Hi ChatGPT, schrijf voor mij een tekst over …”.

Als je ChatGPT of een ander AI-taalprogramma gebruikt, heb je deze prompt vast wel eens ingevoerd. Maar zou je een tekstschrijver dezelfde opdracht geven? Waarschijnlijk niet. In mijn werk als content manager merkte ik dat het veel effectiever is als je ChatGPT behandelt als een menselijke tekstschrijver. Lees hieronder in twee minuten twee tips hoe jij dat doet!

Tip 1: ChatGPT als Creatieve Rechterhand

In plaats van in voeren wat jij denkt dat relevante informatie is, vraag het aan ChatGPT. Dit is erg handig als je teksten wilt laten schrijven voor bijvoorbeeld social media of e-mailmarketing.

Dus niet: “Ik werk voor een verzekeraar en ik wil een tekst van 300 woorden voor mijn website over duurzaam beleggen.”

Maar wel: “Ik wil dat je teksten schrijft voor mijn bedrijf. Het gaat om teksten voor [socialmedia/email/website/etc.]. Voordat je begint met schrijven, wil ik dat je mijn bedrijf en klanten goed begrijpt.

Stel minstens 20 vragen over mijn bedrijf, klanten, doelgroep en andere informatie die je nodig hebt om de teksten zo goed mogelijk te kunnen schrijven.”

(Kopieer en plak deze gerust voor eigen gebruik)

ChatGPT zal vragen stellen over zaken als je merkwaarden, doel, tone of voice en referentieteksten. Hierdoor kun je de teksten veel beter laten aansluiten bij jouw bedrijf.Je kunt vervolgens in dezelfde chat blijven vragen om nieuwe teksten, zodat ChatGPT rekening houdt met de bestaande input.

Denk dus niet voor ChatGPT, maar laat ChatGPT voor jou denken!

Tip 2: ChatGPT en SEO-optimalisatie, een perfecte digitale combinatie

Uiteraard kan ChatGPT je ook helpen bij het schrijven van SEO-teksten. Dit bespaart je veel tijd en, als je normaal gesproken tekstschrijvers inhuurt, ook veel geld. Super fijn als je, net als ik, een hoop SEO pagina’s wilt maken. Het is handig om ChatGPT te gebruiken in combinatie met andere handige tools zoals Ubersuggest of Answer The Public.

Hoe doe je dat?

  1. ChatGPT kan je helpen bij het bedenken van mogelijke relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf,
  2. Voer deze zoekwoorden in bij Ubersuggest en Answer The Public,
  3. Deze tools bieden informatie over zoekvolumes, SEO-moeilijkheidsgraad, kosten per klik (CPC) en veelgestelde vragen over dit zoekwoord
  4. Gebruik deze input vervolgens voor je SEO-teksten

Dus, nadat je tip 1 hebt toegepast, vraag je ChatGPT om SEO-teksten voor je te schrijven. Geef de relevante zoekwoorden en vragen van de tools als extra input. En voilà, je SEO-teksten worden voor je gegenereerd.

Uit ervaring: dit werkt top! Zelf heb ik met een collega de eerste tekst een aantal keer gereviseerd en daar weer verder mee gegaan. Daarnaast komen er soms leuke creatieve ideeën uit ChatGPT die we daarna weer bij de andere teksten hebben toegepast. Machine and human learning!

Let wel op: lees altijd je teksten inhoudelijk na om te controleren of alles klopt.

Met deze tips kun jij snel teksten creëren die passen bij jouw bedrijf, opdrachtgever of zelfs voor je persoonlijke social media. Misschien beleef je net als ik wel prachtige tekst avonturen met ChatGPT.

 

Veel succes en happy writing!

Werk maken van ChatGPT?

Onze specialisten staan klaar om je te helpen

Inzetbaar op projectbasis.

Een Young Professional in jou team?

Lees meer Of plan direct een afspraak
Myrthe
Young digital marketeer
Isa
Jonge online communicatie specialist

Tekst Avonturen met ChatGPT