Zoek
Generic filters

In 2019 rondde John-Paul samen met 11 collega’s het traineeship Digital Marketing bij SchaalX af. Nu werkt hij bij Vattenfall als digital analist. Een brede functie binnen een mooie organisatie. Dat heeft hij goed voor elkaar. Reden genoeg om hem een aantal vragen te stellen over zijn werk, zijn carrièrekeuzes en natuurlijk het traineeship!

“Het klinkt cliché, maar het traineeship was echt één van mijn beste keuzes tot nu toe.”

Goed je weer te zien John-Paul. Kun je jezelf misschien nog even voorstellen?
Natuurlijk! Mijn naam is John-Paul en ik werk als digital analist bij Vattenfall. Als digital analist werk ik in een multidisciplinair team. Binnen dit team zijn wij verantwoordelijk om zoveel mogelijk klanten toegang te geven tot de self-service omgeving van Vattenfall. Hierbij richten wij ons als team voornamelijk op alle ‘IAM’ (Identity en Access Management) processen, zoals o.a.: inloggen, wachtwoord vergeten, inloggen d.m.v. unieke link, etc.

Het leukste aan deze functie vind ik het feit dat het heel breed is. Je focust je niet op één klein onderdeel. Dat vind ik een groot voordeel. Ik kan ook echt zeggen dat ik trots ben op wat we bereiken als team: toen ik bij Vattenfall startte werd er wel  al veel klantenfeedback verzameld, maar hierop werd nog niet actief geacteerd. Wij zorgen er nu voor dat de verzamelde data vertaald worden naar tastbare en begrijpelijke informatie. We werken ook aan een benchmark op basis waarvan we straks processen kunnen gaan verbeteren. Zo kunnen we klanten een steeds betere ervaring bieden. Daarnaast ben ik onderdeel van een zogeheten authority. Als één van de vier digital analisten houd ik me hier bezig met het waarborgen van kwaliteit en onderzoek doen naar nieuwe functionaliteiten/tooling. Daarnaast geven we gezamenlijk Google Analytics trainingen.

Hoe is jouw carrière begonnen?
Ik heb twee opleidingen gevolgd: eerst een opleiding interactieve vormgeving aan het Grafisch Lyceum in Utrecht, en daarna de opleiding digitale media en communicatie aan de Hogeschool Utrecht. Hier deed ik ook een minor in Big Data. Mijn twee studies vormden voor mij de optimale optelsom: aan de praktische kennis uit opleiding één voegde ik met opleiding twee een stukje strategisch inzicht en onderzoek toe.’

Na mijn studie maakte ik een start als digital campaign manager. Dat was een inhouse traineeship! Na dat traineeship ging ik ergens anders aan de slag als digital consultant recruitment. Ik heb toen veel geleerd over soft skills en communicatie op het werk. Tijdens mijn werk als digital consultant recruitment kwam ik functies tegen die ik zelf ook graag zou willen en kunnen uitvoeren. Hierdoor merkte ik dat ik toch graag weer inhoudelijk aan de slag wilde gaan met marketing/data analyse.

Mijn zoektocht ging dus verder, maar ik stuitte ook op een probleem: ik wilde geen jobhopper worden. In kortere tijd bij meerdere organisaties werken heeft als voordeel dat je veel leert en de kans krijgt om te ontdekken waar je passie ligt, maar het nadeel is dat je constant van baan aan het wisselen bent.

Is dat hoe je bij het traineeship van SchaalX terechtkwam?
Klopt! Ik heb een aantal traineeships overwogen en kwam tot de conclusie dat het SchaalX traineeship het meest ontwikkeld was. Toen heb ik besloten te solliciteren voor het Digital Marketing traineeship, waarbij je masterclasses volgt en daarnaast twee keer een opdracht doet bij een externe organisatie.

Mijn eerste opdracht deed ik bij AEGON als Online Campagne Marketeer en mijn tweede opdracht was bij (toen) NUON. Ik startte vlak voor de rebranding naar Vattenfall en daar was ik dan ook nauw bij betrokken. Heel gaaf om mee te maken. Die rebranding bracht voor mij ook kansen: veel dingen werden vanaf 0 opnieuw opgebouwd, je kunt je voorstellen hoe leerzaam dat is om aan bij te dragen.

Toen ik het traineeship had afgerond kreeg ik bij Vattenfall een baan aangeboden, en nu zijn we hier!

Wat is de beste keuze die je tijdens jouw carrière gemaakt hebt?
Het klinkt cliché, maar het traineeship was echt één van mijn beste keuzes tot nu toe. Je krijgt te maken met uiteenlopende werkzaamheden en mag op verschillende plekken in organisaties starten. Dat zijn plekken waar je normaal niet terecht zou komen. Maar via SchaalX kom je er gewoon: je gaat er zitten en je gaat het doen. Ik zou wel willen zeggen: SchaalX geeft je de ingang, maar jij moet het bewijzen.

Naast werkervaring doe je tijdens het digital marketing traineeship ook kennis op, wat hebben de masterclasses jou gebracht?
Het mooie van de masterclasses vind ik dat je van heel veel verschillende disciplines iets meekrijgt. Eerlijk is eerlijk: je zult niet alle masterclass onderwerpen direct kunnen toepassen tijdens je werkzaamheden voor een opdrachtgever. Dat betekent niet dat die kennis niet relevant is: tijdens iedere masterclass doe je relevante kennis op waarmee je een brede marketingblik ontwikkelt!

Voor mij waren de masterclasses daarnaast het perfecte moment om met collega’s te sparren over onderwerpen waar ik op dat moment mee te maken of waar ik juist meer over wilde leren.

Na het traineeship kreeg je een baan aangeboden bij Vattenfall, hoe heb je dat klaargespeeld?
Ik denk dat het heel belangrijk is om je te verdiepen in waar een organisatie mee bezig is. Trainees zijn soms terughoudend met de hun ideeën en proberen mee te gaan in de flow van de organisatie. Dat is zo zonde, want jij bent juist in de positie om nieuwe inzichten te brengen. Probeer dus opbouwend kritisch te zijn: wat gebeurt er? Kan dat efficiënter? Juist door die inzichten te delen help je een organisatie verder en maak je dus het verschil. Ik denk dat dat ervoor zorgt dat je opvalt.

Als je een aanstormend digital marketing trainee een advies kon geven, wat zou dat dan zijn?
Ik zou echt adviseren om een brede interesse te tonen. Zet je écht in voor de masterclasses, ook als je het onderwerp in eerste instantie misschien minder boeiend vindt. Pak tijdens je werk ook zoveel mogelijk werkzaamheden op: ga ontdekken wat jouw passie is en waar jij energie van krijgt. Die mogelijkheid krijg je tijdens het traineeship, dus grijp die kans!

Daarna, als je jouw passie eenmaal kent, kun je de diepte ingaan en een specialisme ontwikkelen. Tijdens je werk gaat dat soms makkelijker dan tijdens de masterclasses, want niet iedereen in je groep zal dezelfde focus hebben. Dat kan frustrerend zijn, maar zie het ook als iets leerzaams!

Mijn laatste advies is: stel je open voor anderen. Dat helpt je verbinding leggen waardoor je veel meer van je omgeving kunt leren.

Wil jij ook groeien in digital marketing?
Ontdek dan, net als John-Paul, het traineeship Digital Marketing van SchaalX.

Over de auteur

Marketing & communicatie SchaalX