META, het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram, is ontegenzeggelijk een van de meest invloedrijke bedrijven ter wereld. Dagelijks maken miljoenen, zo niet miljarden mensen gebruik van zowel Instagram als Facebook, waar ze met plezier hun lunchpauze, busrit of gewoonweg hele avond doorbrengen. Van jong tot oud, rijk tot arm, topmanagers tot bezorgers en doorgewinterde sporters tot bankhangers.

META biedt een schat aan informatie, een database waar het hart van elke marketeer sneller van gaat kloppen, gecombineerd met een enorm bereik. Deze factoren, in combinatie met een lage instapdrempel, maken META-advertising een van de belangrijkste en krachtigste tools die je als marketeer in 2023 tot je beschikking hebt. Maar hoe maak je als marketeer optimaal gebruik van deze tool om je branding naar een hoger niveau te tillen?

Juist omdat META-advertising zo’n krachtige tool is, is de concurrentie tussen adverteerders moordend. Bovendien vecht je als adverteerder niet alleen tegen je concurrenten, maar vooral om de aandacht van je doelgroep. Het lukraak afvuren van losse flodders (advertenties) is allang niet meer effectief en roept juist verwarring op. Maar hoe zorg je ervoor dat je boodschap wel overkomt en, niet onbelangrijk, blijft hangen bij je doelgroep? Het antwoord is simpel: consistentie in je communicatie. Door een consistente merkervaring te bieden op je sociale media verhoog je niet alleen de herkenbaarheid van je merk, maar vergroot je ook het vertrouwen in je merk. Je huidige boodschap blijft beter hangen bij je doelgroep en je toekomstige boodschappen zullen sneller worden onthouden. Om jou en/of je merk een handje te helpen, deel ik hier 5 tips:

Tip #1 – Bepaal de juiste doelconversies

Als je je te veel richt op conversies zoals quality visits, sales of andere (zachte) conversiedoelen, misleid je het algoritme. Het algoritme (vertrouw het, het is geweldig) is ontworpen om jou te geven wat je zoekt. Toon daarom je advertenties aan mensen die de boodschap waarschijnlijk het beste zullen onthouden en niet aan mensen die niets met jouw merk hebben, maar waarschijnlijk wel zullen klikken.

Tip #2 – Maak het meetbaar met de juiste KPI’s

Branding vergt tijd. Het is belangrijk om regelmatig te controleren of je op de goede weg bent en of je boodschap aanslaat. Bewaar je performance KPI’s voor je verkoopdoelstellingen en beoordeel je branding inspanningen op basis van lang termijn doelstellingen, zoals het vergroten van merk- en productbekendheid, het verbeteren van het merkimago, klantloyaliteit en vertrouwen. Voer regelmatig marktonderzoeken uit en maak gebruik van online tools. Zo hebben wij bij Festool een Share of Search dashboard laten maken om ontwikkelingen met betrekking tot het zoekgedrag van onze doelgroep te spotten en monitoren we actief het sentiment van het merk op onze socials.

Tip #3 – Maak gebruik van herkenbare visuals

Een eenvoudige manier om herkenbaarheid te creëren, is door consistent gebruik te maken van unieke visuals. Denk aan afbeeldingen, pictogrammen en kleuren. Door consistent te zijn in het gebruik van visuals vergroot je de kans om herkend te worden als merk en blijft je boodschap beter hangen bij je doelgroep.

Tip #4 – Wees consistent in toon en betrokkenheid

Denk goed na over zaken zoals het gebruik van ‘je’ of ‘u’, de zakelijke of informele toon, humoristisch of serieus, en wees hier consistent in. Dit vergemakkelijkt het aantrekken van je gewenste doelgroep en zorgt voor herkenbaarheid, samenhang in je andere (organische) communicatie en geloofwaardigheid. Wees ook altijd consistent in je betrokkenheid en reageer niet alleen op mensen die positief over je merk praten. Door het gesprek aan te gaan, kun je leren hoe mensen naar je merk kijken en krijg je misschien zelfs de kans om ze van gedachten te laten veranderen.

Tip #5 – Breng je merkidentiteit in kaart met een overzichtelijk schema

Last but not least: breng je merkidentiteit in kaart met een overzichtelijk schema (maak het luchtig!). Een gedetailleerd plan is essentieel en biedt houvast bij uitzonderlijke vraagstukken of gebeurtenissen, maar is niet bedoeld voor dagelijks gebruik. Door een overzichtelijk schema te maken, voorkom je dat er te veel aandacht gaat naar onbelangrijke details en te weinig aandacht naar belangrijke details. Zorg dat je hierin in ieder geval duidelijk je Tone of Voice, visuele stijl en andere elementen zoals kleur en lettertype vastlegt. Laat hierbij altijd ruimte over voor je creativiteit, maar vergeet ook absolute no-go’s in dit plan op te nemen. Zo zijn onze basis kleuren bij Festool (donker)blauw, groen en grijs, en is rood een absolute no-go! Kleuren daar tussen laten ruimte over voor de creativiteit.

Advertising: hoe creëer je een consistente merkervaring op Instagram en Facebook?