Een tijdje geleden stond ik zelf voor deze keuze: “Van de studiebank naar de bureaustoel van [vul de naam van een awesome bedrijf in]?”. Graag vertel ik jullie in deze blog hoe ik tot mijn keuze ben gekomen en wat naar mijn mening de meerwaarde is van een traineeship bij SchaalX.

Er was eens…

Nee, het is geen sprookje. De start van mijn zoektocht naar de start van mijn carrière begon, zoals bij menig persoon, gewoon op het internet. Hier deden zich al gauw 3 opties voor. Tenminste, dat dacht ik…

  1. Een stage
  2. Een startersfunctie
  3. Een traineeship

Iemand koffie?
Voor een stage stond ik zeker open. Maar ik vond het wel belangrijk dat er doorgroeimogelijkheden waren binnen het bedrijf en dat ik ook echt mijzelf zou kunnen ontwikkelen. De meeste bedrijven gaven aan dat ze niet konden beloven of ik kon blijven ‘hangen’ na de stage. Het lag maar net aan de dynamiek van de markt, het verloop van het personeel en de budgetten. Dus daar ging een streep voor mij doorheen, what else?

Startersfunctie
Optie twee was een startersfunctie. In mijn zoektocht op o.a. LinkedIn deed ik een teleurstellende ontdekking. Voor de meeste starters/junior posities in mijn vakgebied, digital marketing, wordt minimaal 1 a 2 jaar relevante werkervaring geëist. Recruiters gaven ook nog aan dat er naast de gevraagde werkervaring ook nog specifieke kennis van tooling beheerst moet worden om überhaupt op de stapel te belanden.

Ik vond het daarom ook niet gek toen ik cijfers tegen kwam als: “in Nederland heeft gemiddeld 87% van wo-bedrijfskunde afgestudeerden een baan, maar slechts 49% heeft een baan op niveau”. Om uiteindelijk de startersfunctie te doen die ik echt wilde doen, moest ik eerst ergens 1 tot 2 jaar relevante werkervaring op gaan doen. Zodat ik daarna met die 1 tot 2 jaar werkervaring de startersfunctie kan doen die ik in eerste instantie wilde.

Traineeship
Optie drie, het o zo begeerde traineeship. De droom van bijna elke starter. Het staat vaak gelijk aan: werken & training on the job, veel persoonlijke begeleiding, een uitgestippeld ontwikkelplan, doorgroeimogelijkheden, de stempel van “high-potential” en ga zo maar door. Niet gek dat uit onderzoek van YSE-consultancy bleek dat 75% van de respondenten aangeeft een traineeship te willen doen.

Bedrijven die zelf incompany traineeships aanbieden, bieden meestal plek voor slechts enkele trainees. Wat leidt tot duizenden aanmeldingen, maar slechts 2 personen die uiteindelijk blij verrast worden met een aanbod. Daar ging mijn droom, super! Of toch niet?!

The fourth option
Persoonlijk was ik mij niet bewust dat er naast “incompany” traineeships ook nog intercompany traineeships bestaan. Het verschil tussen die twee is dat je bij een intercompany traineeship projecten uitvoert bij verschillende opdrachtgevers. Zodoende kan je een kijkje nemen in de keuken van verschillende typen bedrijven en sectoren. Dat was ook het moment dat ik achter het Digital Marketing Traineeship van SchaalX kwam. Een intercompany traineeship van 1,5 jaar waarbij je twee keer een digital marketingopdracht van 9 maanden vervult. Die opdracht vervul je bij twee verschillende opdrachtgevers zoals: PON, ABN AMRO, Nuon, Achmea of ING.

Wat voor mij de toegevoegde waarde van het SchaalX programma is, heeft alles te maken met de intensieve onboarding procedure.  Iedere twee weken kom je een dag voor: businesscourses, digital tooling, masterclasses en bootcamps. Naast dit alles krijg je veel persoonlijke begeleiding en heeft het traject veel focus op persoonlijke ontwikkeling. Nu ben ik zo’n 2,5 maand verder in het traject van SchaalX en inmiddels aan de slag als Online Customer Journey Marketeer bij Vattenfall. Iedere dag ben ik bezig met het optimaliseren en ver-digitaliseren van de klantreis en krijg ik binnen de organisatie de kans om mijzelf verder te ontwikkelen.

Dus voor mij was het antwoord op de inleiding de eerste 9 maanden “Van de studiebank naar de bureaustoel van [Vattenfall]”, maar wie weet wat het de laatste 9 maanden zal zijn?

Wil jij ook een traineeship volgen bij SchaalX? Bekijk dan snel de mogelijkheden voor jou!

Van de studiebank naar de bureaustoel van jouw droomwerkgever?