Hoe maak je de transitie naar datagedreven werken? Als Young Digital Marketeer bij SchaalX kreeg ik de kans om deze vraag voor UMC Utrecht te beantwoorden. In dit blog neem ik je mee in mijn reis, waarin ik door het stellen van de juiste vragen en het ontwikkelen van een gerichte aanpak de transitie heb ingezet.

Impact maken begint met begrijpen waar je kunt bijdragen

Wat deed jij toen je net begon in je huidige functie? Natuurlijk, je maakt kennis met je nieuwe collega’s en zet jezelf goed neer. Maar net zo belangrijk is om te achterhalen waar de grootste uitdagingen en behoeftes liggen van de opdrachtgever. Tijdens mijn eerste weken bij UMC Utrecht kwam ik er al snel achter dat onze afdeling behoefte had aan datagedreven werken. Hierdoor kon ik daar direct op inspelen en vanaf het begin impact maken.

Maar wat is dat, ‘datagedreven werken’? Dit was één van mijn eerste vragen. Waarom willen we datagedreven werken? Hoe denken jullie dat dit succes gaat brengen? En waaruit blijkt dat dan? Wat verwachten wij dan van elkaar? Door deze vragen te stellen kon ik direct mijn waarde leveren als young professional. Ik adviseerde om terug naar de tekentafel te gaan en het project ‘datagedreven werken’ anders te gaan aanpakken. Hoe dan ook heeft datagedreven werken impact op de afdeling, want het leert ons om anders te kijken naar content. Onze stip op de horizon is dat we alleen content maken die impact maakt op de juiste groepen zodat we betere keuzes maken. Vanuit die visie kon ik het project voortzetten op mijn manier.

Rustig dribbelen

Rustig dribbelen. Een waardevolle les die Tim Swaen van Talent Academy Group mij leerde. Om dit project behapbaar te maken, moeten we kleine stappen maken. Een buttom-up lerende aanpak: beginnen met kleine experimenten (use cases) en de hieruit voortvloeiende ervaringen stap voor stap in de organisatie toepassen. Dit geeft steeds meer inzicht. En die inzichten kunnen we gebruiken voor bijvoorbeeld een contentstrategie. Hiermee bouwen we een fundament, die bestaat uit klantkennis, inzicht in de journey, welke media en middelen we inzetten, hoe effectief dit is en met welke content. Mijn coach, Ment Kuiper, leerde mij namelijk dat we pas datagedreven kunnen werken op het moment dat je een fundament hebt waarbij die data ook daadwerkelijk een rol heeft gekregen binnen de strategie. Het is altijd heel fijn om te kunnen sparren met hem als persoonlijke mentor.

Kleine experimenten met een grote impact

Een eerste concrete use case was het opleveren van kwartaalrapportages voor ons multidisciplinaire werkgroep. Hier staat onder andere in uitgewerkt welke resultaten we behaald hebben met onze SEO en SEA inspanningen. Hiernaast werk ik ook kwartaalrapportages uit voor ons intranet. Door mijn analyses krijgen we een beeld van het gedrag van collega’s op dit platform, zoals welke pagina’s ze bekijken, hoelang ze daar blijven, waar ze op klikken, welke zoekopdrachten ze invoeren, welke paden ze bewandelen, etc.

Ik adviseerde onder andere dat we naast deze data, ook een gebruikersonderzoek moeten doen. Zo kunnen we de data valideren en nagaan of onze aannames die we hebben op basis van de cijfers echt kloppen. En het is supergaaf dat ik nu verantwoordelijk ben om dit gebruikersonderzoek te doen. Ik had het nog nooit gedaan, maar door de begeleiding van SchaalX en de masterclasses die ik krijg sta ik stevig in mijn schoenen en breng ik dit project tot een succesvol einde. Naast het rapporteren van de cijfers ga ik ook samen met mijn collega de andere teams langs om meer te vertellen over de data, wat dit betekent en om de discussie op gang te brengen over hun databehoeftes.

Mijn collega Els Timans over de nieuwe inzichten: ‘’De data-inzichten op ons (nieuwe) intranet zijn ontzettend waardevol. Op deze manier hebben we (historische) inzichten en kunnen we beter sturen op de doelstellingen. Het dashboard leest eenvoudig en hiermee kunnen we verschillende stakeholders binnen het UMC Utrecht meenemen in de strategie en beslissingen die we maken.’’

Vanaf nu is alles meetbaar

Door met kleine use cases aan te tonen wat de waarde is van data, krijg je mensen sneller gemotiveerd om ook mee te gaan. Het gaat namelijk niet puur om de gebruikersdata, maar ook om een andere manier van denken. Bereikt onze content de juiste groepen? Is deze content aantrekkelijk genoeg? En zetten we dan de juiste kanalen in? Data houd je als het ware een spiegel voor en dwingt jezelf om van buiten naar binnen te denken. Dat is niet alleen het spel van de marketeer, maar van iedereen binnen de marketing- en communicatieafdeling. Daarom is vanaf nu alles meetbaar in ons team.

 

Vito