Luisteren naar wat je klanten zeggen en voelen, het klinkt zo vanzelfsprekend. Maar hoe doe je dat in een steeds veranderende digitale wereld? Als Business Development & Marketing Specialist, maakt Yang Mei dagelijks gebruik van social listening tools om waardevolle inzichten te verkrijgen. En met resultaat! Lees snel meer over hoe Yang Mei impact maakt bij Bleckmann.

Social Listening: wat is het en wat kun je ermee?

Even terug naar het begin: Wat houdt social listening precies in? Social listening, oftewel sociaal luisteren, gaat over het verzamelen en analyseren van online gesprekken rondom merk, product, dienst of branche met behulp van monitoring tools. Denk aan berichten op online mediakanalen, zoals websites, sociale netwerken of andere nieuwsbronnen. Het geeft inzicht in de behoeften, zorgen, maar ook de interesse van je doelgroep. Dit kan relevant zijn voor zowel marketing- en salesactiviteiten als voor productontwikkelingen om trends te ontdekken of om campagnes te ontwikkelen.

 

Hoe ik social listening inzet bij Bleckmann

De kracht van social listening is naar mijn mening veelal bekend bij grote consumentenmerken. Als young professional bij SchaalX komt dit vaak terug in ons gecertificeerde masterclass programma. Dit heeft mij inspiratie gegeven om dit in te zetten bij Bleckmann. Want ook B2B bedrijven hebben baat bij een actieve social listening strategie.

Hoe ik dit inzet? Hieronder vier concrete voorbeelden hoe ik impact maak bij Bleckmann:

  1. Verbeterde klantinzichten
    Met social listening tools kan ik niet alleen gesprekken analyseren, maar ook feedback van producten of diensten monitoren. Toen ik begon bij Bleckmann, ben ik eerst eenvoudig begonnen met het onderzoeken van onderwerpen die trending zijn. Wat gebeurt er in de industrie waarin we actief zijn? Waar houden onze klanten zich mee bezig? Door deze onderwerpen te signaleren en herkennen, kon ik snel aanhaken op belangrijke nieuwsitems of opkomende trends. Ik ontdekte bijvoorbeeld dat er een groeiende vraag is van klanten naar duurzame logistieke oplossingen. Dergelijke inzichten deel ik regelmatig binnen het team om vervolgens gerichte contentcampagnes op te zetten. Dit werd sterk gewaardeerd, en daarom geef ik wekelijkse updates tijdens onze team meetings. 
  1. Genereren van leads
    Social listening kan ook worden ingezet om leadgeneratie te verbeteren. Door online conversaties te monitoren, identificeer ik potentiële klanten nog voordat ze zich bewust zijn van hun behoeften. Dit doe ik door specifieke zoekopdrachten op te stellen en toe te voegen aan onze social monitoring tool. Hierdoor ontvang ik meldingen als bedrijven bijvoorbeeld op zoek zijn naar een bepaalde dienst die wij kunnen aanbieden. Dit geeft mij de kans om de pijplijn aan te vullen met gekwalificeerde marketing leads (MQLs).
  1. Concurrentie in de gaten houden
    Naast het monitoren van mijn eigen organisatie, gebruik ik social listening ook om activiteiten van concurrenten te volgen. Zo heb ik de vraag gesteld: Waar zijn onze concurrenten mee bezig? Wat wordt er online over hen gezegd? Aangezien het bijhouden van concurrentieonderzoek belangrijk is, werd ik verantwoordelijk gesteld om dit verder te onderzoeken. Met behulp van de social listening tool ben ik begonnen met het in kaart brengen van onze belangrijkste concurrenten. Ik analyseer onder andere gesprekken en het sentiment rondom concurrenten. Deze bevindingen rapporteer ik nu regelmatig, zodat we op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen.

 

  1. Vastellen van benchmarks
    Tot slot helpt social listening bij het stellen van benchmarks en prestaties te meten ten opzichte van de industrienormen. Social listening tools bieden namelijk de mogelijkheid om een eigen dashboard te creëren. Met deze dashboards kan ik gemakkelijk gegevens van online platforms meten, analyseren en rapporteren. De masterclass Social Analytics van SchaalX heeft mij op weg geholpen om binnen social media campagnes concrete KPI’s te stellen. Voorbeelden van belangrijke parameters die besproken waren, en die ik nu ook monitor, zijn:
  • Bereik van vermeldingen
  • Aantal vermeldingen
  • Sentiment score
  • Share of voice
  • Aantal volgers
  • Net Promoter Score (NPS)
  • Betrokkenheid (likes, shares, comments, etc.)

 

Impact maken met een frisse blik
Als young professional hoorde ik vaak dat onze actuele kennis en frisse blik nieuwe inzichten naar boven brengen. Op deze manier kon ik bijdragen aan het implementeren van een proactieve social listening strategie. Het was inspirerend om te zien hoe effectief een social listening aanpak kan zijn in de B2B-marketingwereld. Kortom, mijn frisse blik en inbreng als young professional heeft een waardevolle bijdrage kunnen leveren binnen de organisatie.

 

Over de auteur

Yang Mei is een young marketeer. Ze volgt het excellent beoordeelde marketing programma van SchaalX.

Yang Mei