Post en pray? Nou nee!
Dit is de reden dat jouw vacature nog niet is gevuld
Ook het werven van de juiste marketing- en communicatieprofessionals vraagt om een marketing aanpak. Direct inzetten op de ‘sell’, in dit geval een vacaturepost én solliciteer, werkt niet in een schaarse arbeidsmarkt. Jouw potentiële kandidaat moet verleid worden om te gaan solliciteren. Dit vraagt om strategische, creatieve en vooral nieuwe digitale recruitmentstrategieën. Wil je weten hoe dat werkt? We nemen je mee.
Bepaal je strategie
De zoektocht naar de juiste professional begint niet bij de vacature, maar bij een duidelijke recruitmentstrategie. Deze keuze wordt beïnvloed door twee belangrijke factoren: volume en schaarste. Het volume verwijst naar het aantal vacatures in een bepaalde rol, terwijl schaarste aangeeft hoe schaars de markt is voor een specifieke functie of aandachtsgebied.
Als je volume en schaarste als assen gebruikt, ontstaan er vier categorieën van vacatures (zie onderstaand model). Bij een lage schaarste functies kunnen functies met een simpele ‘post and pray’ worden vervuld, ongeacht het volume. Maar wanneer de schaarste hoog is, bijvoorbeeld bij moeilijk vindbare professionals, dan is deze eenvoudige aanpak niet voldoende. Dit is waar je met inzet van creativiteit en nieuwe technologieën écht het verschil maakt.
Touch-tell-sell recruitment campagnes
Categorie 2 vraagt om een marketingaanpak. Dit zijn de functies waarvoor je vaak werft, in een schaarse arbeidsmarkt. De categorie waar je als organisatie zelf in wilt excelleren met een sterk employer brand, een touch-tell-sell recruitmentmarketing campagne én alle aandacht van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Je focus ligt namelijk niet alleen op het bereik van de actief werkzoekende, maar juist ook het wakker schudden van de latent werkzoekende. Ook kun je denken aan het bouwen van in- en externe talentpools.
AI recruiter
Kun je je nog herinneren hoe jouw laatste sollicitatie-ervaring was? Wellicht moest je een ellenlang solllicitatieformulier handmatig invullen? Of kwamen mails van de recruiter in de spambox terecht? Een optimale kandidaatervaring is key in een schaarse arbeidsmarkt. Als marketeer klinkt dit waarschijnlijk als muziek in je oren want het onderwerp customer experience is waarschijnlijk allang top of mind bij jou. Bij SchaalX zetten we daarom onze digitale recruiter Suus in, een tool die via WhatsApp vacatures naar honderden professionals tegelijk stuurt. Dit zorgt voor direct en persoonlijk contact, iets wat e-mails en traditionele jobboards vaak niet meer kunnen bieden. Suus maakt gebruik van het platform Joboti en kan de communicatie volledig afstemmen op de behoeften van de ontvanger. De kracht van WhatsApp is dat het snel en toegankelijk is, waardoor kandidaten direct kunnen reageren en zelfs anderen kunnen aanraden als de vacature niet bij hen past. Deze aanpak vergroot ons netwerk en geeft ons toegang tot zowel actief en latent zoekende kandidaten. Op die manier vissen we niet alleen in de vijver van werkzoekenden, maar breiden we deze continu uit. Zo vind je met behulp van nieuwe technologieën die ene speld in de hooiberg.
Vissen in een grotere vijver
Maar dan nu de vraag, hoe vind je dan die ene perfecte match voor vacatures in categorie één? Voor deze functies, vaak op senior niveau, biedt werving en selectie uitkomst. Het vinden van de juiste match voor deze posities is een kunst op zich. Bij deze vacatures is het voor organisaties zelf lastig om de juiste kandidaat voor de vacature te vinden, doordat zij simpelweg de tijd en het netwerk hiervoor niet hebben. Daarnaast wordt met campagnes of advertenties alleen gefocust op de actief werkzoekende groep, en daarbij is dat niet lucratief om één functie te vervullen. Oftewel, je moet op een efficiënte manier gaan vissen in een grotere vijver.
Kortom, het is een uitdaging om de juiste marketing- en communicatieprofessionals te werven op de traditionele manier. Het recruitmentvak vraagt daarom om expertise in een digitale, creatieve en proactieve benadering. “Post and pray” werkt niet meer; het is tijd om verder te kijken en nieuwe technologieën en methoden in te zetten. Met creatieve recruitmentcampagnes en innovatieve tools zoals Suus staat SchaalX klaar om jouw organisatie te versterken met de beste marketing- en communicatieprofessionals die klaar zijn voor de functies van vandaag en morgen.