Wie had dat gedacht? Van een piepjonge marketeer die net zijn vleugels heeft uitgeslagen, naar het optimaliseren van de website van een wereldwijd opererende autofabrikant. Bij BYD heb ik de afgelopen 5 maanden in een snel vaart veel verschillende ervaringen opgedaan. En laat ik je vertellen, het was elke seconde waard! Vandaag neem ik je mee in mijn wereld en deel ik hoe ik, natuurlijk samen met mijn team, een flinke boost heb gegeven aan de online zichtbaarheid en online conversies.

Hoe ik impact heb gemaakt

Toen ik bij BYD begon, werd al snel duidelijk dat er grote kansen lagen op gebied van CRO (Conversion Rate Optimization). We zijn begonnen met het opzetten van de KPI’s, website funnels, workflow en onze doelen. Eigenlijk een compleet plan dat antwoord geeft op die ene vraag: hoe kunnen we het beste de bezoeker door onze website navigeren en hen converteren naar een proefrit?

Natuurlijk, de de theorie is leuk, maar het draait om de resultaten. Dus zijn we aan de slag gegaan met iets wat behandeld is bij een SchaalX masterclass: A/B-testen. We hebben van alles uitgeprobeerd: van de kleuren van de call-to-action knoppen tot het optimaliseren van de product pagina’s. Na statistische analyses leverde elke test weer nieuwe inzichten op (significant of niet), waardoor we stap voor stap steeds konden optimaliseren. Neem een kijkje op onze website voor het resultaat.

Naast het optimaliseren van de website, heb ik ook mijn handen uit de mouwen gestoken om meer verkeer naar de website toe te krijgen. We hebben een kenniscentrum opgetuigd, boordevol informatie over alles omtrent elektrisch rijden. Het doel? Hoger ranken in zoekmachines en BYD positioneren als dé expert op het gebied van elektrisch rijden.

CRO en SEO zorgen voor meer conversie

Ik ben super trots op wat we tot nu toe hebben bereikt. Het aantal proefritten is aanzienlijk gestegen en het aantal bezoekers is ook flink verbeterd. Maar het allerleukste? Te zien dat BYD steeds meer voet aan de grond krijgt in Nederland!

Dit succes is ook toe te schrijven aan de begeleiding vanuit SchaalX. Door masterclasses en een persoonlijke mentor, had ik altijd het gevoel dat ik met de nieuwste kennis en de beste aanpak aan de slag kon gaan. Ook uit gesprekken met andere trainees kan ik veel halen. Zo heb ik veel gespard met Heleen die CRO-specialist was bij Vattenfall. Lees haar succesverhaal hier.

Ik heb niet alleen veel geleerd, maar werk ook in een super leuk team. Het is ontzettend gaaf om te zien hoe mijn werk heeft bijgedragen aan dit succes van BYD.

Thomas