Mijn account
Zoek
Generic filters

Reclame maken voor een ander? Eitje. Jezélf in het juiste zonlicht zetten? Factor tien zo moeilijk. Raar maar waar: slechts tien procent van de cv’s zit marketingtechnisch slim in elkaar. Dat kan anders.

Geloof het of niet, we komen steengoede vakmensen tegen, in de wereld van marketing en communicatie, die solliciteren met een – met alle respect – belabberd cv. Ze vallen voor de mythe dat een cv op één A4 moet passen of blijven steken in algemene beschrijvingen van hun carrière. Dat is zonde. Want je maakt het jezelf moeilijk. Je cv moet eruit springen. Niet door een pimpelpaarse vormgeving, maar door haarscherp uiteen te zetten waarom jij geschikt bent voor de functie: wat heb je in het verleden gedaan, wat waren jouw taken en verantwoordelijkheden en vooral: wat was jouw specifieke aandeel in het resultaat?

Wat heb jíj bereikt?
Voor elke marketing- communicatie professional is de noodzaak om eruit te springen en jezelf te onderscheiden gesneden koek. Toch gaat het vaak mis op het cv. Professionals die al 15 jaar bij een marketingbureau werken zetten op hun cv enkel een lijst met klanten. Wat ze precies hebben gedaan voor die klant? Dat blijft onduidelijk. Misschien in de veronderstelling dat een recruiter dat zelf wel kan invullen. Helaas werkt het niet zo. De ontvanger kan de boodschap niet voor je invullen. Gek genoeg realiseren we ons dit niet bij ons cv. Omschrijf op je cv wat jij hebt gedaan, en welke resultaten je hebt behaald. Daar draait het namelijk om.

Wees niet te bescheiden
Dat wat relevant is, is moeilijk te bepalen als het over jezelf gaat. Vaak vallen professionals in de valkuil van bescheidenheid. Ze willen zichzelf niet teveel op de borst kloppen. Zelfs de top-performers doen het: ze vertellen liever waar de afdeling verantwoordelijk voor is, of de mensen die ze aansturen. Door dit te doen, komen jouw eigen kwaliteiten niet naar voren. Voorkom deze fout en schrijf over jouw aandeel in de behaalde resultaten, niet over de resultaten van je team.

Gebruik meer dan één cv
Je wilt een cv relevant maken. Daarom heb je voor verschillende functies verschillende cv’s nodig. Met name professionals met een aantal jaar ervaring hebben zich niet één kant op ontwikkeld. Toch wil je op jouw cv de informatie geven die relevant is voor één functie (de functie waarop je solliciteert). Zorg daarom voor verschillende cv’s waarop je zo sprekend mogelijk laat zien wat je hebt bereikt en wat je hebt opgebouwd.

Bonus: nog een paar korte tips

  1. Maak je cv helder en concreet.
  2. Een cv hoeft niet op 1 A4. Gebruik zoveel ruimte als je nodig hebt.
  3. Het draait steeds om jouw taken, verantwoordelijkheden en resultaten.
  4. Licht alleen uit wat relevant is. Twijfel je? Schrappen.
  5. Gebruik liever géén foto dan een vakantiefoto.

Doe er je voordeel mee. Maar alle tips ten spijt, het gaat om één ding: het toepassen van je vakkennis op jezelf. Je kent de wetten. Verkoop jezelf. Niet bescheiden zijn. Gewoon doen.

Over de auteur

Specialist in bemiddeling van marketing, communicatie, UX-design en digital professionals