.

Zoals je misschien opvalt, is dat in deze waarnemingen het gedrag van de mens telkens centraal staat. Op basis van de ontwikkelingen wil ik twee aspecten wat meer belichten.

De context is belangrijker dan content!
Afgelopen jaren is er veel aandacht geschonken aan content, de termen contentmarketing en contentstrategie, waren niet weg te denken uit een marketingplan of marketingstrategie. Bijzonder, omdat content al sinds mensenheugenis bestaat en zich niet kan voortbewegen zonder een medium. Vanuit dat perspectief wordt een medium weer ingezet op basis van een contactmoment met een andere persoon. In dat moment kiezen we voor de juiste boodschap (dat is dus content) op het juiste medium op het juiste moment. We hebben het dus eigenlijk over marketing of over een cross media marketing of communicatie aanpak. De komende jaren wordt de context waarin een marketing- en communicatiestrategie zich manifesteert steeds belangrijker. 

Bij het ontwikkelen van cross media communicatie of een marketingstrategie gaat het om een combinatie van:

  • Met wie willen we communiceren: klant, doelgroep of persona?
  • Hoe ziet de journey van een klant, doelgroep of persona er dan uit?
  • Wat is het proces waarin de besluitvorming plaatsvindt?

Dat maakt dat het ontwikkelen van een cross media marketing strategie vanuit de context van de klant, doelgroep of persona moet worden geschreven. In een journey moet je namelijk de volgende inzichten betrekken:

  • Hoe ziet de klantreis eruit? Welke media gebruikt een klant, persona of doelgroep op welke momenten?
  • Hoe ziet het besluitvormingsproces van een klant, persona of doelgroep eruit?
  • Wie zijn er allemaal betrokken bij de besluitvorming? Hoe ziet de DMU eruit?
  • Welke media worden gebruikt in de journey?

Deze vier inzichten bepalen uiteindelijk, samen met de versterking van de kanalen en de verhaallijn, de context van een strategie. Die context wordt veel belangrijker dan de content nu is. Het vormt de basis voor succes. Wanneer we namelijk de ontwikkelingen in het mediaconsumptiegedrag er tegenover zetten:

  • De klant, persona en doelgroepen gebruiken steeds vaker veel verschillende media.
  • En zij laten ook gedrag zien dat informatie snackt in plaats van opneemt.

Het combineren van de vele inzichten maakt dat het geheel aan factoren, de context, bepalend is voor het ontwikkelen van de strategie.

Ondernemen en generaties
Er is op dit moment veel aandacht voor de groep millennials. Op zich is het natuurlijk opvallend dat we nog praten over generaties of groepen, maar om niet meteen alle zogenaamde structuren en denkpatronen omver te gooien houd ik er even aan vast. De Y generatie zorgt ervoor dat we als marketeer anders moeten kijken naar de markt, de wijze van communiceren en de wijze van marketen van onze producten en diensten. De komende jaren zal die marketing- en communicatiestrategie blijven veranderen.

Ik wil echter de aandacht op een ander aspect leggen. De generatie Y is er al en gaat zelf werken in organisaties en ondernemingen. Dat betekent dat voor succesvol ondernemen die organisaties zich moeten aanpassen aan het gedrag en leven van millennials. Gemakkelijkste voorbeeld is dat mensen ergens niet meer 40 jaar werken. Maar een millennial zal niet alleen ergens niet 40 jaar werken, maar zal ook andere wensen hebben bij bijvoorbeeld de werkomgeving en arbeidsvoorwaarden. En wat denk je van de ontwikkeling van functies? Er is nagenoeg geen functie meer die lang standhoudt, dus door de veranderingen in het werkveld kun je beter praten over ‘rollen’. Een rol geeft in elk geval het gevoel dat deze dynamisch is en een functie hangt vaak vastomlijnd in een functiehuis. Wanneer ik verder kijk, dan zie ik dat de generaties na generatie Y al staan de trappelen. De periode tussen generaties wordt steeds korter. Het gedrag verandert sneller, dus een verandering van ‘generatie’ ook. Dat vraagt dan om een snellere aanpassing aan de omgeving. We moeten als ondernemers eerder en sneller onze processen en procedures aanpassen aan de volgende generaties.

Maar doen we het ook? Als ik terugkijk dan zie ik vanuit managementopleidingen dit onderwerp al langer op de agenda staan. Vanaf 2008 heb ik dit thema al aangesneden, samen met Arko van Brakel. Nu wordt het echter echt tijd om stappen te ondernemen:

  • Kijk eens naar een start-up en een bestaande organisatie.
  • Analyseer eens goed de ondernemingen die succesvol zijn (grotere en kleinere ondernemingen), wat maakt dat ze succesvol zijn (naast een goed product)?
  • Stel jezelf de vraag of je als ondernemer een nieuwe generatie mensen kunt vinden, boeien en binden.

Wat mij betreft zijn dit twee van de thema’s die veel meer aandacht vragen en die we ook veel meer aandacht moeten geven. Wil je meer lezen? Download dan Digital Insights 2019, een document waarin ik breder inga op de marketing- en communicatietrends voor 2019.

Over Ment Kuiper 
Ment is bedrijfskundige en marketeer met meer dan 20 jaar ervaring op het gebied van het ontwikkelen van marketing- en communicatiestrategie. Hiervoor heeft Ment het boek geschreven ‘Marketingplan op 1 A4’. Vanuit de interesse, belangstelling en vooral nieuwsgierigheid is Ment altijd op zoek naar de ontwikkelingen in het marketing- en communicatiewerkveld. Daaruit ontstaat dan het jaarlijks terugkerende Digital Insights. Ment werkt vanuit de ‘Marketing Coach’ voor verschillende opdrachtgevers waaronder SCHAAL+. [bteaser]Ment Kuiper[/bteaser]

Reageer

Gepubliceerd op 17-10-2019 9:02
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-10-2019 13:21
Marit Berghout
Gepubliceerd op 24-9-2019 16:11
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 21-8-2019 12:28
Jan van Twillert
Gepubliceerd op 17-10-2019 9:02
Marit Berghout
Gepubliceerd op 4-10-2019 13:21
Marit Berghout
Gepubliceerd op 24-9-2019 16:11
Vivianne Breed
Gepubliceerd op 21-8-2019 12:28
Jan van Twillert
Bekijk alle blogs
Roze blok blog
Hier komt de tekst voor de blogpage in het roze blok.
Hier komt de quote voor de blogpagina.
Wij maken gebruik van cookies om onze website goed te laten werken. Daarnaast maken we gebruik van cookies om je de best mogelijke ervaring te bieden, jou de mogelijkheid te geven om berichten vanaf onze website te delen via social media en om relevante content of vacatures te kunnen tonen op websites van anderen. Door ‘akkoord’ te klikken, ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer informatie over onze cookies lees je in ons cookiebeleid.