De lengte van de motivatiebrief zegt helemaal niets over de kwaliteit. Sterker nog: een te lange motivatie verkleint je kansen. Een krachtige motivatie kan in tien regels. Drie misvattingen over het schrijven van een motivatie plus vier tips voor een goeie. 

Het gaat er niet om dat jij snel klaar bent met schrijven, als de ontvanger maar snel klaar is met lezen. De drie misvattingen over het schrijven van een motivatiebrief.

1. Dit is geen pleidooi voor snelheid in het algemeen.

Het is vooral belangrijk dat je de ontvangende partij niet trakteert op een ellenlange brief. Motivatiebrief is wat dat betreft geen goed woord, hou het op jouw motivatie. Een lange brief houdt de boel maar op. En bovendien: Heb je echt 9 alinea’s nodig om tot de kern te komen? Hoe lang een motivatie mag zijn? Maximaal een kantje, eigenlijk voldoen twee goedgeschreven alinea’s.

2. Een motivatie is geen samenvatting van je cv 
Waarom heb je anders zo veel moeite gestoken in het ordentelijk opdienen van opleiding, werkervaring, referenties en andere persoonlijke kenmerken in je cv? De motivatie is er voor de… motivatie. Gedachteloosheid, of erger nog knippen en plakken uit de vorige brief, is niet slim. Als de brief geen hout snijdt, of geen link heeft met de vacature, zet je jezelf op 1-0 achterstand.

3. Je hoeft niet te getuigen van je motivatie. Don’t tell it, show it 
Als je je motivatie als zodanig moet verkopen, klopt er iets niet. Blijf daarom weg van zinsnedes als: ‘deze functie is mij op het lijf geschreven’. Laat je motivatie voor je spreken. Zoek het onderscheid in wat jij toe te voegen hebt.

motivatiebrief

Even een voorbeeld ter inspiratie. Een grote (mode)retailer was op zoek naar een business controller met minimaal drie jaar werkervaring. Een kandidaat had de juiste papieren, maar niet de ervaring. Zijn brief was kort. Toch kreeg hij een uitnodiging voor een gesprek én de baan. Zijn geheim?

Hij getuigde van zijn passie voor finance (prima), maar vooral van zijn affiniteit met de kledingindustrie. Hij kwam uit een ondernemend gezin, zijn vader runde een aantal herenmodezaken. Al sinds zijn jonge jaren liep hij rond in het bedrijf. Hij gaf aan zicht te hebben op alle aspecten achter de cijfers: de halfjaarlijkse inkoop, het belang van een snelle doorloop van de voorraad en de noodzaak de uitstraling up-to-date te houden. M.a.w. hij wist tot de kern van de functie te komen en toonde zijn kennis hierover aan.

Wat deed hij goed? Vier tips voor een goede motivatie: 

  • Kom tot de essentie van de functie. Dat getuigt van analytisch denkvermogen.
  • Maak je eigen kennis en ervaring relevant voor de functie. Maak de brug tussen jouw ervaring en de functie-eisen. Wordt er bijvoorbeeld ervaring in de retail branche gevraagd en heb je ervaring in de telecombranche, dan kun je aangeven dat je ervaring hebt met het werken met een distributienetwerk. Geef enkele voorbeelden waaruit blijkt dat je laat zien dat je de behoeften van de winkels begrijpt.
  • Maak het zo persoonlijk als je kunt. Laat zien wat je triggert. Ben je enthousiast over het bedrijf? Dat mag doorklinken in je brief.
  • Kies je woorden zorgvuldig, kom ook daarin tot de kern. Het toont je communicatieve vaardigheid.

​De moraal van dit verhaal? Een inspiratieloze, lange brief verkleint je kansen en dat is zonde. Investeer in je motivatie, want een sterke motivatie kan echt het verschil maken. Zélfs bij een minder passend cv.

Ben je op zoek naar een nieuwe baan in marketing, communicatie of digital? Ontdek actuele vacatures.

Jouw motivatie hoeft niet lang te zijn